Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Jojje_
    svarade
    Tack för svar. =)
    Alltså, med tanke på de frekventa vattenbytena, är det för att de skitar ner extremt mkt eller är det för att man bör hålla en nivå i yttersta toppkvalité?
    Om man inte vill byta cirkus 50% i veckan, utan istället runt 20-30 %, vad bör man satsa på för fiskar istället?

    Ledsen om jag snor din tråd, men kände mig tvungen o fråga.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Jojje_
    Är discusar tåliga? Har de lätt för att få sjukdomar?
    Är de kräsna med käk?
    Föredrar de varmt eller kallare vatten?
    Är de fredliga tillsammans med andra fiskar? Tänkte mest på ett större stim med tetror.
    Hur många discusar kan man köra i ett 350 liters kar?
    Behöver de simyta på längden, eller funkar de i ett hörnakvarium? =)

    Tacksam för lite svar både från dig och från andra som själva haft discusar!
    Hej =) Tack så mkt, kan svara på dem i ordning. ,)

    Tåliga? Varierar från individer men generellt får de sjukdomar lättare än andra fiskar, de ställer höga krav på vattenkvaliten så mycket vattenbyten brukar vara ett krav för diskus.

    Kräsna? Nja, mina äter i princip allt man kastar i. Det finns trick för att få dem äta ny mat dock, t.ex svälta dem i 3-4 dagar sen ge dem den nya maten.

    Runt 29 grader är vanligast, ibland kan man göra värmekurer uppåt 35 grader under korta perioder emot vissa parasitbesvär.

    Tetror funkar bra! Sålänge de inte är aggressiva och biter i fenor etc.

    Jag har 9 vuxna i 350 liter, byter 50% av vattnet 1-2 ggr i veckan just nu. Små diskusar kräver oftare mer vattenbyten då man måste mata dom extremt mkt mer för de ska växa bra.

    Jag tror äve nhörnakvarium funkar bra. Det ska nog inte vara några problem. Diskusar är ganska chill, re race:ar inte runt speciellt mycket. :-)

    Lämna en kommentar:


  • Jojje_
    svarade
    Tja Einarsson. =)
    Har nu läst igenom i princip 85% av tråden.
    Måste säga att dina fiskar är sjukt fina.

    Dock ett par frågor.
    Jag har precis startat upp ett eget projekt och funderar starkt på discusar.


    Och undrar nu detta.
    Är discusar tåliga? Har de lätt för att få sjukdomar?
    Är de kräsna med käk?
    Föredrar de varmt eller kallare vatten?
    Är de fredliga tillsammans med andra fiskar? Tänkte mest på ett större stim med tetror.
    Hur många discusar kan man köra i ett 350 liters kar?
    Behöver de simyta på längden, eller funkar de i ett hörnakvarium? =)

    Tacksam för lite svar både från dig och från andra som själva haft discusar!

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Gillar inte riktigt hur mitt vatten ser ut. Kvalitén på det biologiskt sett är jättebra och firrarna stormtrivs, men det är ganska smutsigt med en hel del partiklar och bröte i. Antar att det kommer mycket sådant ifrån rötter och växter etc.

    Kanske behöver ha lite mer och något finare mekanisk filtrering kanske.Vet faktiskt inte hur folk brukar bära sig åt när de har kristallklart vatten. :o Någon kanske har en tanke och kan lära mig något?

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Hejdlöst lågtryck på väg in, vad händer då? Hetslek överallt. Fiskarna skakar så att det nästan vibrerar i golvet nu. De har blivit helt vilda, aldrig varit med om något liknande.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Japp. Det blir ju ett väldigt långsiktigt projekt. Tar ju en bra stund innan växterna har växt ut så som man tänkt. :-)

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Diskusdrömmen tar fart!

    Åh äntligen en rejäl genomgång av vad som sker i karet. Nu fick du till det Einarsson Fläskigt med text. Intressanta kopplingar och man får en känsla för vad du håller på med. Hellre en roman än ett sms. MVG!

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Acceptabelt, jag släpar in ett gigantiskt akvarium så kan hon åtminstone få välja några av fiskarna. ;D
    Snällt av dig.

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Vad kul för dig med alla lekar . Förstår din flickvän - vi "kvinnor" väljer ofta med hjärtat på gott och ont.

    //Inger
    Acceptabelt, jag släpar in ett gigantiskt akvarium så kan hon åtminstone få välja några av fiskarna. ;D

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Vad kul för dig med alla lekar . Förstår din flickvän - vi "kvinnor" väljer ofta med hjärtat på gott och ont.

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Trimmade ner topparna på väldigt många växter och tog bort och även "rengjorde" några anubiasblad här ohc där. Har fått en mindre algblomning nu som jag har rensat bort, tror det beror på näringsbrist dock då jag bara kört halv dos med gödning än så länge och co2. Men steppar upp till full dos nu med gödning innehållande nitrater så hopas jag det ska stabilisera sig ordentligt nu och växa på ordentligt. :-)

    De angripna växterna stannade i princip i växten då deras toppar blev "täckta" av skit så antar att de inte får något ljus då, och växer inte växterna blir det ju ännu värre. Men det är ju bara trimma ner det så det får komma upp igen, nu har det ju åtminstone support av ett bra rotnätverk. :-)

    Lekar överallt är det också, både på mian corys och diskusar. Hoppas fortf. att mina L201 lever, de flesta av dem iaf, ser dem väldigt sällan och aldrig mer än en åt gången så svårt att veta. Tror de är väldigt nattaktiva så. Får hoppas de mår bra ohc växer.

    Hoppas kunna klara mig på ett vattenbyte i veckan nu så firrarna verkligen får vara ifred mer. :-)

    Har 9 diskusar som är vuxna, en som är liten runt 10 cm som stannat i växten, dåliga gener. Men det var väntat, flickvännen valde den och skulle självklart ha den minsta diskusen av den sorten i gruppen, det brukar ju oftast tyda på att den kommer förbli den minsta.

    Anyway, säg 8 vuxna, och det är 3 par som leker. Men jag tror fan de är lite swingers, vissa av dom verkar vänstra fram & tillbaka en del. Ibland. :P

    Blev rätt mycket text nu men någon ska ju underhålla Blåvinge på helgerna.

    Edit: Ska även erkänna att jag torkade av reflektorerna på undersidan med en trasa och skar mig något så in i h******. Som en kniv rakt igenom fingret. vassa kanter. livsfarligt!
    Senast redigerad av Einarsson; 26 October 2013, 19:13.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Mina heckelcrossar skakar för varandra och putsar nu. Jäkligt intressant om dom två är "kompatibla" med varandra om man vill dra upp en kull i framtiden. :-)

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Tack. :-) Det är lite alger och skit nu, men ganska väntat, måste justera in balansen mellan allting så blir det nog bra sen. :-)

    Lämna en kommentar:


  • xanadu
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Bild. Känns som att växterna redan växt litegrann på bara 3 dagar, men co2 och 220W gör väl sitt antar jag. Men kommer se mycket bättre ut när det växt igen.
    Gillar din layout! Verkligen snyggt gjort. Kommer bli kalas bra när växterna växer till sig och breder ut sig lite mera. Detta blir en tråd att följa

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Såg en av malarna igår och igen idag. Får hoppas de lever. :OO

    EDIT: bästa kanske är att skicka i maltablett i bakkanten av karet när det är släckt? så de verkligen får i sig mat. de kan ju inte leva bara på alger.
    Senast redigerad av Einarsson; 19 October 2013, 15:28.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...