Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    De har fått sin första laddning mat nu. De har väl lite svårt att uppfatta/se/veta när och var maten kommer i början innan de lär sig det, men så fort de fick syn på maten och hittade den så käkade de upp den direkt.

    Bra start iaf, de verkar må bra och trivas.
    Härligt! Att de äter med god aptit är ett bra tecken! Snart kan du göra såhär;

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    De har fått sin första laddning mat nu. De har väl lite svårt att uppfatta/se/veta när och var maten kommer i början innan de lär sig det, men så fort de fick syn på maten och hittade den så käkade de upp den direkt.

    Bra start iaf, de verkar må bra och trivas.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ja MrH det är väl något sånt jag får köpa. Ska väl inte vara så svårt att lösa.

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    en liten utvändig cirkulationspump då?
    som du kopplar slangarna på, de borde ju funka för å orka suga upp "skiten" från botten.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Jo fler slangar tömmer snabbare men det ger inte mer sug när jag ska suga upp skit från botten.

    Vad som helst utom snäckor dock, jag gillar inte snäckor. Men det pratas ju mycket om dom i detta fallet.. Jag är medveten om att de antagligen är bäst, men hoppas jag kan hitta något annat som är good enough.

    Lämna en kommentar:


  • david87
    svarade
    Sv: Diskusdrömmen tar fart!

    Du kan ju alltid sätta i lite sandsnäckor som rör om i botten. Sen är det inte ett alternativ att bara sätta i fler slangar när du tömmer då?

    /David

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Bör jag oroa mig över sanden och att den ska bökas runt i? Bör jag fixa någon firre som gör det? Ska ju ha 10 Corydoras typ men de bökar ju inte så himla mycket.

    Ska man ha någon sandbökarciklid eller något? Isåfall vilken? Mycket frågor nu men jag vill vara säker på att det inte bildas problem med sanden i framtiden.

    Kanske räcker med att man bökar runt lite i den själv när man slamsuger?

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Bra tips simpson, ska kolla upp det.

    Lämna en kommentar:


  • simpson
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    De dära kopplingarna man kopplar i kranen och skapar sug genom att låta kranvattnet rinna, blir det mer "fart" i dom än det blir med vanlig häverteffekt från akvariet till golvbrunnen? Den slösar iofs en hel del vatten vilket är kasst på ett sätt.
    Då borde väl en dräneringspump vara en bättre investering i långa loppet. Finns ju med 'nivåreglering' för båtbruk, gör en krok och häng den på den höjd du vill tömma till och sedan kan du vända dig om och göra annat.

    Finns i i storlekar från måttligt flöde till töm ett 200 liters akvarium på någon minut...

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Kul att se diskusarna på morgonen nu, de päste och hängde i bakgrunden av akvariet bakom roten. Sen när jag gick och ställde mig framför rutan och kikade in så simmade de fram och kikade på mig vid rutan allihopa. Så awesome fiskar.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ja, det är rätt dåligt tryck i kranen här också så fyllningen tar sin lilla tid, men det är inte mycket att göra åt och det gör inte så mycket.

    Men det underlättar ju att suga skit från botten om det är lite fart när vattnet ska ut så det har kraft nog att få med sig skiten.

    Får kolla om man kan få tag i en tjockare slang att använda när man ska ha ut vattnet. Har bara en vanlig trädgårdsslang nu.

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Det blir betydligt mer fart med en sådan tillsats, men då lönar det sig ganska snart att köpa en tjockare slang istället!

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    De dära kopplingarna man kopplar i kranen och skapar sug genom att låta kranvattnet rinna, blir det mer "fart" i dom än det blir med vanlig häverteffekt från akvariet till golvbrunnen? Den slösar iofs en hel del vatten vilket är kasst på ett sätt.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Fan om man ska byta 30-50% av vattnet så tar det en jäkla stund att tömma... Häverteffekten är inte jättesnabb. Skulle behövt en rejält tjockare slang än en vanlig trädgårdsslang så det blir lite mer fräs i det hela. Det skulle även göra det lättare att slamsuga om det blir lite mer sug.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Yes, blir att följa Tonys anvisningar nu och hålla vattnet fint så att de ska växa och må bra.

    Längtar till imorrnkväll då det är dags för första matningen.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...