"Vattensamlingen"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    "Vattensamlingen"

    Tänker du på de högra?
    Något trång kan de kännas men där ska ej stå nåt kar

    Sen ser det värre ut än det är på riktgt. Trots att rummet är litet.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      Sv: "Vattensamlingen"

      Ok ja det var det hörnet jag tänkte på

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        Funderar på hur man ska få till att hela tänka bänk/ställningsbygget ska bli i lod? Jag menar vill ju inte att det ska spricka på grund av att det blir spänningar i glaset.
        Sen måste jag be om lite hjälp även med dimensioner på virekt, 45x95 är det på skissen, men kanske inte vad som ska vara i verkligheten? Och dessutom hur beräkna så att hela bygget klarar den totala vikten på flera 100 kilo som det ju kommer bli...
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          Hur mycket vikt handlar det om?

          45x95 tål en helvetes massa.. Mina 2000kg vilar på en ställning av 45x120..

          Du får vara noga med vattenpasset.. Om du inte har tillgång till riktiga verktyg skulle jag göra en rätt seriös ritning och be om färdigkapat virke i de längder du vill ha.. Så länge Karen inte är vridna gör det ju inget om de lutar lite.. Tror det är bättre med en lätt lutande ställning (inom rimliga marginaler förstås) än att försöka sig på att kila/kapa olika längder på ben..

          Med en målvikt blir det lättare att räkna på vilket virke du behöver
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            "Vattensamlingen"

            Vet ej ännu, får räkna lite på det och återkomma.
            Nästa problem är ev för hög luftfuktighet i rummet...
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              Har räknat lite lätt och det bör hamna på runt 800-1000 liter totalt så runt det samma i kg då typ totalt.
              Så detta behövs beräknas, samt hur fanken jag ska kunna "räta ut" golvet. Läste i en tråd att det finns någon typ av reglar som man kan justera med hjälp av plastskruv, lät smidigt, men då hamnar iofs all tyngd på plastskruven vilket känns sådär...?
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                800-1000kg är ingenting om man ser till hur stor ställningen ser ut att vara.. Det är ju ungefär som ett standard 720..

                Du kan lugnt köra på 45x95..

                hur snett är golvet och är det betong eller träbjälklag? Med såpass små vikter på så stor yta selar det nog ingen roll.. Lite beroende på vad du har för golv och hur mycket det skiljer skulle jag inte hålla på för mycket med kilar.. Ofta stjälper det mer än det hjälper.. Jag hade nog hellre satsat på en kraftig skiva (typ konstruktionsplyfa) och 20mm frigolit, både under karet och under skivan samt skruva bänken i skivan för maximal styvhet..

                Vore dock intressant att veta hur mycket golvet diffar..
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • ApeviaX
                  • December 2005
                  • 1531

                  "Vattensamlingen"

                  Morrn 😀
                  Rummet är för närvarande ej tomt så har inte kikat till 100 hur mkt det diffar. Kan försöka få till siffror på det under veckan. Kan ev. bli mer än den igår beräknade vattenvolymen. Men inte mer än 1.200 liter tror jag ej. Är väll dock smart att bygga för 1.500 typ när man ändå är igång. 😉

                  Kilar hade jag ej tänkt utan vad jag undrade lite över var de reglar jag läst om som gick att justera. Tror de heter Nivell regel?

                  Golvet är troligtvis betong då både tak och framförallt ytterväggar samt mellanväggar i bostadsrätten är det. Just nu med en ful plastmatta.


                  Sent from my iPhone using Tapatalk
                  ApeviaX
                  Archocentrus multispinosus
                  "Vattensamlingen"
                  X-Aquatic

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    Plastmatta = bra då ytan under troligtvis är flytspacklad..

                    Visst finns det reglar som går att justera men det känns som sjuk överkurs..
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                      Plastmatta = bra då ytan under troligtvis är flytspacklad..

                      Visst finns det reglar som går att justera men det känns som sjuk överkurs..
                      Jaa, överkurs slipper jag ju gärna om det ej är nödvändigt, vill ju bara att vattnet ska vara kvar i karen och inte ut på golvet.
                      Sen måste jag väl antagligen behandla bygget då det är i trä och trä + vatten är ju ingen hit...
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        Det är väl sjysst om du kör ett lager båtlack men om du inte har cichla lär du väl inte skvätta allt för mycket vatten på grejerna?
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        • ApeviaX
                          • December 2005
                          • 1531

                          "Vattensamlingen"

                          Kan så vara att dej ej behöver skvätta. Men det finns alltid risk att man slabbar och droppar en del, så bör tåla fukt och ev. "småpölar"


                          Sent from my iPhone using Tapatalk
                          ApeviaX
                          Archocentrus multispinosus
                          "Vattensamlingen"
                          X-Aquatic

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            "Vattensamlingen"

                            Lördag morgon, väckt av dottern och trots sen kväll igår samt en önskan om sovmorgon vete tusan om jag vill "sova bort" min lediga helg nu...? Så slösurfar här och funderar på allt och inget.

                            Gällande bygget i det lilla akvarierummet så kommer bilder, filmsnuttar och någon form av "bygglogg" dyka upp här med fortskridandes av det hela. Ska bli spännande detta. 😃

                            Är i den berömda härliga planeringsfasen och ska idag fnula på var och hur de få fiskar som finns ska få bo under byggets gång. Sen ska dessutom helgen få bjuda på ett besök på bl.a. Bauhaus för inspiration och lite check av material. 😉

                            Ska dessutom försöka en liten rot med romkaka från mina multispinosor för att försöka dra upp en kull i ett annat kar. De börjar förvissar bli bättre yngelvårdare nu, men efter ett par dagar minskar mängden i svärmen och hanen får sig en lite törn av honan. Misstänker alltså att han "tröttnar".

                            Har tidigare häverterat ut yngel och "slängt" ner i ett litet kar vi sidan om. De minskar dock snabbt i antal och de få som kanske klarar sig i någon vecka försvinner sedan i massdöd?...

                            Så min tanke är att om jag får igång mitt lilla 19L kar med endast vatten från karet där föräldrarna går och låter ynglen kläckas där så kanske det underlättar? Finns ju dock ingen som "fläktar" och putsar på de då som föräldrarna gör...

                            Knepigt detta..


                            Sent from my iPhone using Tapatalk
                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            • ApeviaX
                              • December 2005
                              • 1531

                              Klicka på bilden för större version

Namn: Akvairerum SketchUp Skiss.jpg
Visningar: 2
Storlek: 47,0 KB
ID: 2154797Klicka på bilden för större version

Namn: Akvairerum SketchUp Skiss....jpg
Visningar: 2
Storlek: 57,0 KB
ID: 2154798Klicka på bilden för större version

Namn: Akvariebänk skiss + kar..jpg
Visningar: 2
Storlek: 31,8 KB
ID: 2154800Klicka på bilden för större version

Namn: Akvariebänk skiss + kar...jpg
Visningar: 2
Storlek: 37,7 KB
ID: 2154799

                              Ser nu efter feedback från en polare att jag ju måste tänka om lite här, djupet är endast 50 cm, skulle behöva 65-70 cm för att få plats med lite rejälare kar samt ev. kringutrustning som kan ta plats bakom karen i form av slangar till filter etc. Dessutom så har vi fnulat lite och jag bör ju ställa den övre ramen på högkant, blir ju mer stöd och mindre risk att reglarna bågnar, ev. dessutom öka från 45x95 - 45x120 reglar på toppramen...

                              Funderar också på det högra "spetsiga" trånga hörnet, bli massor "död" yta där, vad ska man göra för kul med det? Detta är ju oundvikligt att det blir "död" yta eftersom 2 lite större kar ska mötas och de är ju rektangulära och har ej "spetshörn"...
                              Senast redigerad av ApeviaX; 23 November 2013, 09:40.
                              ApeviaX
                              Archocentrus multispinosus
                              "Vattensamlingen"
                              X-Aquatic

                              Kommentar

                              • Marten64

                                • July 2012
                                • 1020

                                Hej, tänk på att val av virke är enormt viktigt, köp tätvuxet med stående årsringar samt undvik större kvist.
                                //Johan
                                / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...