Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Einarsson
    svarade
    Enda alternativet som är enkelt so jag ser är att riva av en av "vingarna" så att man kan välta den ett kvarts varv åt sidan. Men som ni ser på bildne jag bifogar så är den väldigt bred och platt så då blir den som en stor vägg i karet vilket inte är roligt.

    Min sambo tycker jag är skum dokc för att varje gång jag går förbi karet så stannar jag i 2 minuter och tittar med en fokuserad blick på karet och tänker. Ryker säkert ur öronen också.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Einarsson! Som Bluewing säger; Det är lite åt "havrefras-karet" du vill komma med rotpusslandet, va?
    Det är djupet i ditt kar som kan åstadkomma lite problem, därför tror jag att du får "downsize:a" rötterna en aning. För att åstadkomma den effekt (jag tror) du vill åt, måste man tänka både i djup och höjdled.
    Jag slänger in några bilder på ett "pusselexperiment" jag gjorde för några år sedan - här hade jag 70 cm i både höjd och djup - så det blev ju ganska enkelt.
    Om du tänker mindre rötter, och sedan hur du kan sätta ihop dom, så kan du ganska lätt få till det riktigt snyggt!
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • sideways
    svarade
    Intressant tråd, jag kommer att följa dig med intresse eftersom jag själv sitter i samma båt. Har ett 240l kar på ingång från hornbach och tänker starta med scalare innan jag ger mig på diskus igen. Hade discus för 20 år sen och tycker att det är fantastiska fiskar!

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Diskusdrömmen tar fart!

    Ok. När någon frågar om man vill ge idéer om en viss inredning är ju risken att responsen snurrar till det snarare än hjälper

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Beror på hur man ser det. Egentligen är jag aldrig nöjd med någonting jag någonsin gör, kan alltid bli bättre är vad jag strävar mot. Men måste man ju ha en tanke och se en möjlighet för att agera och det har jag inte just nu.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Diskusdrömmen tar fart!

    Den lösningen du hade. Var du inte nöjd med den?

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Sågen är no turning back dock. Vet inte riktigt vad jag ska vinna på att såga isär dock, hur jag ska såga den och vad jag ska göra av bitarna.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Diskusdrömmen tar fart!

    Jag tycker du fått tag i bra rötter måste jag säga. Men ibland kan sågen ge utrymme för mer varianter.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Det är lite av en blandning. Man får ju göra vad man får tag på i form av rötter etc. Det är ju sjukt svårt att få tag i bra rötter... Ljuset gör att det ser skitknepigt ut på bilderna också. Vänder man på denna är den ganska "platt" och blir som en vägg istället vilket jag gärna vill undvika.

    Man får se vad det blir av det så fort jag fått tag i stenar också och hällt i sanden.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Diskusdrömmen tar fart!

    Samma här att det är något som känns aningen fel. Men tror att det för mig beror på att roten ligger ned då jag tycker den borde stå upp. Tycker du hade flera rötter som hade kunnat stå upp som rötterna i ett mangroveträsk.
    Då hade du också fått såga av dem på höjden.

    Men så vet jag också att du dreglade över Havrefras-filmen. Ser att du försöker få fram nåt liknande. Stämmer det?

    Egentligen är det ju bara smaken vi pratar om nu och det är väl viktigt att du fullföljer din Havrefras-stil.

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    sitter å tittar lite på placeringen av roten... de är något som skär sig lite men kan inte riktigt sätta fingret på det...

    om ja uttrycker mig så här, den ligger inte i linje med bakgrunden å skär av synvinkeln för mycke. blir de något vettigt av det då?

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Då ordnar jag det. Det går ju helt klart, bara att det blir lite jobbigare och bökigare för mig själv. Men nrä de väl är på plats behöver man ju inte ta bort dem på jäkligt länge så.

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    ja skulle ha spärrat alla möjligheter för fiskarna att simma in bakom där.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ni som vet, är det värt besväret att sätta filtermatta vid öppningarna vid kantbitarna för att förhindra att fiskar simmar in där?

    Eller ska man helt enkelt låta det vara öppet, simmar de in där kna de ju alltid simma ut ígen. Och stora fiskar, typ diskus, borde ha vett att inte köra in nosen där, isåfall får de väl backa ut igen.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Lite bilder igen, även en uppifrån. Det går inte riktigt simma bakom roten överallt, det är inte tillräckligt djupt för det. Men hellre att den ligger litegrann emot bakgrunden än att dne ligger emot rutan. Man vill ju trots allt hellre ha fisken framför roten än bakom. Finns ju ändå så man kan gömma sig och känna sig trygg.

    Ska ju dit lite stenar på botten också såklart.

    Sen plantor blir nästan enbart planterat på roten etc på olika ställen. Anubias ormbunkar etc. : )
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...