Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Einarsson
    svarade
    Fisken flyttad, saltet doserat, sitter i en 25-30 liters tunna och trycka nu med en syresten och en värmare. Ska göra 30-40% vattenbyte om 2 timmar sen 40% till efter 24h är planen, om det behöver gå så långt.

    Hoppas att det under kvällen kommer ut något dock.

    Jag passade på att känna på magen när jag lyfte över fisken, magen/kulan som dykt upp är stenhård och inte "svampig" vilket är ett gott tecken. svampig svälld mage är ofta bakteriella angrepp och väldigt väldigt farligt om det hamnat i ett sånt skede.

    Håller tummarna. VJu mindre tid i lådan desto bättre, det är ändå rätt stressande för stackarn att sitta där.
    Senast redigerad av Einarsson; 10 September 2014, 18:43.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Idag har faktiskt inte fiskens mage förändrats så jag tror fortfarande det är förstoppning som inte släpper. Så nu agerar jag och ska snart kasta över den i en 30 liters balja där jag kommer köra epsomsalt och hålla den under övervakning resten av kvällen och se om det kan släppa.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Och Inger fortsätter med det hopplösa tappra uppdraget att försöka banka vett i mig.
    Japp, jag kommer att fortsätta mitt catappra tjatande .

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Och Inger fortsätter med det hopplösa tappra uppdraget att försöka banka vett i mig.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Tycker mycket bättre om dina stavningar. Det känns liksom nytt och fräscht varje gång

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Det är jag som aldrig kommer ihåg vad de heter.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ok. Då förstår jag. Är alltså med andra ord lite efter? Helt som det brukar vara

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Vad är Catbalbalöv?
    Jag har påpekat hans lite olika stavningar på dessa catappablad tidigare i tråden .

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Vad är Catbalbalöv?

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Det är jag såklart medveten om. Så det är inga extrema mängder jag kommer ändra om jag nu får för mig att göra något. Främst löv är en häftig effekt ibland men det ska användas sparsamt.

    Men det blir inga löv från naturen tror jag icke, det blir såna catbalblalöv isåfall nårra stycken.
    Senast redigerad av Einarsson; 09 September 2014, 12:36.

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Har funderat lite på mitt kar också förövrigt. Har ju köpt lite löv att slänga i, men skulle vilja ha lite mer tunna kvistar och skit att kasta ner, gärna med hängande löv på (även om jag vet de oxo ramlar av), dvs mosa ner lite mer grenar/rötter av olika storlekar.

    Även typ slänga i någon form av grus med varierande storlek på stenarna, allt för att få en mer autentisk känsla. Finns det stora stenar borde det även finnas små stenar. Samma sak med rötter/grenar, en jämn mängd av allt lite mer.

    Vetifasen var jag ska hitta lämpligt grus & grenar dock. En nackdel är väl också att mer mat "försvinner" och gömmer sig för diskusarna, men men, malar och corys ska väl också äta. Detta gäller främst tetrabitsne också, blackwormsen tex flyter ju.

    EDIT: har även funderat på lampor i taket och bara punktbelysa typ 2 delar av karet, som hannes gör i sitt väldigt långa kar. Så man får mörka delar.

    EDIT2: Kom precis på att det kankse inte går pga juwels stag som går tvärs över precis vid tredjedelarna där ma nvill ha ljuset. Eller skapar det en häftig effekt, vad vet jag.
    Tänk på att du riskerar att försämra vattenkvalitén med mer saker som bryts ner, i ett diskusakvarium med lite högre temp. Skulle jag personligen tänka efter både en och två gånger innan jag provar det....

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Det gick sådär 
    Haha jag vet hur det är när det börjar klia, men det blev bra iaf. Så du behöver aif inte ångra dig.

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Tycker nog nästan du kan vänta med det. Man får inte göra för mycket på en gång heller för då vet man inte vilken förändring som orsakat vilken effekt i slutändan. En sak i taget. :-)
    Det gick sådär 😇

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Har funderat lite på mitt kar också förövrigt. Har ju köpt lite löv att slänga i, men skulle vilja ha lite mer tunna kvistar och skit att kasta ner, gärna med hängande löv på (även om jag vet de oxo ramlar av), dvs mosa ner lite mer grenar/rötter av olika storlekar.

    Även typ slänga i någon form av grus med varierande storlek på stenarna, allt för att få en mer autentisk känsla. Finns det stora stenar borde det även finnas små stenar. Samma sak med rötter/grenar, en jämn mängd av allt lite mer.

    Vetifasen var jag ska hitta lämpligt grus & grenar dock. En nackdel är väl också att mer mat "försvinner" och gömmer sig för diskusarna, men men, malar och corys ska väl också äta. Detta gäller främst tetrabitsne också, blackwormsen tex flyter ju.

    EDIT: har även funderat på lampor i taket och bara punktbelysa typ 2 delar av karet, som hannes gör i sitt väldigt långa kar. Så man får mörka delar.

    EDIT2: Kom precis på att det kankse inte går pga juwels stag som går tvärs över precis vid tredjedelarna där ma nvill ha ljuset. Eller skapar det en häftig effekt, vad vet jag.
    Senast redigerad av Einarsson; 08 September 2014, 22:11.

    Lämna en kommentar:


  • simpson
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Har inte ens tänkt så mycket på detta innan men fastnade helt på det nu.

    Funderar på att köpa en Nanostream 6045 (http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C...-infoxunter052) till diskuskaret.

    Eller 25an kanske räcker. Den flyttar 2800 liter i timmen. Det blir ändå mer än dubbelt flöde jämfört med bara FX6an. Samtidigt är prisskillnaden bara 100 kr och den större går att justera flödet på om det är för starkt.

    Ingen som vet någon sajt som har bra priser på Tunze?
    Då du har fiskarna som kanske inte vill ha full storm så välj den mindre, rikta den sedan vettigt... Om det fungerar och du även märker att fiskarna kanske uppskattar lite simmotstånd någon gång så komplettera senare med ytterligare en liten.

    Jag köpte på akvarielagret.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...