Kokillens Aquael 30

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kokillen
    • January 2012
    • 54

    Kokillens Aquael 30

    Drar igång en projekttråd redan idag även om det inte kommer vara så mycket uppdateringar närmsta tiden, finns en del annat som kommer sluka pengar närmsta tiden.

    I helgen beställdes ett nanoakvarium Aquael 30 från lokala djuraffären. Får väl hem det inom ett par veckor, och sen börjar planerandet och sökandet efter inredning. Vad gäller invånare lär det bli någon sorts räka och kanske någon av de minsta fisksorterna. Kommer inte bli något avanserat aquascaping utan mer att sällskapsavkarium i litet format.

    Tråden kommer uppdateras successivt när saker och ting inhandlas och akvariet startas upp. Bilder brukar efterfrågas, så ser till att fixa även sådana.

    Som jag inledde, det lär dock inte hända mycket nu innan jul och nyår.
  • kokillen
    • January 2012
    • 54

    #2
    Zoobutiken strulat lite vid beställning av akvariet från leverantören, men nu är det på gång och ska troligtvis dyka upp kommande vecka.

    En hel del funderingar på hur jag vill ha det, slimlinebakgrund som blev över från mitt större akvarium eller svart solfilm? Kommer bli en större sten och en rot som det ska fästas mossa på upptill. I mitt huvud bergstopp och träd, även om om roten är högre än stenen.

    I botten blir det grus och sen nåt lägre gräs typ dvärghårgräs. Om det kommer räcka med ljuset och PMDD för att få en "matta" återstår att se, men gör ett försök. Har ingen tanke på att köra CO2.

    Ännu inte helt klar med fiskvalet. Även om utbudet är begränsat för ett litet akvarium finns det några olika att välja på.

    Snart får jag äntligen köra igång...

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0709.jpg
Visningar: 1
Storlek: 76,4 KB
ID: 2145229

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #3
      Jag hade helt klart kört med slimlinebakgrund och en liten rasbora eller tetra och sen några räkor av någon trevlig sort
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • kokillen
        • January 2012
        • 54

        #4
        Fiskvalet lutar åt Galaxyrasbora, men har ännu inte helt släppt Drottning- och Moskitorasbora. Valet blir inte lättare av att man läst igenom BTN Guiden om Nanoakvarium och sett alla småfiskar där i som kan vara lämpliga till ett litet akvarium.

        Räkor lär komma senare, men första invånarna blir fisk.

        Då leder slimline med en röst

        Kommentar

        • kokillen
          • January 2012
          • 54

          #5
          I helgen kom äntligen akvariet, visade sig att det suttit fast i tullen för leverantören.

          Hade visst gjort en missräkning gällande storleken, så fanns inte en chans att både rot och sten skulle få plats. Bestämde mig till slut för roten.

          Roten på plats.

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0713.jpg
Visningar: 1
Storlek: 82,4 KB
ID: 2145946

          Gruset på plats.

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0715.jpg
Visningar: 1
Storlek: 91,4 KB
ID: 2145947

          I ivern glömde jag knyta fast mossan, Flame moss, men det löste sig ändå. Som ni ser har det även fyllts på med lite vatten.

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0718.jpg
Visningar: 1
Storlek: 130,3 KB
ID: 2145948

          Nedan slutresultatet. Echinodotur tenellus är gräset på botten som jag hoppas ska kunna sprida sig och bli tätare, återstår att se.

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0722.jpg
Visningar: 1
Storlek: 129,4 KB
ID: 2145949

          Första invånarna kommer flytta in idag, Galaxyrasbora ligger bäst till. Vad det slutligen blir beror på vad zooaffären kan tänkas ha inne. Bara senaste veckorna har de börjat inrikta sig lite mot nanoakvarium.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ursprungligen postat av kokillen

            Då leder slimline med en röst
            Jag lägger rösten på svart solfilm! Motivering: Det finns ingen slimline som kan matcha den snygga stenen utan det kommer skära sig

            Edit: du skippade visst stenen och då ändrar jag min röst till slimline istället! Då kan du dölja fula filter och doppvärmare, de förtar annars hela intrycket av karet
            Senast redigerad av åheim; 04 February 2013, 21:16.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • kokillen
              • January 2012
              • 54

              #7
              Så här ser det ut idag. Hoppas Vallisen ska ta sig så att värmare och filter döljs en aning bättre.

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0747.jpg
Visningar: 1
Storlek: 135,2 KB
ID: 2146788
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0751.jpg
Visningar: 1
Storlek: 75,1 KB
ID: 2146789

              Kommentar

              • Ryskbompa
                • August 2012
                • 930

                #8
                Jag tycker karen får mer djup med svart bakrund smaken är som baken.

                Kommentar

                • kokillen
                  • January 2012
                  • 54

                  #9
                  Kokillens Aquael 30

                  Hade frostad solfilm hemma så testar med det en första sväng. Låter ögonen vänja sig ett tag för att känna efter, lär prova på även svart. Svart bakgrund skulle säkert även kamouflera värmaren och filtret lite grann.

                  Kommentar

                  • kokillen
                    • January 2012
                    • 54

                    #10
                    Kokillens Aquael 30

                    Nu har det blivit dags att flytta akvariet, vilket lär gå smidigare än det var att flytta ett 450 liters. Tyvärr har det blivit lite eftersatt i skötseln då jag bott på annat håll, men nu blir det ändring även om det inte krävs något särskilt underhåll.

                    I samband med flytten åker det på svart solfilm bak, det ska rensas lite "Vallis" och det låga gräset har jag tänkt sprida ut lite mer.

                    Så här ser det ut idag.Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1376416951.493018.jpg
Visningar: 1
Storlek: 249,5 KB
ID: 2148876

                    Kommentar

                    • macke_fisk
                      • December 2005
                      • 4442

                      #11
                      Det ser bra ut!
                      MVH macke_fisk

                      Kommentar

                      Arbetssätt...