Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Jag har ju svårt att se att det enbart är 30+ grader precis under rampen. Jag har ju haft Limnobium laevigatum under juwelrampen i flera omgångar och precis under rören är det naturligtvis varmare än så.

    Jag har helt plockat bort dessa växter då de drar all näring, de har ju fri tillgång till co2 konstant, det har inte övriga växter vilket gör det orättvist för det som lever under.
    LEDramp + öppet kar = inte så mkt värme, så det är nog chill. :-) Har bara anubias och någon lotus i karet också, javaormbunke, de brukar klara sig i alla förhållanden okcså.

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Diskusdrömmen tar fart!

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Jag tror Mathias djäklas lite granna.....
    Jag har ju svårt att se att det enbart är 30+ grader precis under rampen. Jag har ju haft Limnobium laevigatum under juwelrampen i flera omgångar och precis under rören är det naturligtvis varmare än så.

    Jag har helt plockat bort dessa växter då de drar all näring, de har ju fri tillgång till co2 konstant, det har inte övriga växter vilket gör det orättvist för det som lever under.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Tradera hittade jag den på.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Diskusdrömmen tar fart!

    Var fick du tag i dina växter?

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Sant sant, den jag fick tag på verkar ha långa röda rötter. Får se vad som händer. :-)

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Diskusdrömmen tar fart!

    Jag hade Pistia vilket jag avråder ifrån eftersom de växte toksnabbt i varmare vatten. Ska pröva Frogbite i det karet sedan.

    Det behöver ju bli långa rötter på växten som hakar fast i inredningen för att växten inte ska snurra runt.
    Både Pistia och Frogbite har långa rötter.
    Det räcker ju med att en växt hakar fast så hakar de andra i den.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Vad hade du för flytväxter i diskuskaret Bluewing? Hur klarar de sig emot ytrörelse etc?

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Det vet inte jag något om.

    Lämna en kommentar:


  • kaj.p
    svarade
    Vi tar fisk från samma ställe

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av kaj.p
    Hmm det var nytt för mig vilka odlare är det?
    Någon av Tonys odlare gjorde det, kan inte svara tydligare än så. :-) De var ju väldigt stora dock, stora fina fiskar brukar vara dyrt.

    Lämna en kommentar:


  • kaj.p
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Odlarna tar typ 13-1400 kr i inköpspris på dessa fiskar numera och då antagligen i mindre storlek.
    Hmm det var nytt för mig vilka odlare är det?

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Hur som, jag tror jag får en liten bit sån planta på tisdag. Så bara att slänga i och se vad som händer. :-) Kommer antagligne få befinna sig i kanterna på karet så får det vara öppet i mitten eftersom det ändå är lite mer ytrörelse där vilket antagligen är dåligt för växten. Kanterna och bakom utblåsen mot bakgrunden till.

    Det förhindrar även frystorkad mat att flyta iväg in bakom eller på bakgrunden och in i hörnen där min teknik är, vilket faktiskt är ganska bra. Då fångar växten upp det och fiskarna kan få tag på det ändå, tänker jag.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Diskusdrömmen tar fart!

    Jag tror Mathias djäklas lite granna.....

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Det måste väl ändå vara vattentemp man pratar om?

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Diskusdrömmen tar fart!

    A forum community dedicated to Aquatic tank owners and enthusiasts. Come join the discussion about flora, fauna, health, housing, filters, care, classifieds, and more!


    Är det inte alltid vattentemp gällande även ytväxande?

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...