Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Helene&Andreas
    svarade
    Triton och Drakfisken borde ha... Kolla saltvattensbutiker...

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ingen som vet om någon i europa åtmisntone säljer overflowboxar likt den här?

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Dokumentera gärna ordentligt, det här skall bli spännande!

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Min sambo är bortrest från och med idag till söndag så jag har ensam hemma och inget att göra. Det är extremt farligt. ^^

    Lämna en kommentar:


  • Helene&Andreas
    svarade
    Intressant! Kör Einarsson!

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Jesper Broman
    Tummen upp på det!

    Såg för ett tag sen på youtube en lösning som uaru joey hade med pvc-rör så att man slipper borra burken. Vet inte hur bra det funkar men det var ganska enkelt fixat såg det ut som.
    Har sett det också men det är å andra sidna livsfarligt tror jag. Det är väldigt lätt hänt att häverten dör i det systemet och då blir det blött. Det är ingen risk jag vill ta. Då lär jag mig hellre hur man borrar och gör det ordentligt. Dessutom blir det mycket snyggare och dsikretare med borrat.

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Tummen upp på det!

    Såg för ett tag sen på youtube en lösning som uaru joey hade med pvc-rör så att man slipper borra burken. Vet inte hur bra det funkar men det var ganska enkelt fixat såg det ut som.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Kansek skulle åka till Hornbach och hämta ett kar.. att bygga om till sump. De brukar ha en hel hög kar i lager. Jag lutar nog åt runt 100 liter iaf. Här ska inget göras halvdant. : P

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Det har du rätt i

    Men det är ju alltid skönt att få reda på hur man inte ska göra. Men som du säger, tänker man bara igenom det ordentligt så är det nog lugnt

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Förmodligen. Men det är nog inte så vanligt med sump egentligen, så det är nog inte jättemånga. :-) Men det är ju ingen rocketscience egentligne, man får fundera noga bara från början. Ha en plan.

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Det borde ju finnas någon här på forumet som kan ge dig tips och råd tycker jag

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Dom där små taken som sticker ut är nog dumt nu när jag tänker efter dock. Det kommer ju göra att vattnet faller och plaskar. Iaf den sista som är innan pumpfacket. Den första spelar nog ingen roll för där kommer vattnenivån alltid vara precis uppe i den kanten. Man behöver nog inga sånna alls.

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Jag tror att du tänker helt rätt

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Frågan är om det behöver vara mer komplicerat än såhär dock? Säg att man har 100 liter sump, vid normal operation så ser man till att hälften är fylld, så det finns 50 liter över ifall det skulle bli katastrof uppifrån.

    Sen handlar det ju bara om att ta till lagom stora fack så värmare och pump och sånt får plats i sista steget där? Jag vill inte krångla till det i onödan heller...
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Jesper Broman
    Jag kan ju inte ett skit om sump. Men jag tycker att du ska köra så stort som du har möjlighet till. Finns ju inget värre än att efter ett halvår sitta och gräma sig över att man skulle ha gjort något annorlunda
    Ja så är det ju. Jag kan inte ett skit heller och det är ganska mycket man behöver sätta sig in i ändå. Men jag vill göra det för jag vill ha erfarenheten, om jag ska ha ett större diskuskar i framtiden så vill jag ha lite kött på benen. Dessutom är jag övertygad om att sump underlättar allmän renhållning etc något enormt och det finns ju även måååånga andra fördelar.

    Så det får bli lite fundera på ett tag. Frågan är i vilken ände man ska börja.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...