Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Einarsson
    svarade
    Vet inte vad begreppet razorback innebär men tittar man på fisken framifrån ska den vara bred över pannan och inte se "benig" ut.

    Lämna en kommentar:


  • KJE
    svarade
    Ursprungligen postat av woodlund
    Bra råd som vanligt av Einarsson , vill passa på att ge lite tips till dig KJE om du ska köpa diskus av en privatperson .
    Jag har själv gjort misstag när jag köpt av privatpersoner och det är att inte titta ordentligt på fisken innan jag tagit med den/dom hem , kolla alltid så att fisken har klara ögon , inte ser tunn och undernärd ut samt att den ser pigg och allert ut i allmänhet , en nyfiken diskus är alltid ett bra tecken.
    Vill bara göra klart att det inte är alla som säljer fiskar i dåligt skick utan merparten har nog rätt bra koll på sina fiskar men kolla alltid noga iaf , sorry för OT Einarsson .
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Inte alls OT Woody. Bra info! Som followup på vad han sa. Man kan be säljaren mata fiskarna när du ser på, då ska de äta med god aptit och vara pigga. Ser de ointresserade ut allmänt och äter dåligt så är det något fel.
    Tack för tipsen, ska komma ihåg att hålla koll när/om det blir aktuellt, hur ser man om dom har t ex Razorback eller vad det nu kallas?

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Inte alls OT Woody. Bra info! Som followup på vad han sa. Man kan be säljaren mata fiskarna när du ser på, då ska de äta med god aptit och vara pigga. Ser de ointresserade ut allmänt och äter dåligt så är det något fel.

    Lämna en kommentar:


  • woodlund
    svarade
    Bra råd som vanligt av Einarsson , vill passa på att ge lite tips till dig KJE om du ska köpa diskus av en privatperson .
    Jag har själv gjort misstag när jag köpt av privatpersoner och det är att inte titta ordentligt på fisken innan jag tagit med den/dom hem , kolla alltid så att fisken har klara ögon , inte ser tunn och undernärd ut samt att den ser pigg och allert ut i allmänhet , en nyfiken diskus är alltid ett bra tecken.
    Vill bara göra klart att det inte är alla som säljer fiskar i dåligt skick utan merparten har nog rätt bra koll på sina fiskar men kolla alltid noga iaf , sorry för OT Einarsson .

    Lämna en kommentar:


  • KJE
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Det går bra att mata dem ett par gånger om dagen vid den storleken. Med lite erfarenhet så ser man på fiskarna om de är tunna eller om de är lagom tjocka. :-)

    Men man borde gå in med mentaliteten att det kan bli mycket mer vattenbyten än så, så man är beredd ifall man behöver vid eventuella sjukdomar osv. Vattenbyten är ändå hela nyckeln till framgångsrik diskushållning.
    Tack för svaren Det är just det där med mentaliteten jag funderar på, om intresset räcker till för tillträckligt många vattenbyten, jag menar på längre sikt då...för just nu är det ju på topp. Alternativet är annars Flaggciklider som ju, om jag förstått det hela rätt, inte är lika krävande på långa vägar.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Det går bra att mata dem ett par gånger om dagen vid den storleken. Med lite erfarenhet så ser man på fiskarna om de är tunna eller om de är lagom tjocka. :-)

    Men man borde gå in med mentaliteten att det kan bli mycket mer vattenbyten än så, så man är beredd ifall man behöver vid eventuella sjukdomar osv. Vattenbyten är ändå hela nyckeln till framgångsrik diskushållning.

    Lämna en kommentar:


  • KJE
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Just nu byter jag en gång i veckan (50%). Mina är stora och vuxna så de behöver inte sådär kopiösa mängder mat. Plus att mina växter suger upp en del nitrat med hjälp av co2 etc.

    Jag matar dem dock 2-3 gånger om dagen ändå. Men det funkar för mig just nu.
    Tack för svaret, låter ju överkomligt ändå Dom jag har på gång är fullvuxna, 15-20 cm enligt säljaren och ett år gamla, hur ofta måste man mata dom?

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Just nu byter jag en gång i veckan (50%). Mina är stora och vuxna så de behöver inte sådär kopiösa mängder mat. Plus att mina växter suger upp en del nitrat med hjälp av co2 etc.

    Jag matar dem dock 2-3 gånger om dagen ändå. Men det funkar för mig just nu.

    Lämna en kommentar:


  • KJE
    svarade
    Jag håller på att fundera på Discus och tänkte därför passa på att fråga dig Einarsson hur ofta och mycket du byter vatten i ditt Discus-akvarium?

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Mitt PMDD-doserings-kit inspirerat av Tropica. : -)

    1 pumpning ger exakt 1 ml. (100 pumpar blev exakt 1 dl, så det är ganska bra träffsäkerhet i resultatet).

    MYCKET smidigare än att hålla på och labba med flaskor och hälla i mått och gegga med.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    De är lätta att muta med mat.

    Lämna en kommentar:


  • woodlund
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    http://www.youtube.com/watch?v=QlXBsN28oiU

    Video till Woody som visar ytrörelsen. Med obligatorska linslöss.
    Man tackar Einarsson det är inte varje dag man får en video tillverkad åt sig
    blev ju kanon med den ytrörelsen nu vet jag vad jag ska göra i mellandagarna , blev lite växter från extraplant också så det blir en liten omscape i karet samtidigt , jag får nog fjäska rejält innan mina diskusar förlåter att jag rör om i deras tillvaro .

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ja det blir så jäkla många gånger bättre.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursäkta att man glor på din och Woodys film Men det där ser toppen ut. Vilken skillnad mot den vanliga Fx5-stormen! Bra flöde men ändå lugnt.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av woodlund
    Skulle vara kul att se en video av hur det ser ut med akvariet helt uppfyllt med vatten , hur blir ytrörelsen .
    Går lite i samma tankar med vårat 450 liters som drivs av bla ett FX5

    Förresten Einarsson vart var det du beställde dina växter från , är sugen på att få tag i lite Jätte Vallis och Röd Lotus till 450 liters karet ?
    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


    Video till Woody som visar ytrörelsen. Med obligatorska linslöss.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...