Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Jesper Broman
    svarade
    Jag kan ju inte ett skit om sump. Men jag tycker att du ska köra så stort som du har möjlighet till. Finns ju inget värre än att efter ett halvår sitta och gräma sig över att man skulle ha gjort något annorlunda

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Funderar på 75 liter sump.. Köpa ett kar på 60,35,35 typ. KAnske är för litet dock.. 100-120 kankse är mer lämpligt, man ska ju få plats med pumpar och doppvärmare och skit också. Och ju mer vatten sumpen klarar ta vid strömavbrott desto bättre.

    EDIT: bör nog lösa borrnignen och avrinningen först så jag kan räkna på vad för säkerhetsmarginaler jag behöver med vattennivåer etc. Så jävla mklt jag måste ta reda på som jag inte kan. :< tror jag ska åka till någon saltvattensbutik då de brukar ha stenkoll på sumperi.
    Senast redigerad av Einarsson; 28 April 2015, 19:17.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Sen kom jag på att bottenborra går väl inte i ett alukar heller väl? Bottenglaset är väl annorlunda för att det inte buka neråt?

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Får väl ändå säga att det blev ganska bra? Bara hoppas skiten håller okcså.

    Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1430237203279.jpg
Visningar: 1
Storlek: 142,7 KB
ID: 2171199

    Med grannmöbeln också. Är väl tänkt den ska vara typ där.

    Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1430237435122.jpg
Visningar: 1
Storlek: 151,1 KB
ID: 2171200

    Döjer ju akvariet slightly, men finns inte så många andra ställen den kan vara på.. Eller ja, inget annat ställe.
    Senast redigerad av Einarsson; 28 April 2015, 18:43.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Har målat min bänk en andra gång nu, syns nog ingen skillnad på bild dock. Nästa steg imorgon kanske blir att röja undan all skyddspapp och få lite ordning i rummet igen. Ställa bänekn där den ska vara. Sen i framtiden kasnke jag bygger på den lite med hyllplan och sådär när jag vet hur mycket plats jag kommer behöva etc.

    Nästa steg är väl att fundera på hur/var/om jag ska borra karet, och hur stor sump jag behöver, och vad jag ska bygga den utav, om jag ens vågar bygga den själv. Behöver en liten avrinningsbox också annars kommer jag inte kunna ha så hög vattennivå i karet...

    EDIT: Avrinningsbox vågar jag nog limma själv dock då den inte kan läcka ut saker på golvet om den är på insidan karet. Det borde gå att göra av plexiglas lr något. FInns väl på biltema. Om inte plexiglas är skadligt för fesk.

    Insidan av en sump är inte hleler svår att limma om man köper ett litet glaskar. Sen design och sånt på den det har jag ingen aning om än. Hur stor bör man ha till 310 liter? 50? 70? 90?
    Senast redigerad av Einarsson; 27 April 2015, 20:08.

    Lämna en kommentar:


  • Mu(sic)
    svarade
    Ursprungligen postat av Webo
    Ok. Vad finns där när man trycker på de 3 pickorna på höger sida?
    Lade upp ett par bilder i min projekttråd i stället för att kludda mer här

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    En intressant detalj med just målning. Det är rätt roligt, EN gång. Men att behöva måla andra gången på samma grej är sjukt tråkigt.

    Min färgburk på 0,5 liter räcker inte till en målning till, det var typ 10% kvar i den. Så får åka och köpa en till imorgon. Hinner ändå inte måla en andra gång idag då det ska torka minst 6 timmar innan man lägger på andra lagret.

    EDIT: Fan vad produktiv jag varit denna helgen. :P Problemet är att jag inte hunint tvätta bilen.

    [ATTACH]75511[/ATTACH]
    Håller med. Finns mycket roligare att göra än att måla. Var inte kul när vi byggde vårt hus och skulle måla det utvändigt och inte bara 1 utan 2 gångar (det var redan grundmålat) :-)

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    Ursprungligen postat av Mu(sic)
    [ATTACH=CONFIG]75510[/ATTACH]Så här ser det ut i Iphone. Funkade förut men inte nu längre. Vi diskuterade detta i min tråd för ett tag sen. Det jag gjorde nu för att få i bilden var att spara den med hjälp av länken i posten, redigera posten och radera länken och ladda upp igen från datorn.
    Ok. Vad finns där när man trycker på de 3 pickorna på höger sida?

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    En intressant detalj med just målning. Det är rätt roligt, EN gång. Men att behöva måla andra gången på samma grej är sjukt tråkigt.

    Min färgburk på 0,5 liter räcker inte till en målning till, det var typ 10% kvar i den. Så får åka och köpa en till imorgon. Hinner ändå inte måla en andra gång idag då det ska torka minst 6 timmar innan man lägger på andra lagret.

    EDIT: Fan vad produktiv jag varit denna helgen. :P Problemet är att jag inte hunint tvätta bilen.

    Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1430057895875.jpg
Visningar: 1
Storlek: 132,1 KB
ID: 2171151
    Senast redigerad av Einarsson; 26 April 2015, 16:22.

    Lämna en kommentar:


  • Mu(sic)
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: 75429036507ff37a17f82fb4c92a52d9.jpg
Visningar: 1
Storlek: 62,3 KB
ID: 2171150Så här ser det ut i Iphone. Funkade förut men inte nu längre. Vi diskuterade detta i min tråd för ett tag sen. Det jag gjorde nu för att få i bilden var att spara den med hjälp av länken i posten, redigera posten och radera länken och ladda upp igen från datorn.
    Senast redigerad av Mu(sic); 26 April 2015, 15:57.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Jag har inte uppdaterat på ett tag, får kanske ta och göra det. : )

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    Vet inte vilken telefon (operativsystem på telefonen) du använder men jag har Android och man måste välja gemet och inte bild ikonen när man ska infoga bilder. Då blir det bild i inlägget och annars med bild ikonen så blir det en länk.

    Klicka på bilden för större version

Namn: tp_g.JPG
Visningar: 1
Storlek: 50,6 KB
ID: 2171149

    Nyaste versionen på Android är mycket bättre än den innan. Nu kan man faktiskt använda Tatapalk igen på telefonen/surfplattan.
    Senast redigerad av Webo; 26 April 2015, 15:25.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av woodlund
    Måste tyvärr göra dig lite besviken Einarsson, p.g.a fuktigheten i rummet när du har akvarium så kommer dina fina spacklingar att synas i framtiden då trä sväller och krymper men det gör inte spacklet , jag vet av egen erfarenhet
    ps grillen ser inte helt fel ut.
    Har spacklat igen skrevor mellan reglarna för att få bort de stora hålen, och täcka över skruvhuvudena. Så lite nytta tror jag den ska göra ändå. :-) Helt superslätt och fint hade jag inte väntat mig, det har jag inte energi för. Lite skavanker får det vara ändå.

    Men nu ska jag måla några lager över också med lackfärg, så får väl se hur det blir i slutändan.

    Lämna en kommentar:


  • woodlund
    svarade
    Måste tyvärr göra dig lite besviken Einarsson, p.g.a fuktigheten i rummet när du har akvarium så kommer dina fina spacklingar att synas i framtiden då trä sväller och krymper men det gör inte spacklet , jag vet av egen erfarenhet
    ps grillen ser inte helt fel ut.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Även jag måste ta paus ibland. Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1430053871425.jpg
Visningar: 1
Storlek: 285,2 KB
ID: 2171147

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...