Omstart 375 liter Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • woodlund
    • December 2011
    • 666

    Omstart 375 liter Diskus

    Sådär då var Goldmedlemskapet ordnat och 375 liters akvariet har bytt plats och underrede så nu ska jag bara se om jag kan få upp lite bilder .

    Min tanke var att dra igång en liten tråd om omstarten av vårat 375 liters kar för att få input och inrednings idéer från er då mitt artistiska öga inte är det bästa när det kommer till inredning av akvarium .
    Då det tog mig längre att fixa goldmedlemskapet än vad jag tänkt mig är akvariet på plats igen men lite goda idéer är ju alltid välkommna i alla fall

    Förutsättningarna med detta akvariet är lite kortfattat som följer:


    375 liter Diskus akvarium
    Externt filter gömt i det ena skåpet på möbeln
    Botten material : Engelsk sjösten & Jula Blästersand Mixat
    Bakgrund planch ( för att behålla så mycket volym i karet som möjligt )
    Redmoore Rot
    Mangroove rötter
    Nattbelysning
    1 Ljusramp med 2 Lysrör ( endast 1 används för att hålla ner ljuset )
    Div stenar
    Växter : Hygrophila polysperma ,Anubias , Liten rot med dvärg anubias ,en rödaktig växt + en brunaktig växt med avlånga relativt smala blad på som jag dock inte vet namnet på .
    Senast redigerad av woodlund; 23 November 2012, 06:00.
    1900Liter Diskusvatten


    Medlem i NDSS www.diskusforum.se
  • woodlund
    • December 2011
    • 666

    #2
    Först lite bilder på möbelbygget , saknas fortfarande några dekorlister men i stora drag är den klar.
    Sedan bilder på avkariet ett par dagar efter omstarten
    Under det lite invånare ifrån 375 liters & 450 liters karen

    Under vintern kommer även 450 liters karet få en makeover då det behöver "skalas" av lite ( mer rötter och lite färre växter )
    Bifogade filer
    Senast redigerad av woodlund; 23 November 2012, 05:58.
    1900Liter Diskusvatten


    Medlem i NDSS www.diskusforum.se

    Kommentar

    • MrH
      • October 2010
      • 2825

      #3
      det där var ena riktigt stadiga skepp! kanon fina fiskar.
      MrH ---> 175L SA kub

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        #4
        Fina fiskar ja
        350L Diskus

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Riktigt fina fiskar! Inte utan att man blir taggad att skaffa. Upplever akvariet som snyggt, men trodde att du hade bägge lysrören på vid fotot. Stämmer det? Det jag tänkt själv när jag skaffar Diskus är nog att ha en del större flytväxter som skapar lite skuggigare zoner i akvariet, typ Pistia. är det något som du tänker också eller vill du ha ytan fri?
          En annan fråga, hur har du löst det med nattljus? Använder du nattljuset hela natten? använder du det för att få en mjukare övergång till dagsljuset?
          Vilka former av Diskus är det i burken?
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            #6
            Man borde väl kunna ha en liten spotlight som med svagt ljus lyser på akvariet på natten.
            350L Diskus

            Kommentar

            • woodlund
              • December 2011
              • 666

              #7
              Ursprungligen postat av Bluewing
              Riktigt fina fiskar! Inte utan att man blir taggad att skaffa. Upplever akvariet som snyggt, men trodde att du hade bägge lysrören på vid fotot. Stämmer det? Det jag tänkt själv när jag skaffar Diskus är nog att ha en del större flytväxter som skapar lite skuggigare zoner i akvariet, typ Pistia. är det något som du tänker också eller vill du ha ytan fri?
              En annan fråga, hur har du löst det med nattljus? Använder du nattljuset hela natten? använder du det för att få en mjukare övergång till dagsljuset?
              Vilka former av Diskus är det i burken?
              Nej det är bara ett lysrör på vid bilderna , det bakre i rampen , detta gör att det blir mer skuggigt i den främre delen av karet .

              Jag har funderat lite på växter som är vid ytan , polysperman är en snabbväxande som lägger sig vid ytan men jag har även funderat på lite vallis också men det får jag inte tag i på de akvarieaffärer jag tittat i .

              Nattljuset har jag på timer som går på en timme innan det vanliga ljuset stängs av , jag använder mig av en Led slinga som jag köpte från England , jag ska se om jag kan få några bilder på hur det ser ut med det på .
              1900Liter Diskusvatten


              Medlem i NDSS www.diskusforum.se

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                #8
                Vore grymt med lite bilder på nattljuset! Jag är nyfiken på hur man ska lösa det.
                350L Diskus

                Kommentar

                • woodlund
                  • December 2011
                  • 666

                  #9
                  Ursprungligen postat av Einarsson
                  Vore grymt med lite bilder på nattljuset! Jag är nyfiken på hur man ska lösa det.
                  Köpte dessa från ebay , om du skulle skaffa detta se då till att ta en kortare längd än vad akvariumet är , halva längden blir bra då det kan bli för ljust annars , finns i ett antal olika färger men blå är ju bra för nattljus.
                  Denna Ledstrip siliconade jag fast på insidan av rampen och det sitter hur bra som helst
                  1900Liter Diskusvatten


                  Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Omstart 375 liter Diskus

                    Om du söker växter som du inte hittar lokalt är www.plantswap.se en ren guldgruva. Där hittar du massor med växter som du kan köpa billigt. Dessutom ett kanonforum om du har växtfrågor. Men det kanske du redan vet
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • woodlund
                      • December 2011
                      • 666

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Om du söker växter som du inte hittar lokalt är www.plantswap.se en ren guldgruva. Där hittar du massor med växter som du kan köpa billigt. Dessutom ett kanonforum om du har växtfrågor. Men det kanske du redan vet
                      Tack för tipset Bluewing den sidan ska jag ta mig en närmre titt på
                      1900Liter Diskusvatten


                      Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                      Kommentar

                      • woodlund
                        • December 2011
                        • 666

                        #12
                        Lite mer Diskus bilder på vad som finns här hemma , jag försökte få en bra bild på nattbelysningen men det verkar helt omöjligt , jag vet inte om det är kameran eller mina bristande foto kunskaper
                        Bifogade filer
                        1900Liter Diskusvatten


                        Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                        Kommentar

                        Arbetssätt...