Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Karl Holm
    svarade
    Sv: Diskusdrömmen tar fart!

    Ursprungligen postat av Einarsson
    Är det den här sanden folk brukar köpa?

    http://www.jula.se/filtersand-for-blastring-018297
    Jepp! :-)

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Är det den här sanden folk brukar köpa?

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Kiiimpa
    Har precis kört igång med diskusar i ett 390L hörnakvarium. Ett tips till lite lummigare känsla och någonting som mina diskusar verkar uppskatta är flytväxter. Gärna någon stor bladad som man kan lägga i andra änden av utblåset, blir en härlig effekt när fiskarna rör sig där under för att sedan komma ut i ljuset och visa sina färger
    Bra tips faktikst! Jag har funderat på detta, flytväxter med stora blad just. Sen att t.ex använda 2 lysrör bara för att få ner ljuset och få ljuskällan på en mer koncentrerad plats. Jag vill lixom att växterna ska kasta skuggor så att man ser "skimmer" i vattnet som du säger. Spotlights ger ju GRYM sån här effekt men nu har jag ju inte spottar så får försöka få fram den effekten så gott det går ändå.

    Har du tips på bra fina flytväxter så får du gärna posta namnet på dem! Vore skitnice =)

    Lämna en kommentar:


  • Kiiimpa
    svarade
    Har precis kört igång med diskusar i ett 390L hörnakvarium. Ett tips till lite lummigare känsla och någonting som mina diskusar verkar uppskatta är flytväxter. Gärna någon stor bladad som man kan lägga i andra änden av utblåset, blir en härlig effekt när fiskarna rör sig där under för att sedan komma ut i ljuset och visa sina färger

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Snackade med Herkules Zoo och de plockar hem ett åt mig tills imorgon (kan hämta i helgen då) för 5500 kr. Billigare än Hornbach. Riktigt nice.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Håller med om att själva karet i sig kan se ut hur det vill, så stor skillnad blir det ju inte. Glas som glas. Det är som sagt möbeln som i mitt fall behöver smälta in med övriga möbler i rummet. Men visst, hade kunnat köpa bara möbeln och sen ett annat kar. Men jag fastnade lite för Juwelkaret också för det hade mer djup & höjd än vad 120bredd-kar brukar ha. Det bör ju diskusarna gilla. Så då tänkte jag att jag lika gärna kan köpa hela skiten =)

    Lämna en kommentar:


  • NIC
    svarade
    Ursprungligen postat av simpson
    Varför ska någon köpa nytt? Och hur många beggade hittar du till slut om alla slutar köpa nytt?Kan ju vara trevligt att inte börja skura ur 10 års avlagringar, alger, smuts och även känna sig mindre osäker på hur gammalt silikonet är...
    För mig personligen handlar akvaristiken om vad som finns i akvariet, inte hur akvariet ser ut. Visst, det ska inte se skitt och tråkigt ut men behöver helst inte vara nåt flashigt. En enkel alu-ram runt karet, gärna i svart går utmärkt för mig. De här flashiga möbelakvarierna som väl kan vara ganska snygga är inget för mig. Jag bygger hellre bänken själv och får den exakt som jag vill istället för att begränsa mig till marknadsutbudet. Alla mina kar har varit begagnade utom ett och jag har inte behövt skura eller nånting, ej heller bättra på silikonet, sånt syns ju oftast om det behövs eller inte. Ett tips är att inte köpa ett 10 år gammalt kar med alger och skit!

    Lämna en kommentar:


  • NIC
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Definitivt. Kan förstå att många som har 6-10 akvarier etc inte köper dyra möbelkar varje gång, det hade inte jag heller gjort. Nu har jag ju bara en pöl åt gången.

    Och som vi alla vet är det ju dyrt att hålla "frugan" nöjd. ;(
    Hahaha, håller frugan dig nöjd också eller det går bara på ett håll?

    Lämna en kommentar:


  • simpson
    svarade
    Ursprungligen postat av NIC
    5,6,7 lock för ett 360 liters??? Varför kollar du inte efter ett större kar på blocket istället och bygger dig en egen akvariebänk? Du lär ju komma undan med kanske 3 lock istället.
    Varför ska någon köpa nytt? Och hur många beggade hittar du till slut om alla slutar köpa nytt?Kan ju vara trevligt att inte börja skura ur 10 års avlagringar, alger, smuts och även känna sig mindre osäker på hur gammalt silikonet är...

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Definitivt. Kan förstå att många som har 6-10 akvarier etc inte köper dyra möbelkar varje gång, det hade inte jag heller gjort. Nu har jag ju bara en pöl åt gången.

    Och som vi alla vet är det ju dyrt att hålla "frugan" nöjd. ;(

    Lämna en kommentar:


  • NIC
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    För det är bökigt att behöva dona och greja med att bygga bänk som ska bli snygg. Juwelbänken går i exakt samma designtema som övriga möbler i vardagsrummet vilket gör sambon nöjd då det inte sticker ut massor.

    Vill ej ha större kar då det helt enkelt inte får plats.

    Jag är en sån som generellt hatar att köpa saker begagnat, jag är så bekväm av mig att jag hellre köper saker nytt, sen om det kostar några tusenlappar mer skiter jag i. Dessutom behöver jag inte trolla blocket i 2 månader innan ett vettigt alternativ dyker upp.
    Bra svar! Alla är vi olika!

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    För det är bökigt att behöva dona och greja med att bygga bänk som ska bli snygg. Juwelbänken går i exakt samma designtema som övriga möbler i vardagsrummet vilket gör sambon nöjd då det inte sticker ut massor.

    Vill ej ha större kar då det helt enkelt inte får plats.

    Jag är en sån som generellt hatar att köpa saker begagnat, jag är så bekväm av mig att jag hellre köper saker nytt, sen om det kostar några tusenlappar mer skiter jag i. Dessutom behöver jag inte trolla blocket i 2 månader innan ett vettigt alternativ dyker upp.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Märker att många i Zoopet tycker att det är ett självklart val att inte lägga för mycket pengar på ett akvarium, men jag kommer själv att välja som du Einarsson. Det är ju ok att lägga lappar på CO2 och filter. Varför inte på en ny burk, om man nu vill det? Om inte annat blir det ju repfritt ett tag

    Lämna en kommentar:


  • NIC
    svarade
    5,6,7 lock för ett 360 liters??? Varför kollar du inte efter ett större kar på blocket istället och bygger dig en egen akvariebänk? Du lär ju komma undan med kanske 3 lock istället.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Håller faktiskt på just nu att kolla runt priserna på karet på olika ställen.

    Herkules Zoo har det i lager (tror jag) för 6195kr.
    Hornbach tar 5725kr, 2 veckor leveranstid.
    Har frågat Djurmagazinet och inte fått svar än här i Uddevalla.
    En affär i Trollhättan tog 8600 eller något, helt galet dyrt. Kan tänka mig att Djurmagazinet också kommer hamna högre, typ 7000-7500 eller något.

    Hornbach är ju egentligen givet bara att jag helst hade velat åka och hämta karet i helgen då jag inte har något annat för mig alls.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...