Nano försök 2...tt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Freddess
    • February 2012
    • 117

    Nano försök 2...tt

    Hej!

    Ska nu starta upp mitt nano igen. Efter några månaders vila... Blev trött på alger och fick inte riktigt tid/möjlighet att bekämpa dom rätt.

    Tänkte kanske jag kunde få lite hjälp innan jag startar, beskriver nu först förutsättningarna.

    Jag ska sätta upp det i Kristianstad där vi har hårt vatten samt att jag har det inne på ett företag där vattnet antagligen avhärdas med maskin. Har inte sett någon direkt kalk men inte säker.

    Jag har ett aquael shrimpset 30 fast med dubbla lampor. Rådasand den fina sorten. Kommer att sätta in växter mm direkt. Hoppas att tofsalgerna från förra försöket inte kommer igen... samma sand.

    Om jag förstod rätt var det min egna mäsk co2 som orsakade tofsarna. Utan co2 ska chanserna vara mindre att de kommer åter men även då sämre tillväxt. Ska börja göda försiktigt för att se vad växterna behöver. Står mellan pmdd eller färdigköpt från någon butik (enklare).

    En ancistrus kommer att hjälpa till med igångkörningen.

    Hur bör man hantera vattenbyte i ett 30l med nästan inga invånare? Kommer att blir några neon med senare. Kanske redbee.

    Att byta 30% en gång i veckan känns inte rätt. Kanske 25% varannan vecka?

    Tacksam för förslag. Bilder mm kommer att postas under gången!
    Mitt Nano 30 l
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Du bör nog försöka köra karet med bara en lampa, till att börja med iaf. Risken är stor att få mycket alger i början med för stark belysning, och speciellt i ett mindre kar där man inte har så stora gränser att spela mellan.
    Välj växter som funkar med mindre belysning, tex Cryptocoryne, anubias och lite olika mossor. Med så få invånare hade jag även väntat med vattenbyte, och kanske kört med 10 liter i månaden. Även PMDD skulle jag vara sparsam med, dels för att räkorna inte tål det, plus växtbelastningen inte är så hög i ett kar med mindre växtmassa och krav.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      Nano försök 2...tt

      Ursprungligen postat av Freddess
      Hej!

      Ska nu starta upp mitt nano igen. Efter några månaders vila... Blev trött på alger och fick inte riktigt tid/möjlighet att bekämpa dom rätt.

      Tänkte kanske jag kunde få lite hjälp innan jag startar, beskriver nu först förutsättningarna.

      Jag ska sätta upp det i Kristianstad där vi har hårt vatten samt att jag har det inne på ett företag där vattnet antagligen avhärdas med maskin. Har inte sett någon direkt kalk men inte säker.

      Jag har ett aquael shrimpset 30 fast med dubbla lampor. Rådasand den fina sorten. Kommer att sätta in växter mm direkt. Hoppas att tofsalgerna från förra försöket inte kommer igen... samma sand.

      Om jag förstod rätt var det min egna mäsk co2 som orsakade tofsarna. Utan co2 ska chanserna vara mindre att de kommer åter men även då sämre tillväxt. Ska börja göda försiktigt för att se vad växterna behöver. Står mellan pmdd eller färdigköpt från någon butik (enklare).

      En ancistrus kommer att hjälpa till med igångkörningen.

      Hur bör man hantera vattenbyte i ett 30l med nästan inga invånare? Kommer att blir några neon med senare. Kanske redbee.

      Att byta 30% en gång i veckan känns inte rätt. Kanske 25% varannan vecka?

      Tacksam för förslag. Bilder mm kommer att postas under gången!
      Belysningsfrågan är Ansjo inne på och det är klokt! När karet är inkört sedan så kan du lägga till lite mer ljus. Jag har samma setup som du men jag har 3 lampor på 11w, då är det viktigt med snabbväxande och lite fingertoppar, algerna kan komma fort!

      PMDD är det bästa valet, det är en fullgod gödning, alternativet är egentligen tropicas plantnäring..
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Den bästa gödningen om du ska ha räkor är nog den som bröderna Logemann kör med, utan några skadliga ämnen om du ska ha Chrystalräkor. Med de räkorna och PMDD är risken stor att de trillar av pinn ganska så snart.
        Große Auswahl an Garnelen ✔ · Aquascaping-Zubehör der TOP-Marken ✔ · klasse Aquariumpflanzen ✔ · Nano-Aquarien ✔ | sicher bestellt, schnell geliefert
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Freddess
          • February 2012
          • 117

          #5
          Hmm den finkorniga rådasanden bör inte vara ett problem? Om det finns sporer eller döda rester kvar av tofsalgerna? Kommer dessa inte åter om inte rätt förutsättningar för dom kommer åter?

          Hur gör ni med botten som har denna sand? går ju inte att "damsuga" med hävert. Men å andra sidan tränger ju inte skit ner i den. Men hur är det med genomströmning? Det ruttnar inte i den?
          Mitt Nano 30 l

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Den bästa gödningen om du ska ha räkor är nog den som bröderna Logemann kör med, utan några skadliga ämnen om du ska ha Chrystalräkor. Med de räkorna och PMDD är risken stor att de trillar av pinn ganska så snart.
            http://www.garnelenhaus.de/31/aquari...5d03617eab0749
            Vad är skillnaden?


            Jag kör PMDD med Red Crystal, Amano och Red cherry och det verkar funka men det tvistas ju en hel del om detta så det är väl klokast att ta det lugnt om man vill vara 100% safe
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
              Vad är skillnaden?


              Jag kör PMDD med Red Crystal, Amano och Red cherry och det verkar funka men det tvistas ju en hel del om detta så det är väl klokast att ta det lugnt om man vill vara 100% safe
              Deras gödning innehåller mindre spårämnen som kan vara skadliga för räkorna, men ändå är fullgod gödning för växter även om man kör med co2. Ett par bilder från deras visningskar i butiken.
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8679.jpg
Visningar: 2
Storlek: 111,6 KB
ID: 2144475Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8673.jpg
Visningar: 2
Storlek: 139,9 KB
ID: 2144476Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8633.jpg
Visningar: 2
Storlek: 191,5 KB
ID: 2144477Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8610.jpg
Visningar: 2
Storlek: 210,3 KB
ID: 2144478[
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av Freddess
                Hmm den finkorniga rådasanden bör inte vara ett problem? Om det finns sporer eller döda rester kvar av tofsalgerna? Kommer dessa inte åter om inte rätt förutsättningar för dom kommer åter?

                Hur gör ni med botten som har denna sand? går ju inte att "damsuga" med hävert. Men å andra sidan tränger ju inte skit ner i den. Men hur är det med genomströmning? Det ruttnar inte i den?
                Om du oroar dig, varför inte köpa ny sand/grus/soil då det inte går så många liter?
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Deras gödning innehåller mindre spårämnen som kan vara skadliga för räkorna, men ändå är fullgod gödning för växter även om man kör med co2. Ett par bilder från deras visningskar i butiken.
                  [ATTACH=CONFIG]58067[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]58068[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]58069[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]58070[/ATTACH][
                  Porr
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #10
                    Ansjo, har jag varit i den butiken .. eller skall vi dit på Tysklandsresan?
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Ansjo, har jag varit i den butiken .. eller skall vi dit på Tysklandsresan?
                      Jag tror inte du har varit där, den ligger strax utanför Hamburg. Jag kommer inte ihåg, men vi svängde väl aldrig därom sist?
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        #12
                        Vi var väl och snurrade i Hamburg när vi letade grus... och var i en affär där det var sådana kar men jag kommer inte ihåg heller
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Då var vi kanske där, men det blir snart en repris isf.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Då var vi kanske där, men det blir snart en repris isf.
                            Bra!


                            Förlåt för OT
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...