Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Einarsson
    svarade
    Den hade varit med länge. Kan väl inte leva hur länge som helst antar jag. Rätt fantastiskt att de lever så länge som de gör.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Tråkigt

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    RIP min Ancistrus, hon blev 13 år gammal.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Plantorna är skickade. Så innan helgen blir det full rulle hemma.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ja, bara hoppas jag lyckas bra, detta gör mig faktiskt nervös. :-) Det är så mycket "jobb" också. Flytta diskus, tömma kar, torka ur så det verkligne är tomt och allt grus borta, skära / limma om lite med bakgrunden, torka, i med ny stuffs etc. Kommer vara stimmigt några dagar. Ska börja när plantorna skickas ifrån tyskland dock så hinner jag fixa allt färdigt så långt lagom till plantorna kommer så de kan planteras direkt.

    Kommer köra tropicas växtnäring i början dock och gå över till PMDD senare om jag tröttnar på att betala för gödningen. Även följa deras "startguide" med skötsel första veckorna för att växterna ska må så bra som möjligt.
    Senast redigerad av Einarsson; 26 August 2013, 17:47.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Diskusdrömmen tar fart!

    Ska bli spännande att se denna inköpslista planterad och klar att glo på.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Blir lyx-bottensubtrat denna gången när det ska in mycket växter. Har 27 liter ADA Aqua Soil Amazonia liggandes nu. :-)

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Funderar på om jag ska (när jag ändå tömmer karet framöver) ta bort åtminstone ett av mina "teknikhörn". Skära loss den biten som sitter en bit ut och sätta mot bakglaset istället så det inte blir något rum bakom. Det används inte längre då jag bara kör ett filter nu. På ena sidan är fortf. insug och värmare. Men överväger att ta bort det också. Det är bara så tråkigt att skrapa bort överblivet silikon från sidorutan. ^^

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Har gjort en plantlista.

    Cyperus helferi
    Cryptocoryne beckettii
    Helanthium tenellum (Echinodorus tenellus)
    Hygrophila pinnatifida
    Staurogyne repens
    Anubias barteri var. nana
    Rotala indican (Ammania spec. 'Bonsai')
    Hydrocotyle cf. tripartita
    Bolbitis heteroclita
    Sen har jag redan Lotus hemma och mer större anubias. Kan bli så att jag får beställa allting någonstans ifrån. Typ tyskland där jag beställt innan och fått extremt fina plantor. Känns som att det kommer bli dyrt dock. Växter kostar mycket.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Man kanske borde lära sig gilla räkor också. De får ju polsk svart städhjälp att se ut som hippies. o_O

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Det var lite roligt förresten när jag köpte dessa rötter för någon vecka sen. Satt mitt på golvet på Hornbach med massor av rötter runt mig i högar och plockade fram & tillbaka och staplade och donade, vred och vände. "Icke akvariefrälsta" människor stirrade på mig som om jag var efterbliven.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Tror jag ska försöka ha en hardscape av red moor som sprider sig lite överallt i karet och sen plantera i skrevor och på pinnarna. Lite djungeligt. Dvs 5-6 redmoor-rötter i ganska stor storlek i karet. Har massa liggandes som är köpta på Hornbach för runt 400 kr st. Dyra som attans är de! De väger 1,5 kilo varje rot ungefär. Om man har "Hornbachkunskap" kanske det kan ge ett hum om hur stora de är ungefär.

    Det svåraste tycker är att få höjd på saker, så att volymen högt upp i karet även utnyttjas litegrann. Men det är det jag hoppas många redmoor ska kunna ordna så de kan spreta sig upp till toppen.

    EDIT: Jag har faktiskt scapeat i en kartong! Jag gjorde en kartongmodell av karet, botten, 20 cm framkant, sneda sidor som går diagonalt från toppen bak till övre delen på 20cm-framsidan. Så det blir som en kartong kapad diagonalt men lämnat en liten framkant. Så kan man torrscapea men ändå ha ett litet hum om hur stor plats som finns. Så hoppas man att man har en LITEN plan och tanke iaf innan man börjar.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Det duger gott att vara tvåa i världen på aquascaping också. Så kinkigt är det inte. Vad kul att se hur det blir i karet med växter. Kommer uppmärksamt kolla. Har du någon skiss över hur du vill lägga reviren/inredningen?

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Har bestämt mig för att gå lite bananas nu. Har insett allt eftersom att jag aldrig slamsuger bottnen längre, det behövs inte, samt att diskusarna har nått en ganska lagom storlek jag är nöjd med och jag kommer inte att fortsätta mata så extremt intensivt som jag gjort hittills.

    Därför känner jag att jag kan göra om inredningen. Anledningen till att jag hade tom botten var precis av dessa anledningar, men nu när matning och vattenbyten kan tas i längre intervaller framöver så kan jag ha ett växtkar igen.

    Så blir nog att tömma ur karet helt och hållet ifrån sand och allt (utom bakgrunden såklart) och köra helt från början med näringsrik botten, ada amazonas över det och sen mycket redmoor och växter. Sen dunka i co2-systemet på full rulle och även alla 4 lysrör som totalt drar 220W ungefär med reflektorer.

    Tanken är dock att plantera mycket ormbunkar etc högt upp på spretande rötter så att det ska finnas skuggpartier för diskusarna att stå i. Blir spännande detta, kommer bli mycket snyggare i karet tror jag med ett riktigt rejält grönskande kar. Synd att man inte är världsbäst på "scaping" bara.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    De blir inte speciellt stressade. Inte alls vad jag tror, de är nog vana. Vattenkvalitén ändras ju inte, utan hålls ju på extremt jämn nivå, väldigt rent. :-) De mår perfekt iaf!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...