"Vattensamlingen"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #16
    God fortsättning, Nicke!
    Skönt "kemilabb" du har där.

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      #17
      "Vattensamlingen"

      Hej på er

      Jo, nog är det kemi alltid, på hög nivå dessutom haha, kanske exploderar mäsk inatt
      Nej, men spännande är det

      Förresten vad tycker ni. Om mina funderingar angående fisksammansättningen ett par inlägg upp?

      God fortsättning på er 2 också.

      Nicke
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        #18
        Hoppsan, miss i Co2 systemet?

        Har upptäckt ett problem med den design på mäsk systemet jag körde igång igår.
        Nämligen det att om slangen som går till reningsflaskan lossnar vid backventilen så kommer övertrycket i flaskan "pumpa" ut vattnet likt häverteffekten, rakt ut på golvet. Inte bra. Hur fanken ska jag lösa detta? Ska jag skippa reningsflaskan? Samma sak kan ju dock hända om slangen som går in i karet lossnar vid backventilen så hur fanken löses detta? Vill ju inte komma hem med vatten på hela golvet.

        Jag har byggt systemet enligt denna guide, dock ej med något innerfilter, inte ännu iaf.

        Nicke
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #19
          Jag hänger inte riktigt med här, hur ska trycket få vattnet att rinna ut? Du har väl slangarna i korken/överdelen av flaskan, och där är ju bara co2/luft...?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            #20
            Ursprungligen postat av ansjo
            Jag hänger inte riktigt med här, hur ska trycket få vattnet att rinna ut? Du har väl slangarna i korken/överdelen av flaskan, och där är ju bara co2/luft...?
            Jo jag upptäckte detta när jag såg att det var någon droppe vatten i en av backventilerna som var kopplad mellan t-kopplingen och reningsflaskan. Troligen hade vattendroppen kommit dit när trycket ökade och slangen inte var helt torr.

            Eftersom att reningsflaskan innehåller lite vatten för att delvis agera bubbelräknare så började det rinna vatten ur slangen när jag tog bort slangen från backventlien för att tömma den på vatten. Detta just likt häverteffekten. Min teori är att det blir så p.g.a det höga trycket i reningsflaskan och därav trycks vattnet upp och ut i slangen, så även om trycket sjunker så fortsätter det rinna p.g.a häverteffekten.

            Hängde du med på hur jag menar nu?
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #21
              Jepp, men bubbelräknare har du annars via slangen som går ner i karet. Jag skulle personligen inte vilja ha risken att få ner vatten vare sig från mäsken eller reningsflaskan till karet. När jag körde mäsk hade jag de flesta gångerna ingen reningsflaska....
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • ApeviaX
                • December 2005
                • 1531

                #22
                Ursprungligen postat av ansjo
                Jepp, men bubbelräknare har du annars via slangen som går ner i karet. Jag skulle personligen inte vilja ha risken att få ner vatten vare sig från mäsken eller reningsflaskan till karet. När jag körde mäsk hade jag de flesta gångerna ingen reningsflaska....
                Hur menar du att slangen agerar bubbelräknare?

                Så du menar att jag bör ta bort reningsflaskan och låta en slang gå direkt från T-kopplingen där båda mäskflaskorna löper samman att kopplas direkt till diffusorn med backventil där mellan?
                ApeviaX
                Archocentrus multispinosus
                "Vattensamlingen"
                X-Aquatic

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #23
                  Du ser på slangen som går till diffusorn när bubblorna går ut om jag inte ser fel?
                  Din diffusor, är det som en vanlig syresten fast i plast?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    #24
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Du ser på slangen som går till diffusorn när bubblorna går ut om jag inte ser fel?
                    Din diffusor, är det som en vanlig syresten fast i plast?
                    Hmm okej, alltså slangen som går till diffusorn (en sådan kula i plast som medföljer Eheims luftpumpar) är ju full med endast Co2 så jag ser ju inte direkt några bubblor etc. via slangen?
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #25
                      Ursprungligen postat av ApeviaX
                      Hmm okej, alltså slangen som går till diffusorn (en sådan kula i plast som medföljer Eheims luftpumpar) är ju full med endast Co2 så jag ser ju inte direkt några bubblor etc. via slangen?
                      Nä, men du ser när en bubbla går ut genom diffusorn eftersom det då kommer gasbubblor. Kommer det bubblor hela tiden har du bra kräm på co2, men den kommer att avta något isf och trycka ut dem stegvis.
                      Nackdelen med en sådan diffusor är att du får inte ut gasen i karet, utan bara en liten bubbla som stiger mot ytan utan att avge så mycket co2 till karet.
                      Hade du istället satt slangen framför utblåset på en pump får du ut gasen i karet och co2-bubblorna hamnar ofta under bladen på växter och kan då avge co2:n under längre tid eftersom gasen har längre kontakttid med vattnet.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        #26
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Nä, men du ser när en bubbla går ut genom diffusorn eftersom det då kommer gasbubblor. Kommer det bubblor hela tiden har du bra kräm på co2, men den kommer att avta något isf och trycka ut dem stegvis.
                        Nackdelen med en sådan diffusor är att du får inte ut gasen i karet, utan bara en liten bubbla som stiger mot ytan utan att avge så mycket co2 till karet.
                        Hade du istället satt slangen framför utblåset på en pump får du ut gasen i karet och co2-bubblorna hamnar ofta under bladen på växter och kan då avge co2:n under längre tid eftersom gasen har längre kontakttid med vattnet.
                        Okej där ser man, antar att det är därför nissen i guiden använder ett innerfliter, för att sprida Co2:n bättre i karet? Kan göra så, alternativt fästa diffusorn vid utblåset från ett ytterfilter?
                        Anledningen till att jag satt den nere vi booten vid ett lugnt ställe är att det på min JBL BioC02 100 flaska står att det ej ska bubbla där det är för mkt rörelse i vattnet?

                        Men summan av kardemumman blir då alltså att ta bort säkerhetsflaskan och köra ner Co2 gasen direkt i karet samt att ge bubblorna mer fart med hjälp av rörelse från något filter etc? Och gör jag så, riskerar jag ej något konstigt övertryck som kan få slangen att lossna fårn backventligen och därmed tillåta vatten att rinna likt häverteffekten?

                        Nicke
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #27
                          Lossnar slangen är det med all säkerhet inte från backventilen. Har du bara en väl fungerande backventil får du inte ut vattnet från karet iaf...
                          Fördelen med en "egen" pump till gasen är att du kan ha en timer på den, så den inte kör ut gasen i karet under nattetid. När timern stänger av pumpen som slår sönder co2-bubblorna, kommer dessa bara att stiga direkt till ytan och den korta tiden inverkar inte nämvärt på karet. Kör du däremot ut gasen i karet även nattetid är det stor risk för syrebrist i karet...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            #28
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Lossnar slangen är det med all säkerhet inte från backventilen. Har du bara en väl fungerande backventil får du inte ut vattnet från karet iaf...
                            Fördelen med en "egen" pump till gasen är att du kan ha en timer på den, så den inte kör ut gasen i karet under nattetid. När timern stänger av pumpen som slår sönder co2-bubblorna, kommer dessa bara att stiga direkt till ytan och den korta tiden inverkar inte nämvärt på karet. Kör du däremot ut gasen i karet även nattetid är det stor risk för syrebrist i karet...
                            Aha!, då får jag trycka in ett litet innerfilter som får agera "reaktor" (antar att det är vad man gör?) med timer på.
                            Okej, alltså backventilerna funkar ju kanoners så det ska ej var något problem.

                            anlendingen med att man kör säkerthetsflaska är väll att man inte vill få in mäsk i karet, utan i flaskan istället. Men dett akn ju endast ske om flaskorna med mäsk välter, så sålänge det ej sker är säkerhetsflaskan endast onödig? Och dessutom antar jag att det tar längre tid och mer krut för att få samma effekt som utan den?
                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #29
                              Ja, plus att du slipper riskera att få in mäsk i karet. Men hur stor är den risken...?
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • ApeviaX
                                • December 2005
                                • 1531

                                #30
                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Ja, plus att du slipper riskera att få in mäsk i karet. Men hur stor är den risken...?
                                Japp, då så. Jag fixar ett litet innerfilter som får slå sönderna bubblorna och sen tar jag bort säkerhetsflaskan då.
                                Men till dess att jag har mitt lilla innerfilter på plats, bör det väll ändå inte vara några större problem med att låta Co2 gå hela dygnet vid strilröret från mitt 2217?
                                ApeviaX
                                Archocentrus multispinosus
                                "Vattensamlingen"
                                X-Aquatic

                                Kommentar

                                Arbetssätt...