Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Einarsson
    svarade
    Kommer snart. Blir inte mycket vila, som jag berättat förr, när jag väl sätter igång med något så blri jag helt manisk och kör konstant som en tok, så att jag nästan mår dåligt av det, tragiskt nog. Ett tydligt tecken på det är när jag nästan springer rakt på Tony på Bauhaus men jag såg inte honom förrän han heja på mig. Skygglapp på och 110% fokus. ;D

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    Det har redan varit lunch så fram med bilderna nu :-)

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Det är en Turbelle® nanostream® 6015 jag har btw, det är ingen superstark grej direkt. Kankse för liten för moving bed dunno.

    Sprang på Tony (med bättre hälft denna gången) igen nu på Bauhaus. Zoopet är överallt. Och vad gjorde jag där då kan man undra? Jo det ska ni få veta..

    *trumvirvel*









    ...efter lunch.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Den biten har jag inte tänkt på än. Nu menar jag som returpump

    Lämna en kommentar:


  • Spook
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Nice Spook.



    ÄR detta en bra pump tro? 2000-modellen med 1000-2000 liter/h jag vill ju som sagt köra i runt 1500.
    Jag tror det blir lite klent, jag har en Tunze 2015 nu och den orkar inte dra runt min moving bed. Jag kanske har lite för mycket K1 i förhållande till vatten och sumpen har bara varit igång i två dygn så det är för tidigt för att veta säkert. Jag ska låna en Eheim-streamer som pumpar 4000l/h av jozi81 och se vad det blir för skillnad.

    Lämna en kommentar:


  • Mu(sic)
    svarade
    Jag skummar ju i stort sett igenom allt det tekniska men det är ju liksom spännande att följa i alla fall

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Nice Spook.



    ÄR detta en bra pump tro? 2000-modellen med 1000-2000 liter/h jag vill ju som sagt köra i runt 1500.

    Lämna en kommentar:


  • Spook
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Härligt. man vill ju ändå slösa så lite som möjligt. Jag tror dock avrinningen kommer vara så nära dödstyst som det går om man sätter upp och optimerat beananimal ordentligt. Lite ljud är såklart inget problem dock. Jag har ju en Tunzestreamer, variant liten, kanske är perfekt att ha till sumpen då. Men b ehöver väl ändå ha en luftpump där också.
    Jag tror det går att köra utan luftpump. Det viktiga är att all K1 rör sig. Jag återkommer med intryck när mitt kommit igång.

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Gött att du har fått bra hjälp!
    Nu kanske man själv kan lära sig lite om hur en sump fungerar

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Spook
    Jag sparade 35 mm i den sump jag drog igång i går. Känns alldeles lagom!

    Ljudmässigt är moving bed mycket tystare än avrinningen och rören ner när jag kör med streamer så var inte rädd för det.
    Härligt. man vill ju ändå slösa så lite som möjligt. Jag tror dock avrinningen kommer vara så nära dödstyst som det går om man sätter upp och optimerat beananimal ordentligt. Lite ljud är såklart inget problem dock. Jag har ju en Tunzestreamer, variant liten, kanske är perfekt att ha till sumpen då. Men b ehöver väl ändå ha en luftpump där också.

    Lämna en kommentar:


  • Spook
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Det kanske är lättare. Får kolla på det!

    Nu funderar jag på hur högt de högsta avskiljarna i sumpen ska gå. Jag har räknat med att de kommer lämna 7-9 cm typ från toppen. Dvs att de kommer gå typ 31-32 cm upp från botten, sumpen är 40 hög.

    EDIT: K1-media, är det dyrt? För vanlig affärsfiltermedia brukar vara apdyrt.. Jag tänkte köpa typ lecakulor för det är billigt,.
    Jag sparade 35 mm i den sump jag drog igång i går. Känns alldeles lagom!

    Ljudmässigt är moving bed mycket tystare än avrinningen och rören ner när jag kör med streamer så var inte rädd för det.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Sågat till 5 plexiglasskivor som ska få äran att agera avdelare i sumpen. De är lagom breda förhoppningsvis och 30 cm höga. Lämnar man då 2-3 cm i botten där vattnet åker under så innebär det att de högsta kommer sträcka sig 33 cm upp i sumpen ,och då blire typ 7 cm kvar i marginal tills vattnet rinner över.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ja precis, 100 andra saker skiter sig nog före isåfall.

    Om du har media liggandes du inte behöver så kan du givetvis skicka det så får du en slant! + frakt såklart. : )

    Lämna en kommentar:


  • jozi81
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Verkar nice! Kanske ska satsa på de där. Du & andra påstår ju att de funkar mkt bättre så why not!

    Jag kommer ha toppen på mitt overflow typ 2,5 cm från karets överkant hoppas jag. Jag vill kunna ha vattennivån så pass högt att "kanten" inte syns, det kanske inte går men jag ska försöka nå dit. Det innebär att det är typ 16 liter som får plats ovanför overflowet. Det blir mao inte mycket som kommer rinna ner i sumpen vid stopp i systemet. Så sumpen måste förmodligen inte orka med speciellt mycket mer än dens normalläge.

    Frågan är mer hur det blir åt andra hållet. Om det blir stopp i avrinningen (även om det ska vara typ omöjligt med beananimal), då kasnke det rinner över eftersom returpumpen kommer pumpa upp mer än 15 liter. Men jag känner väl knappt att jag behöver bry mig om detta, att det skulle bli totalstopp i min avrinning är jag faktiskt minst orolig för av allting när det gäller detta. Bör jag vara orolig för det?
    Känns otroligt, allt annat skiter sig förmodligen före...
    Ska kolla hemma sen hur många liter media jag har över..
    Kanske kan du slippa köpa 50 liter..

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av jozi81
    http://www.dammbutiken.se/index.php?...oducts_id=1328
    Fast du behöver inte så mycket, gissar att du kommer mycket långt med 15-20 liter, räkna med 1 liter k1 och 3 liter vatten om du kör streamer och kanske 2 till 1 med rejäl luftpump.
    Höjden beror ju på hur mycket vatten som strömmar tillbaka om allt stannar, dvs hur mycket extra sumpen måste svälja.
    Om du väljer filmen, var 2, bara ett tips.
    Verkar nice! Kanske ska satsa på de där. Du & andra påstår ju att de funkar mkt bättre så why not!

    Jag kommer ha toppen på mitt overflow typ 2,5 cm från karets överkant hoppas jag. Jag vill kunna ha vattennivån så pass högt att "kanten" inte syns, det kanske inte går men jag ska försöka nå dit. Det innebär att det är typ 16 liter som får plats ovanför overflowet. Det blir mao inte mycket som kommer rinna ner i sumpen vid stopp i systemet. Så sumpen måste förmodligen inte orka med speciellt mycket mer än dens normalläge.

    Frågan är mer hur det blir åt andra hållet. Om det blir stopp i avrinningen (även om det ska vara typ omöjligt med beananimal), då kasnke det rinner över eftersom returpumpen kommer pumpa upp mer än 15 liter. Men jag känner väl knappt att jag behöver bry mig om detta, att det skulle bli totalstopp i min avrinning är jag faktiskt minst orolig för av allting när det gäller detta. Bör jag vara orolig för det?

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...