Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • MrH
    svarade
    angående rot problemet.
    du kan ju ta en stor rot, dela den 2-3 delar, beroende på hur liten den behöver vara för att komma i karet. sedan så gör du som så, du borrar hål i ändarna där du kapade roten, du måste borra så att hålen hamnar precis mitt emot varandra, sedan så sätter du träplugg i ena delen å sedan är det bara att sätta ihop roten igen när du väl fått i den i akvariet. använd inte trälim! akvariesilikon funkar fint att limma med

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Härligt! Då lärde jag mig något nytt om Diskus. Kul att de överlevde.

    Enda problemet när man ska pussla är ju om man vill "förlänga" en rot och den ska hänga i luften. Förlänga en utstickande del. Men ja, det går ju säkert lösa från fall till fall på något sätt. Sen planterar man något i "skarvarna".

    EDIT: 10 kortlekskort under baktassarna på karet nu och det står perfekt plant på kortsidorna, lutar bara 2-3 mm över 120cm på längden nu så nu är jag nöjd. ^^

    Imorgon kommer nog bakgrunden och ett ytterfilter (Fluval 306)! Då är det dags för limmarkväll!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    När du säger stressteckning, menar du då de vertikala svarta linjerna som discus har? :$

    Grymma videos förresten, är det dina? Isåfall är jag nyfiken på om några av dessa småttingar överlevde i slutändan.

    EDIT: Någon som har en idé hur man pusslar ihop flera grenar/rötter på ett snyggt sätt? Ska ju helst inte synas speciellt men ändå sitta hårt så att de inte ramlar ner eller något.

    Ja, de mörka vertikala tydliga linjerna, som de visar vid stress och otrivsel (mestadels). Japps, mina Discusar på filmerna - och ja, det blev vuxna fiskar av en ganska stor del av ynglen.
    Att pussla rötter är ganska enkelt - bara ner med rötter och nävar i karet... och bygg på!

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    När du säger stressteckning, menar du då de vertikala svarta linjerna som discus har? :$

    Grymma videos förresten, är det dina? Isåfall är jag nyfiken på om några av dessa småttingar överlevde i slutändan.

    EDIT: Någon som har en idé hur man pusslar ihop flera grenar/rötter på ett snyggt sätt? Ska ju helst inte synas speciellt men ändå sitta hårt så att de inte ramlar ner eller något.
    Senast redigerad av Einarsson; 28 November 2012, 18:34.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Med tanke på "havrefras"-filmen och de stag, som Einarsson har i sitt kar, så är det ju så (som du var inne på Einarsson) att du kan pussla ihop massiva rotformationer av mindre rötter, som lätt går ner i karet. När detta är gjort kan man addera "grenverk" av mindre pinnar, kanske grenar av hassel, äpple, päron, körsbär och andra liknande träslag.
    Ang. Discusarnas teckning, ränder, så ser vi tydligt att dessa passar ypperligt in som kamouflage när de behöver gömma sig (just bland grenverk) och är stressade. Inte så konstigt då att en stressad Discus ablägger mycket skarpa "stressbars" vid otrivsel - den vill inte synas!


    Här är två filmer på ett Discuspar (av två i karet) som förvisso gömmer sig bland grenar (Hassel), men är helt orädda och därför inte anlägger stressteckning







    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Nu kommer jag ju sno mitt ytterfilter som är i 100literskaret till nya karet.. Får köpa något enkelt innerfilter att peta i där istället. Men då är frågan, om jag kör ett nytt innerfilter parallellt ett tag med det inkörda ytterfiltret, hur lång tid tar det innan jag kan plocka ur ytterfiltret och det nya klarar sig självt.?

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Funderar på, riktigt stora rötter går ju inte få i akvariet eftersom det är sånna dära svarta pinnar (2st) i mitten tvärs över. De är väl till för hållbarheten egentligen. Stödja upp glasen.

    Men isåfall får man typ såga isär roten och montera ihop den igen i karet. Det är inte helt enkelt att "bygga ihop" rötter i karet.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Föredrar rötter ja eftersom de ger mer planteringsmöjligheter tycker jag. Jag vill kunna plantera anubias och ormbunkar etc ovanför huvena på diskusarna att päsa under. SEn får man ju se om det går att genomföra.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Diskusdrömmen tar fart!

    Eller är du mera en rotperson?

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Diskusdrömmen tar fart!

    Härligt att du tar det så. men har kollat vidare på filmen. Tror att det är för lite grenar eller grenliknande rötter. Grenar gör ju direkt att karet blir lite vilt så att säga. Gissar att Diskus blir mer hemtama med grenar?

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Javisst är karet jättesnyggt! Om man gillar scaping så är det lite som en extremt stort scapingkar.
    Gillar du det så är det ju bara att köra.
    Men kan tycka själv att det blir lite som att fiskarna blir en del av stylingen. Lite som en riktigt snyggt inredd lägenhet.
    Så för mig blir det snyggt och stelt samtidigt. Saknar livet i inredningen. Kan inte sätta fingret på vad som blir lite avtändande.
    Kanske ser det för planerat ut?
    Det är inte menat som kritik utan bara en kommentar direkt från hjärt-trakterna.
    Det är alla dessa tankar man vill höra. Det är bara roligt. Men som du säger beror det ju på vad man gillar. Det finns ju även mycket gömställen osv i en sån typ av layout vilket är bra. Jag vill ha det relativt öppet men ändå mycket gömställen, och ganska öppen botten för rengöringsaspekterna och för corysar.

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Sedan måste jag tacka för insikten att Havrefras är ett kraftuttryck
    Haha inga problem.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Diskusdrömmen tar fart!

    Sedan måste jag tacka för insikten att Havrefras är ett kraftuttryck

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Diskusdrömmen tar fart!

    Javisst är karet jättesnyggt! Om man gillar scaping så är det lite som en extremt stort scapingkar.
    Gillar du det så är det ju bara att köra.
    Men kan tycka själv att det blir lite som att fiskarna blir en del av stylingen. Lite som en riktigt snyggt inredd lägenhet.
    Så för mig blir det snyggt och stelt samtidigt. Saknar livet i inredningen. Kan inte sätta fingret på vad som blir lite avtändande.
    Kanske ser det för planerat ut?
    Det är inte menat som kritik utan bara en kommentar direkt från hjärt-trakterna.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ser dessutom ut att bestå av Anubias, javaormbunke och mossa. Dvs relativt lätthanterliga växter som tål diskusvärmen.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    HAVREFRAS så j**** snyggt! Där måste jag försöka hämta inspiration, isåfall måste jag köpa massa mangrooverötter och försöka pussla ihop dem på något sätt och "bygga" en stor rot av mindre rötter.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...