Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Einarsson
    svarade
    Rörigt atm men lekstuga.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Upplever faktiskt nu när fiskarna går med svampfilter i barebottom att de är mer harmoniska, spänner upp sig mero hc ser allmänt mer fina ut. Tror de gillar hög syrenivå och väldigt väldigt lugnt vatten. Vilket gör att jag börjar luta ännu mer mot sump, då jag kan få bra filtrering men ändå en rätt lugn miljö.

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    Ursprungligen postat av Helene&Andreas
    Precis det jag menar Linda... Om burken står på golvet så får du ju köra kranen på max... Men nästan ännu bökigare om du inte har denna grejen utan bara kör med slang och burken står på golvet...
    Det kan jag inte uttala mig om. :P men visst kan det vara så. Sätta en pump i ändan i akvariet kanske? Jag har provat det någon gång och det hjälpte ingenting, fast det var Eheims 2252.

    Lämna en kommentar:


  • Helene&Andreas
    svarade
    Ursprungligen postat av Likan
    Då måste du ju suga upp vattnet till kranen från golvet....

    Jag vet att när vattennivån är i höjd med handfatet/kranen så går det hur segt som helst. (Fysikens lagar som jag inte kan beskriva. :P) så därför tror inte jag att det funkar från golvet då det inte blir en fallhöjd utan tvärtom. Förra vintern gjorde jag ju inget annat än att flytta kar och då tömde den halva karet fint men sen fick jag vrida på kranen på max för att den skulle suga ut mer vatten. Och då står mina kar på normalhöjd vad det nu är.

    I övrigt är den toppen, speciellt för mig som inte vill tömma akvarievatten i golvbrunnen.
    Precis det jag menar Linda... Om burken står på golvet så får du ju köra kranen på max... Men nästan ännu bökigare om du inte har denna grejen utan bara kör med slang och burken står på golvet...

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    Ursprungligen postat av Helene&Andreas
    Men om nu karet står på golvet så funkar det nog om man har kranen på va? Tycker att denna grej är riktigt grym faktiskt... Gör vattenbytet mycket enklare... Men som du säger Linda så kan man nog bygga en själv betydligt billigare!
    Då måste du ju suga upp vattnet till kranen från golvet....

    Jag vet att när vattennivån är i höjd med handfatet/kranen så går det hur segt som helst. (Fysikens lagar som jag inte kan beskriva. :P) så därför tror inte jag att det funkar från golvet då det inte blir en fallhöjd utan tvärtom. Förra vintern gjorde jag ju inget annat än att flytta kar och då tömde den halva karet fint men sen fick jag vrida på kranen på max för att den skulle suga ut mer vatten. Och då står mina kar på normalhöjd vad det nu är.

    I övrigt är den toppen, speciellt för mig som inte vill tömma akvarievatten i golvbrunnen.

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    Ja det fungera bra för mig iaf även nu på vintern.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Webo
    Jag har lite bättre då jag kan ta slangen ur altandörren och låta det rinna ut där så det går rätt snabbt att tömma vid vattenbyte.
    Funderat på det där ockås, skicka ut vattnet på gräsmattan för att slippa släppa det i dsuchen typ.

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    Ursprungligen postat av Likan
    Min har hållit i 2 år. Så jag tycker just den funkar fin fint! Kan behövas göras rent nån gång ibland bara. Min glappar vatten när den är smutsig och då är det bara att göra rent den så är den 99% tät igen.

    Det går ju att göra en egen för kanske en 50-100-lapp + slang men minns inte vilka delar man ska ha. "Akvarie"slang finns ju att köpa på "lösvikt" på tex hornbach om man inte vill ha en vanlig trädgårdsslang.

    Akvariet kan ju dock inte stå på golvet om man ska använda denna då den funkar som en vanlig slang när man tömmer och inte har kranen på. Om jag inte har kranen på tar det mig en timme att tömma 25-30% vatten i mitt 450l. Är kranen på halverar jag tiden (och slösar förbannat mycket vatten). Det karet är i jämnhöjd med kranen. Mitt 350l töms snabbare då den är högre upp.
    Jag har lite bättre då jag kan ta slangen ur altandörren och låta det rinna ut där så det går rätt snabbt att tömma vid vattenbyte.

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Rätt saftig prislapp ändå. :O
    Ja det tycker jag också. Men JBL modellen som kosten ca 400 kr håller ju inte i kvalitet och 2 st sönder sedan augusti. Så nu blev det iaf 700 kr för att köpa den lokalt.

    Lämna en kommentar:


  • Helene&Andreas
    svarade
    Ursprungligen postat av Likan
    Min har hållit i 2 år. Så jag tycker just den funkar fin fint! Kan behövas göras rent nån gång ibland bara. Min glappar vatten när den är smutsig och då är det bara att göra rent den så är den 99% tät igen.

    Det går ju att göra en egen för kanske en 50-100-lapp + slang men minns inte vilka delar man ska ha. "Akvarie"slang finns ju att köpa på "lösvikt" på tex hornbach om man inte vill ha en vanlig trädgårdsslang.

    Akvariet kan ju dock inte stå på golvet om man ska använda denna då den funkar som en vanlig slang när man tömmer och inte har kranen på. Om jag inte har kranen på tar det mig en timme att tömma 25-30% vatten i mitt 450l. Är kranen på halverar jag tiden (och slösar förbannat mycket vatten). Det karet är i jämnhöjd med kranen. Mitt 350l töms snabbare då den är högre upp.
    Men om nu karet står på golvet så funkar det nog om man har kranen på va? Tycker att denna grej är riktigt grym faktiskt... Gör vattenbytet mycket enklare... Men som du säger Linda så kan man nog bygga en själv betydligt billigare!

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    Diskus & annat

    Ursprungligen postat av Webo
    Synd bara att kvalitén på just den som du länkar till är så dålig. Vreden för att byta vattenriktning går sönder eller också går de inte att stänga mera än 80% och man slösar mycket vatten eller så går översta delen sönder och kör bara runt och sitter löst och vatten stänker ut överallt. Ska byta min nummer 2 nu sedan august . Vilket märke var det du köpte Tommy?

    Skickat från min SGP311 via Tapatalk
    Min har hållit i 2 år. Så jag tycker just den funkar fin fint! Kan behövas göras rent nån gång ibland bara. Min glappar vatten när den är smutsig och då är det bara att göra rent den så är den 99% tät igen.

    Det går ju att göra en egen för kanske en 50-100-lapp + slang men minns inte vilka delar man ska ha. "Akvarie"slang finns ju att köpa på "lösvikt" på tex hornbach om man inte vill ha en vanlig trädgårdsslang.

    Akvariet kan ju dock inte stå på golvet om man ska använda denna då den funkar som en vanlig slang när man tömmer och inte har kranen på. Om jag inte har kranen på tar det mig en timme att tömma 25-30% vatten i mitt 450l. Är kranen på halverar jag tiden (och slösar förbannat mycket vatten). Det karet är i jämnhöjd med kranen. Mitt 350l töms snabbare då den är högre upp.
    Senast redigerad av Likan; 04 February 2015, 04:29.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Rätt saftig prislapp ändå. :O

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    Jag såg att där fanns 2 olika längder med slang. Behöver man bara den kortare slangen så är den en hel billigare:

    http://www.pwss.se/product.php?produ...8&cat=0&page=1 7,5 m slang
    http://www.pwss.se/product.php?produ...9&cat=0&page=1 15 m slang

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    Ok. Tack. Ska köpa en sån istället.

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Webo
    Synd bara att kvalitén på just den som du länkar till är så dålig. Vreden för att byta vattenriktning går sönder eller också går de inte att stänga mera än 80% och man slösar mycket vatten eller så går översta delen sönder och kör bara runt och sitter löst och vatten stänker ut överallt. Ska byta min nummer 2 nu sedan august . Vilket märke var det du köpte Tommy?

    Skickat från min SGP311 via Tapatalk
    Jag köpte denna fast från en lokal handlare i Göteborg. Har fungerat superbra. Inget vred för att ändra riktning. Kolla filmen så ser du hur den fungerar.



    Marina AquaVac Kompletter Wasserwechseler & KiesreinigerPraktisches Wasserwechsel-System mit Schlauchanschluß zwischen Becken und Wasserhahn. Wasserablass un...

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...