Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mu(sic)
    svarade
    Mm förut blev det en bild direkt. Tyvärr är jag inte så hemma på app-letande men mina grabbar får hjälpa mej

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Mu(sic)
    Tapatalk har blivit helsnurrigt. När jag ska lägga upp en bild så blir det en länk för att spara den i stället. Att alla är "inlagda" och "gravade" i forumet kan man ju leva med men jag ska kolla om det finns nån annan app.

    Förresten: Den bänken ser väldigt stadig och snygg ut. Och jag brukar läsa din tråd fast det inte märks
    Tack så mkt. Säg till om du hittar någon bättre app! Vore ju bra om det blev "bifogade miniatyrer" som det blir när man laddar upp via webb.

    Lämna en kommentar:


  • Mu(sic)
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Spacklat igen de värsta ojämnheterna. Vänta en timma sen åker det på vit halvglansig lackfärg efter en snabb slipning.
    Bildspam ch textspam men det får ni leva med.

    Tror det kan bli bra detta i slutändan. :-)

    EDIT: Är det bara jag förresten som har problem med tapatalk? Varje gång jag tar attach fastnar bilen på 70% bearbetar så jag får avbryta och göra om. typ en gång av 5 funkar det. Sen blir det ju inte en "riktig" attachment vad det verkar heller.

    [ATTACH]75505[/ATTACH]
    Tapatalk har blivit helsnurrigt. När jag ska lägga upp en bild så blir det en länk för att spara den i stället. Att alla är "inlagda" och "gravade" i forumet kan man ju leva med men jag ska kolla om det finns nån annan app.

    Förresten: Den bänken ser väldigt stadig och snygg ut. Och jag brukar läsa din tråd fast det inte märks

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Spacklat igen de värsta ojämnheterna. Vänta en timma sen åker det på vit halvglansig lackfärg efter en snabb slipning.
    Bildspam ch textspam men det får ni leva med.

    Tror det kan bli bra detta i slutändan. :-)

    EDIT: Är det bara jag förresten som har problem med tapatalk? Varje gång jag tar attach fastnar bilen på 70% bearbetar så jag får avbryta och göra om. typ en gång av 5 funkar det. Sen blir det ju inte en "riktig" attachment vad det verkar heller.

    Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1430045626520.jpg
Visningar: 1
Storlek: 147,3 KB
ID: 2171146
    Senast redigerad av Einarsson; 26 April 2015, 11:57.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Snyggt!

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1430043802783.jpg
Visningar: 1
Storlek: 158,0 KB
ID: 2171145

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Nu har jag iaf sågat till en plywoodskiva trill botten. Och och och har köpt vit färg. Ska spackla igen alla skrevor och skruvhuvuden etc. Sen måla.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Ja det kan man ju undra Ja det är inte vare sig så hemligt som det lät eller annorlunda i sig. Det jag inser efter att ha mixat diskusarna med andra ciklidarter är att de stimuleras på ett annat sätt när de får nya bekantskaper och jag känner mig själv inte så låst att köra diskus så "isolerat". Går man ner runt 28 grader istället så funkar plötsligt massa arter med dem och hela karet får en ny dynamik när det pågår saker både på botten och vid ytan. Så min idé var i all enkelhet: Behåll dina VF diskusar, mixa med någon trevlig art som kan trivas med dina diskusar och omvänt och hitta nya sidor hos diskusarna. Så var det bara. Inget nytt under solen alls.
    Jag har tänkt tanken. De tre VF jag har nu kommer extremt bra överens så jag ser inte något problem med att de tre skulle kunna gå tillsammans med några andra mindre fiskar i ett kar. Men har man otur förändras dynamiken och det blir problem. : ) Tror dock VFarna trivs bättre i ett inrett lite dunkelt kar än ett oinrett.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ja det kan man ju undra Ja det är inte vare sig så hemligt som det lät eller annorlunda i sig. Det jag inser efter att ha mixat diskusarna med andra ciklidarter är att de stimuleras på ett annat sätt när de får nya bekantskaper och jag känner mig själv inte så låst att köra diskus så "isolerat". Går man ner runt 28 grader istället så funkar plötsligt massa arter med dem och hela karet får en ny dynamik när det pågår saker både på botten och vid ytan. Så min idé var i all enkelhet: Behåll dina VF diskusar, mixa med någon trevlig art som kan trivas med dina diskusar och omvänt och hitta nya sidor hos diskusarna. Så var det bara. Inget nytt under solen alls.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Haha ja det kan man undra. :-) Hur som helst har jag börjat komma mer åt tanken att, visst, det går att hålla diskus i "mindre" kar. Men du får jobba därefter, men vill man ha upp till 10 diskusar och inte behöva jobba häcken av sig så får man nog ha 720L+ (eller automatiska VB) och det har jag inte möjlighet till nu.

    Men ni vet ju hur det är när man börjar fundera på sånt här och tankarna börjar snurra, man är ju överallt och ingenstans 13421645 gånger om dagen.

    EDIT: TAck Webo förresten! Jag petar dit lite tassar. Det kan ju inte göra saken sämre iaf.

    Lämna en kommentar:


  • woodlund
    svarade
    Haha undrar vad det förslaget är Johnny

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Himla mycket god energi i dig nu, Einarsson. Det är en ren glädje att se vad du skriver. Jag har ett kanonförslag gällande dina diskusar (tycker jag själv åtminstone).....

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av woodlund
    Jag tycker att dte känns som att lite av suget återkommit Einarsson , den bänken skulle kunna hålla klart större akvarium än det du planerar att ställa där
    Ja jag tror nog den ska hålla. :-)

    Anledningen till att jag fixar detta nu är för att jag SKA kunna få suget tillbaka. Ju tidigare jag har detta fixat så får jag åtminstone mer vattenvolym och behöveri nte släpa fram vattenbytesslangar etc lika ofta. Jag vill ju sälja mitt gamla juwelkar också så det måste ju tömmas isåfall och då måste en del av fisken ta vägne nånstans. Funderar även på att sälja några eller alla diskusar (Är det några jag drar mig lite mer för att sälja så är det VFarna). Sen hålla lite mindre fiskar, så jag helt enkelt kan få mycket midnre biologisk belastning per vattenvolym så jag kan få chilla lite mer.

    Men just att bygga saker och sätta igång saker är roligt dock, det är ju inget vattenbyte. ;P Funderar även på att sätta sump till detta karet, bara för att skaffa mig den erfarneheten, vore kul att testa. En sump på 60-70 liter hade ju varit extremt i överkant kanske men finns så många andra fördelar än bara just filtrering.

    Mycket yrande nu. Får se var det landar.

    Lämna en kommentar:


  • woodlund
    svarade
    Jag tycker att dte känns som att lite av suget återkommit Einarsson , den bänken skulle kunna hålla klart större akvarium än det du planerar att ställa där

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    Jag har möbeltassar på mina kar. Verkar fungera bra. Har ju till och med flyttat mitt 400 l bara vid att tömma ut 70-80% och sedan puttat det och det gick lätt.

    Annars så kan du ju fixa lite filtmatta och lägga under från en matt firma. inga stora mängder som behövs.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...