Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Einarsson
    svarade
    Jag mätte från insidan, bottenglaset till vattenytan.

    Kör jag vattenpass ovanpå karet så lutar det svagt svagt åt samma håll som värdena indikerar.

    Lämna en kommentar:


  • mattiasmillberg
    svarade
    Någon millimeter kan ju inte spela någon roll.. Eller? Då borde jag ha flera hundra liter på golvet nu...

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Vad har du mätt ifrån nu? Och har du kollat så överkanten på karet är i våg?

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Jaha jag läste fel om bakgrunden. Jag ska köra Amazonas slimline ja. Den är beställd.

    Jäklar vilken bra idé med kortleken. Ska köra på det! Enklaste lösningen helt klart.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Med karet fyllt blev vattenhöjderna:

    Vänster Fram: 53,4 cm
    Höger Fram: 53,7 cm
    Vänster Bak: 53,7 cm
    Höger Bak: 54,0 cm

    Så för att få det rakt skulle jag behöva lyfta 1,5 mm på högersidan och 1,5 mm på baksidan.

    Då blire att lyfta båda fötterna längst till höger med 1,5 mm, då lyfts ju även höger BAK 1,5 mm, så då borde det räcka att lyfta de övriga bak med 1,5 mm oxo så borde det vara jämnt sen.

    Men då i teorin blir det ju kasnke 2 fötter i mitten fram som "lyfts" ifrån golvet av den längst till höger. Men kanske inte gör något.

    Undrar om någon kan följa min tankegång.

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Nä, inte den riktiga Amazonas utan Slimlinen. Har den själv i ett av mina kar, och det är den snyggaste Slimlinen tycker jag...
    Det bästa är att skimsa under tassarna, tex en kortlek funkar utmärkt och det räcker att kapa av dem på mitten så har du till hela möbeln. Mät hur mycket karet lutar är när du fyllt färdigt, det kan hända att karet sätter sig bättre då!

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Den riktiga amazonas är så jäkla dyr. Och tar upp mycket volym ur karet. Vill att fiskarna ska få så mycket som möjligt. Den nya slimline-amazonas ser rätt fin ut tycker jag =)

    Anyways, det är parkettgolv ja, så det är ju hela möbeln som lutar med karet på. Fyller upp det till toppen nu och ska ta mätningar igen.

    Frågan är hur jag ska göra för att få det plant om jag ska göra det. Möbeln har typ 8 plastklumpar under sig så isåfall får jag skruva loss dom och sätta någon distansskiva under och skruva dit igen.

    EDIT: Det gick fan inte fort att kräma ut 350 liter ur min vattenkran... zzzzz.

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Ytterligare en tråd att följa, tack för det!
    Vad blir det för Slimline? Jag skulle nog föreslå Amazonas...

    Hmmm, du har inga vridningar på karet med de måtten du skriver, men 6 mm är ganska mycket på en såpass liten sträcka. Jag skulle tveklöst tömt ur vattnet och lodat upp karet en del.
    Står det på parkettgolv? Då är risken att golvet sätter sig under tiden du fyller på vattnet, och det är svårt att loda in karet tomt. Detta hände mig, när mitt 960 sprack...så jag vet av erfarenhet. Tyvärr.
    Senast redigerad av ansjo; 25 November 2012, 15:42.

    Lämna en kommentar:


  • mattiasmillberg
    svarade
    Mina akvarium har stått så i flera år.. Aldrig märkt något... Tror inte det är någon fara om möbeln står snett, så länge akvariet ligger plant o inte glappar. ( om du förstår hur jag menar? )
    har själv diskus o tycker det är riktigt kul....

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ska jag vara orolig över denna lutningen?

    Mätt inuti akvariet från botten till vattenytan.

    Vänster fram: 64 mm
    Höger fram: 67 mm
    Vänster bak: 67 mm
    Höger bak: 70 mm

    Karet är fyllt till strax under hälften, säg 40%.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Står akvariet tillräckligt plant såhär?

    Långsida: http://i45.tinypic.com/34zfx35.jpg

    Kortsida: http://i47.tinypic.com/2edsc3n.jpg

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    https://twitter.com/E1narsson/status...020928/photo/1 Horribel bild, men nu står det där. Inväntar mitt guldmedlemskap så jag kan lägga upp bilder irktigt.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Damn, karet är ju enormt.. Vadfan har jag gett mig in på?

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Nu står karet och möbeln i kartong här hemma. Min Audi A3 skötte sig exemplariskt än en gång, hade lådorna tillsammans varit 1 cm bredare på NÅGOT håll hade det inte gått i. Nu var det som om bilen var gjuten runt kartongerna, tur.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Härligt, tack.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...