"Vattensamlingen"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

     
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

       
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        Snyggt!
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          Ursprungligen postat av LindaAlgo
          Snyggt!
          Tackar, o förlåt för så seg respons.
          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            Tänk att man ska fall ur, eller iaf inte synas aktivt här på forumet hela tiden.
            Man skriver lite, har massor idéer, tips, frågor etc. men av någon anledning glömmer jag av mig och faller ur "rutinen" med Zoopet.

            Fördelen blir när man som ex. fallet med Mats underbara Akvariestuga tråd kan sträckläsa en hel drös sidor med sköna inlägg. Däremot kommer man ju lite off och kan inte få in sina frågor, sin input etc. "på rätt plats" när man inte är inne "som sig bör".

            Gött att man iaf kommer tillbaka och kan njuta och varva ner i den stressiga vardagen med just en go' tråd eller 2, eller 3... på Zoopet, ciklid.org m.fl.

            Det har hänt en del och saker är i görningen, inga stora projekt men alltid lite kul på G

            Närmast ska jag kanske ta o skrapa rent frontglaset på Juwelkaret så ni kan få en uppdatering om det

            Över och ut, Nicke Spjuth
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Kul att se dig här Nicke!
              Du får ösa på med uppdateringar, bilder och filmer när du får feeling - det skall bli spännande!

              Kommentar

              • ApeviaX
                • December 2005
                • 1531

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Kul att se dig här Nicke!
                Du får ösa på med uppdateringar, bilder och filmer när du får feeling - det skall bli spännande!
                Ja för tusan absolut.
                Kul o se att du var så kvick på pucken

                Skulle vilja påstå att jag utöver min fundering ovan, även krigar lite med min egna perfektionism... men lär jag mig bara att sluta ha så högra krav på allt så blir det lite enklare

                Har precis pangat ner en minigrupp om 4 snäcklekarmultisar samt ett par Indian Platy i 2 olika burkar i förrådet.
                Senast redigerad av ApeviaX; 17 July 2020, 13:23.
                ApeviaX
                Archocentrus multispinosus
                "Vattensamlingen"
                X-Aquatic

                Kommentar

                • ApeviaX
                  • December 2005
                  • 1531

                  Jo men jösses vad tiden gick

                  Ett knasigt år med lite annorlunda förutsättningar kombinerat med olika projekt hemma och en del att stå i på jobbet...
                  Många är anledningarna till att man inte riktigt kom in i forumflowet som tänkt i början av året.

                  Med det sagt är jag nu igång, har smugit runt lite i en del trådar jag följer (samt kört igenom någon ny kul tråd jag funnit).
                  Just nu söker jag med ljud och lykta efter var i Mats tråd Akvariestugan jag befinner mig... Jag har ju följt den i flera år och lusläser alltid ikapp varenda stavelse. Finner jag inte var jag var sist så börjar jag på s. 870 för där vet jag att jag varit iaf...

                  Med det sagt så puttrar det allt på lite i de egna tankarna här hemma, men lite rörigt för att få till någon bild som är representabel nog...
                  Kort sammanfattning som speglar föregående inlägg kan bekräfta att multisgruppen kör på, sånär som på 1 firre som trillade av pinn. Tror det är 3 hanar, då gruppen skall utökas.
                  Indianplaty gruppen börjar bli riktigt go', avkomman växer och blir fler hela tiden. Täckningen och fysiken på mina småttingar är riktigt go'.

                  I eftermiddag bär det av mot Huskvarna tillsammans med en polare som flyttat och nu är i startgroparna med sitt splirrans 960 kar.
                  Ska allt se till att det blir projekttråd av det

                  Vi hörs
                  ApeviaX
                  Archocentrus multispinosus
                  "Vattensamlingen"
                  X-Aquatic

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    Det är skillnad på salt o salt, det är ju iofs inget nytt i sig...
                    Men den oerhörda skillnad i kläckta artemiaägg med en viss typ av salt kontra ett annat är slående!
                    Sen spelar iofs, kvalité på äggen i sig en stor roll, även här skiljer det markant.


                    Mitt tips för lyckad kläckning är således följande
                    • 500ml vatten, (om behållaren är/motsvarar en JBL Artemio 1) som värms upp av rumstep på ca: 20 °C, för att landa på 17-18 °C.
                    • Ca: 7,5ml flingsalt (enligt nedan), jag mäter upp i ett 30 ml mått som medföljer ex. Easy-Life produkterna .
                    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        Mått.jpeg Visningar:	0 Storlek:	21.0 kB ID:     	2420327
                    Måttar så att det ser ut som circus: 7,5ml men det är ju på en höft då flingsaltet inte packas i måttet..
                    • En rågad tesked Ocean Nutrition Artemia ägg.

                    Produkter

                    Falksalt: Grovkornigt Salt Himalaya
                    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        Salt.jpg Visningar:	0 Storlek:	12.9 kB ID:     	2420324










                    Ocean Nutrition: Brine Shrimp Eggs (50gr)
                    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        Artemiaägg.jpeg Visningar:	0 Storlek:	28.9 kB ID:     	2420323









                    Kläckare är ju typ valfritt, men som tips använder jag denna klassiker med stor framgång:

                    JBL: Artemio 1 (Kör hela JBL Artemio Set, fast med Eheim's Air 400 luftpump)
                    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        Artemiakläckare.jpeg Visningar:	0 Storlek:	29.2 kB ID:     	2420325



















                    Men som sagt, inga direkta nyheter här, mest en sammanställning över något som funkar klockers för min del.
                    Jag har (tro't eller ej) haft riktigt svårt att lyckas kläcka artemiaägg... Erfarenheten inom akvaristik och fiskhålling rent allmänt betyder ju helt enkelt inte att allt funkar på en gång.

                    Alla bilder lånade från nätet, kan vid intresse ev. byta ut till egna från min "setup".
                    Senast redigerad av ApeviaX; 22 July 2020, 11:03.
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      Varför yrar jag om Artemia i inlägget ovan?
                      Varför inte? Det är som sagt en "självklarhet" att hantera kläckning av artemia som ett av de bästa foder för små yngel. (Sålänge fisken i fråga har mun stor nog att inmundiga artemianauplierna vill säga).

                      Förhoppningsvis gav det någon lite hjälp på traven med "mitt framgångsrecept" på bra matchande komponenter...
                      Här växer fisken så det knakar då de får artemia

                      Nästa steg är att få till en annan "sjävklarhet", nämligen att odla infusorier.
                      Detta då de är mindre än artemianauplier och ett bra alternativ innan artemian tillkommer för de små.

                      Än sålänge är det endast grumligt vatten i behållarna, men där tar det stopp i processen...
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        Efter många års suktande efter fler typer av dvärgciklider, har jag nu ett par Apistogramma macmasteri

                        De går för närvarande i en karantänburk, ska bli spännande att följa deras utveckling och beteende.

                        När det kommer till just dvärgciklider har jag trots allt endast praktisk erfarenhet av palettciklider.
                        Vill dock tro att jag har rätt bra koll på generellt beteende och skötsel för apisto efter att ha följt bl.a. Mats, Maths & Pia i deras resor med apisto.

                        Vi hörs
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av ApeviaX
                          Efter många års suktande efter fler typer av dvärgciklider, har jag nu ett par Apistogramma macmasteri
                          De går för närvarande i en karantänburk, ska bli spännande att följa deras utveckling och beteende.
                          När det kommer till just dvärgciklider har jag trots allt endast praktisk erfarenhet av palettciklider.
                          Vill dock tro att jag har rätt bra koll på generellt beteende och skötsel för apisto efter att ha följt bl.a. Mats, Maths & Pia i deras resor med apisto.
                          Vi hörs
                          Halloj Ape!
                          Gôtt att du är med här på forumet igen, alltid lika kul!
                          När A. macmasteri-paret hamnat i det kar där de är ämnade att gå vore det intressant med lite bilder och filmer (jo, jag vet, jag skall inte snacka om att leverera bilder och filmer - det har varit ökentorka från mig på den fronten på sistone...) så man får se hur det utvecklar sig.

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Halloj Ape!
                            Gôtt att du är med här på forumet igen, alltid lika kul!
                            När A. macmasteri-paret hamnat i det kar där de är ämnade att gå vore det intressant med lite bilder och filmer (jo, jag vet, jag skall inte snacka om att leverera bilder och filmer - det har varit ökentorka från mig på den fronten på sistone...) så man får se hur det utvecklar sig.
                            Absolut, nog blir det bilder. Kanske någon snutt

                            Har som du vet smugit runt o läst ikapp en del, däremot är jag dålig på att synas här i min egen tråd. Om jag nu syns när jag ser är iofs en fråga det med
                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            • ApeviaX
                              • December 2005
                              • 1531

                              Frulle, artemia

                              ApeviaX
                              Archocentrus multispinosus
                              "Vattensamlingen"
                              X-Aquatic

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Är detta karantänkaret?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...