Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • MonkanS
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Inte lätt med många diskustrådar. Jag svarar på din fråga i drömmen om... där bilden finns
    Men du finns ju överallt nu.. hahaha...
    Jo jag läste ditt svar.. på rätt ställe..

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    haha

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Inte lätt med många diskustrådar. Jag svarar på din fråga i drömmen om... där bilden finns

    Lämna en kommentar:


  • MonkanS
    svarade
    Som du skriver... så klart att man måste prata med sina fiskar ibland..

    Dina räkar har precis som mina förökat sig bra av vad du skriver. Jag går i funderingar på om jag ska börja plocka bort de som är mest bara grå så att endast de riktigt röda blir kvar.

    Den där algtussen som du visar på bild 4 som sitter på ett anubiasblad. Den ser misstänkt lik ur sån där förhatlig claddo..

    Lämna en kommentar:


  • KJE
    svarade
    Ursprungligen postat av woodlund
    Skulle vara kul att se en video av hur det ser ut med akvariet helt uppfyllt med vatten , hur blir ytrörelsen .
    Går lite i samma tankar med vårat 450 liters som drivs av bla ett FX5

    Förresten Einarsson vart var det du beställde dina växter från , är sugen på att få tag i lite Jätte Vallis och Röd Lotus till 450 liters karet ?
    Jag har beställt Röd Lotus härifrån: http://www.akvarieplantor.se/ Men den var rätt liten när den kom så det återstår att se hur den tar sig, annars så hade dom väldigt snabb leverans, beställde på söndag och hade dom här på tisdag

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Jag har ingen jättevallis dock. Men jag beställer ifrån http://www.extraplant.com/ eller http://www.thegreenmachineonline.com/

    Alltid fått toppkvalité-växter från dessa ställen.

    Kan kanske fixa en video sen på ytrörelsen, beror på hur mkt vatten det är såklart men när röret är lagom nära ytan så blir det lite småkrusning över hela ytan i princip. Väldigt jämnt och fint.

    Lämna en kommentar:


  • woodlund
    svarade
    Skulle vara kul att se en video av hur det ser ut med akvariet helt uppfyllt med vatten , hur blir ytrörelsen .
    Går lite i samma tankar med vårat 450 liters som drivs av bla ett FX5

    Förresten Einarsson vart var det du beställde dina växter från , är sugen på att få tag i lite Jätte Vallis och Röd Lotus till 450 liters karet ?
    Senast redigerad av woodlund; 15 December 2013, 08:59.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Sprids ju perfekt över hela ytan nu. Skitbra blev det faktiskt. Kanske inte jättevackert men det är inte standardutblåset heller. Men det spelar inte så stor roll.

    Och ja det är rätt bra tryck i FX5/6. :-) Lite därför jag ville ha strilrör också för jag vill köra filtret på maxkapacitet utan att det skapar för starka strömmar på vissa punkter i karet.

    Lämna en kommentar:


  • Christer5
    Gäst svarade
    Så har jag det med mitt Eheim Pro II 2028 och det funkar väldigt bra.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Men vilket tryck det är i den pumpen! Rena vattenfallet trots så många hål.

    Lämna en kommentar:


  • Christer5
    Gäst svarade
    Nu har du väl ett perfekt flöde med dubbelt strilrör

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    25 mm PVC.

    1x T-kors.
    100 cm rör.
    2x Kant-lock.

    Och cirkus 30 st 5 mm hål.

    http://www.youtube.com/watch?v=AEdjYPRzx-Q

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av HWH
    Jo jag har ett x5. Men mitt problem är att jag har utblås i hörnet på karet. Både från x5-an och eheimfiltret så det är sådant drag i den delen av akvariet att bara malarna är där. Just därför kan jag inte göra ett T, men spånar på om jag kan göra ett V.

    Alternativet är ju självklart att sätta strilrör på utblåstet från Eheimfiltret om det finns att köpa färdigt.
    Du kan göra ett V med ett Tkors och en böj.

    Lämna en kommentar:


  • lofstrog
    svarade
    Diskusdrömmen tar fart!

    Ursprungligen postat av Einarsson
    Jaha det vet inte jag, jag bara antog det eftersom det var FX6 jag sa att jag hade byggt till. Roger vet jag har åtminstone ett FX5/6 filter om jag inte minns fel.
    Du minns helt rätt Jag har ett FX6.


    Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    Jo jag har ett x5. Men mitt problem är att jag har utblås i hörnet på karet. Både från x5-an och eheimfiltret så det är sådant drag i den delen av akvariet att bara malarna är där. Just därför kan jag inte göra ett T, men spånar på om jag kan göra ett V.

    Alternativet är ju självklart att sätta strilrör på utblåstet från Eheimfiltret om det finns att köpa färdigt.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...