Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Einarsson
    svarade
    Bild. Känns som att växterna redan växt litegrann på bara 3 dagar, men co2 och 220W gör väl sitt antar jag. Men kommer se mycket bättre ut när det växt igen.

    De 4 små ormbunkarna också hade jag velat ha typ 3-4 gånger större, och gärna 4-5 till. Men jag får väl köpa flera, och större, någon dag om jag orkar och hittar någonstans där jag kan få tag på dem.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Jag ville inte gnugga in det men det tänkta jag också på det

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Det kommer. Ser lite tattigt ut nu, de har ju inte tagit sig än, men kan tänka mig att om 1-2 veckor börjar det kasnke.

    Koppar diskusarna nu så jag kan nog kanske ta en bild sen med dem hemma. :-)

    EDIT: jag brukar tjata på dig med bilder så är jag lika långsam själv sen. ;D

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Låter som du har ett gott flow där. Men var är bilderna på växterna??

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Efter att ha bombat karet med happylife filtermedia sen i lördags med dubbel dos rakt ner i filtret direkt så har jag ingen ammoniak nitrit eller nitrat redan idag. Vilket är bra, då kan diskusarna flytta hem igen ikväll eller imorgon antagligen. :-)

    Mitt filter var väl inte helt "förstört" ifrån början då jag bara rengöra det genom att spola ur det lite lätt, så mycket överlevde kanske, + att mycket filtermedia gör antagligen susen i början.

    EDIT: Dock, även att det är samma kranvatten nu så vet jag att subtratet sänker pH och även co2 i karet, så ska jag koppa över diskusarna denna gången, dvs tömma 100litarn de är i nu så det bara är ungefär 1/4 kvar, sen fylla 1/4 i taget och vänta någon halvtimma mellan varje påfyllning, sen när det blivit fullt igen och de gått där i någon timme eller två utan att visa några tecken på stress så kan de få flytta över. :-) Tror det är en bra plan för att vara på säkra sidan.

    EDIT2: Hade typ 10-15 ppm nitrat.
    Senast redigerad av Einarsson; 02 September 2013, 19:42.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Har lite dåligt samvete över att diskusarna får bo i 100 liter på golvet nu i några dagar, kanske en hel vecka rent av, men men, de överlever nog, även om de inte trivs 100% lika bra där nere. ^^

    Brukar lägga en handduk över karet när de bor där så att de är "instängda" och inte blir påverkade så mycket av omgivningen. De får helt enkelt en slapparstund att bara chilla.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Problemet med ADA Amazonia är dock att det frigör rätt kraft med ammonium i början vilket gör att det kan dröja rätt många dagar innan filtret hinner med och invånarna kan få flytta hem igen.. Det suger lite, men får väl låta bli vattenbyten och dunka i en dos med happylife varje dag och mäta mäta mäta tills nivåerna är ok.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Mmm nu har jag en diffusor som sitter ijämte, så mycket löses upp tidigt men tror filtret suger in en hel dock också, men då är det ju redan mycket finfördelade bubblior som åker ner i filtret.

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Hur var det nu. Kunde man sätta co2-diffusor under insuget till filtret så att det mesta sugs in där? Eller är det dåligt för filtret på något sätt? Känns som att det vore bra i övrigt för att få ut Co2n i vattnet.
    Du kan leda slangen in i insuget på filtret. Det är ändå inte helt jättebra alltid så reservera dig för denna lösning. Då är Atomizern ett bättre val om man vill lösa gas med hjälp av ytterfiltret

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Frågan är om jag ska försöka lära mig tycka om räkor eftersom de städar så jäkla bra. Kanske köpa en 10 st... Brukar köra på Ottisar för rengöring men de är väl inte riktigt lika effektiva. Men behöver lite fler sånan också, har bara 3 st.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Hur var det nu. Kunde man sätta co2-diffusor under insuget till filtret så att det mesta sugs in där? Eller är det dåligt för filtret på något sätt? Känns som att det vore bra i övrigt för att få ut Co2n i vattnet.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Maria S. Edström
    Riktigt go hardscape! Skall bli kul att se hur det blev med växter och allt!
    Håller med. Inte jätteimponerande kasnke än innan de har växt till sig. Men kan nog bli någon bild ikväll när grumligheten i vattnet försvunnit. :-)

    Lämna en kommentar:


  • Maria S. Edström
    svarade
    Riktigt go hardscape! Skall bli kul att se hur det blev med växter och allt!

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Fyller vatten nu faktiskt. Blir jävligt spännadne detta... Ser ju lite dassigt ut dock när växtenra precis är planterade men om några månader så.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Det där blir hur fint som helst - jättesnyggt!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...