Specialformat akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tordh
    • February 2010
    • 71

    Specialformat akvarium!

    Hej!

    Var ett tag sedan jag var aktiv på sidan, men i och med att jag ska flytta till STOR lägenhet så har jag fått tillåtelse att börja med att husera akvarium igen!

    Min fru har ett önskemål om att få ett liknande akvarium som den här snubben har:

    Men självklart med SA och inte salt

    Jag har då suttit några kvällar och ritat upp och bestämt alla måtten och tjockleken på glasen, men upptäckte nu att det finns en skarv på detta akvariet, är det någon som har någon bra idé på hur man löser detta rent praktiskt? Och kanske har några tips på tjocklek på glas? Högsta glasbiten kommer inte vara högre än 60 cm...

    Bilder och dylikt kommer att komma upp så fort allt är färdigplanerat med eran hjälp!
    Har ett halvt zoo hemma hos sig
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    varför måste du ha en skarv ?

    en bra glsmästare kan nog skära ut ett L-format stycke.

    tjocklek.....10 mm minst om det skall vara 60 högt.



    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • tordh
      • February 2010
      • 71

      #3
      Ursprungligen postat av Ken Olofsson
      varför måste du ha en skarv ?

      en bra glsmästare kan nog skära ut ett L-format stycke.

      tjocklek.....10 mm minst om det skall vara 60 högt.

      .
      Trodde inte att glasmästarna skulle klara göra det? :O
      Men klarar dom det så är det ju jäkligt mycket enklare!

      Måste det vara 10 mm? Glasmästaren här i stan sa att det räckte med 6 mm om man använde stag??
      Har ett halvt zoo hemma hos sig

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Om det är 60 cm högt så bör det vara 10 mm.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          kanske 6 funkar.....men jag litar nog mer på denna artikel när det
          gäller risken att få XXX-liter ut på mattan,,,,,,


          http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=167
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • tordh
            • February 2010
            • 71

            #6
            Ursprungligen postat av Ken Olofsson
            kanske 6 funkar.....men jag litar nog mer på denna artikel när det
            gäller risken att få XXX-liter ut på mattan,,,,,,


            http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=167

            Sant, hellre några hundralappar extra för att vara på den säkra sidan!

            Men tror ni att det är tekniskt möjligt att silikonera detta i glas eller ska man satsa på plexi?
            Har ett halvt zoo hemma hos sig

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              varför skulle man inte kunna göra det, bara man vet hur man bygger kar.
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • tordh
                • February 2010
                • 71

                #8
                Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                varför skulle man inte kunna göra det, bara man vet hur man bygger kar.
                Jo men bygga kar är inga problem, tänkte bara på alla skarvar som uppkommer så att de inte gör hela konstruktionen mindre hållbar.
                Plexi "smälter" man ju ihop så att skarven inte syns plus att det blir riktigt jäkla hållbart...
                Har ett halvt zoo hemma hos sig

                Kommentar

                • mikoto
                  • July 2011
                  • 215

                  #9
                  Ska ditt kar bara vara 60 cm högt på den högsta punkten finns det ingen anledning till att tro att traditionellt akvarielimmande inte skulle hålla. Akryl akvarier kostar riktigt otäcka summor, även om de är fina på sitt vis så är det sällan motiverat att skaffa de här i Sverige så länge något av deras unika egenskaper är av stort behov. Men en bra silikonskarv på glas håller lika bra som en akryl skarv i normala akvariesammanhang.

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #10
                    En kunnig glasmästare fixar ju en L-formad bit men räkningen kanske inte blir så kul.

                    Silikon klarar mycket men tänk på att silikon också fungerar utmärkt som gångjärn. Gör man en sån skarv som syns på bilden så kan alltså glasen vika ut sig i skarven. Helt nödvändigt att ha en ram upptill i så fall alltså.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Ursprungligen postat av tordh
                      Jo men bygga kar är inga problem, tänkte bara på alla skarvar som uppkommer så att de inte gör hela konstruktionen mindre hållbar.
                      Plexi "smälter" man ju ihop så att skarven inte syns plus att det blir riktigt jäkla hållbart...

                      mycket gott kan man säga om plexiglas, men normala kvalitéer är ganska repkänsliga.

                      de kvalitéer som tål nästan lika mycket som glas, är inte lösliga för normala människor.

                      sitter med ett par tre skivor hemma, cirka 40x50x2mm, de går fasen inte att repa, men
                      så kostar den cirka 2000 SEK / kvm i producentledet, vilket skulle motsvara 6-8000 exkl
                      moms i normal butik.....2 mm tjock...fundera då på vad en 6-7-8 mm skulle kosta.....


                      mina skivor har jag naturligtvis inte betalat ett jota för, de är kasserade pga kosmetiska
                      defekter på ytan, råkade ramla ner i resväskan......



                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • tordh
                        • February 2010
                        • 71

                        #12
                        Tack för alla svaren! Då är det glas som gäller då

                        Bygert: Hur gör jag enklast en ram?? Har bara gjort helglas innan...
                        Ken: Då är akryl uteslutet!
                        Har ett halvt zoo hemma hos sig

                        Kommentar

                        Arbetssätt...