Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Einarsson
    svarade
    Jaha du har gjort så du. Ja då får jag fundera vidare på hur jag ska göra. Men så jäkla svårt ska det väl knappast vara. :-) Måste ju hitta någonting bara som håller kvar slangen uppe i karet också, så vanliga ytterfiltertillbehör borde ju vara lämpligt.

    Lämna en kommentar:


  • jozi81
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Jozi vad kör du från returpumpen? Äre eknlast att bara ha vanliga Eheim-slangar precis som man gör ifrån ett ytterfilter?
    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1430592773.365497.jpg
Visningar: 1
Storlek: 251,0 KB
ID: 2171356
    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1430592798.397102.jpg
Visningar: 1
Storlek: 225,6 KB
ID: 2171357

    Enklast är det säkert, jag köpte dock någon grövre oljebeständig värstingslang eftersom jag har borrat i botten även för returen, så det var grövre anslutning.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Erikderek
    Clas Ohlsson har avkariesilikon.

    EK
    I'll be damned, du har rätt! För typ halva priset också. Det får jag komma ihåg.

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Verkade inte så.

    Limmar väggarna i sumpen nu. Det blir något så in i helvete fult och jag kletar silikon överallt där det inte ska vara. Men men, det är ju ingen skönhetstävling. Bitarna fastnar ju till slut iaf och målet är att det ska hålla hyfsat tätt sen. :P Dock ahr jag slut på silikon nu så jag måste köpa mer. Djurmagasinet brukar väl iofs ha sånt inne så får väl åka dit.
    Clas Ohlsson har avkariesilikon.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Jozi vad kör du från returpumpen? Äre eknlast att bara ha vanliga Eheim-slangar precis som man gör ifrån ett ytterfilter?

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    En annan fundering jag kom på nu, behöver man fästa rören på något mer sätt än uppe i karet? Just nu hänger de bara ner från karets genomföringar, vilket kanske är dumt? Får ju inget mer stöd nu. Frågan är hur man ska ge det stöd isf.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av jozi81
    Grymt tempo!! Man blir glad[emoji2] vad gäller mediat så är det för KNAPPT, lite marginal till DIYprojekt måste jag ha här hemma.
    Ser djävligt bra ut och jag blir sugen på att borra ALLA kar jag har! Vart hittade du borret btw?
    Jag kör på medans sambon är borta, hon blir så nervös när jag grejar såhär så lika bra jag är färdig med det mesta i helgen.

    Borret hittade jag på bauhaus.

    Här har du dom:


    De kostar en del, men det gör de nog överallt, krävs ju rätt starka grejer för att borra i glas.

    Lämna en kommentar:


  • jozi81
    svarade
    Grymt tempo!! Man blir glad[emoji2] vad gäller mediat så är det för KNAPPT, lite marginal till DIYprojekt måste jag ha här hemma.
    Ser djävligt bra ut och jag blir sugen på att borra ALLA kar jag har! Vart hittade du borret btw?

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Haha fyfan vad jag hatar silkon. Mer bångstyrigt material får man fan leta efter. Mellanväggarna är limmade iaf nu och det ser ut som om 30 st 2 åringar hittar 35 öppnar målarfärgburkar och röjer runt med. Men som sagt sumpen ska inte vara vacker, den ska fungera.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Helene&Andreas
    Har inte Bioted såna?
    Verkade inte så.

    Limmar väggarna i sumpen nu. Det blir något så in i helvete fult och jag kletar silikon överallt där det inte ska vara. Men men, det är ju ingen skönhetstävling. Bitarna fastnar ju till slut iaf och målet är att det ska hålla hyfsat tätt sen. :P Dock ahr jag slut på silikon nu så jag måste köpa mer. Djurmagasinet brukar väl iofs ha sånt inne så får väl åka dit.

    Lämna en kommentar:


  • Helene&Andreas
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Skulle behöva en sån här:


    Fast en som är typ 25 cm bred... Blir overkill annars, de andra måtten är typ perfekta, även om 10cm på djupet är på håret.

    EDIT: De sa att de även fixar custom sizes så mailade dom och frågade.
    Har inte Bioted såna?

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Skulle behöva en sån här:


    Fast en som är typ 25 cm bred... Blir overkill annars, de andra måtten är typ perfekta, även om 10cm på djupet är på håret.

    EDIT: De sa att de även fixar custom sizes så mailade dom och frågade.
    Senast redigerad av Einarsson; 02 May 2015, 15:03.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Första bilden, från vänster.

    Emergency drain - helt öppen.
    Open air siphon - kommer ha ett borrhål på toppen så vid normal gång så kommer den ta lite av vattenflödet och bara rinna längs med rörets kanter = tyst. Om huvudledningen (#3) täpper till kommer hålet på toppen täckas av vatten och då förvandlas den automatiskt till en hävert.
    Closed siphon - Kör på hävert och tar 95% av vattnet. Och tyst.

    Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1430573296874.jpg
Visningar: 1
Storlek: 173,5 KB
ID: 2171348Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1430573342206.jpg
Visningar: 1
Storlek: 169,6 KB
ID: 2171349
    Senast redigerad av Einarsson; 02 May 2015, 14:39.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Solfilm ala jozi
    Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1430570306447.jpg
Visningar: 1
Storlek: 157,7 KB
ID: 2171347

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Cliffhangern var väl inte så spännande som det lät. Om ni kommer ihåg mina sumpskisser har jag ritat typ röda nät i botten på facken. Tanken är att jag ville ha någon plastmesh här av något slag för att förhindra att mediat i dessa fack sticker iväg. Det går i sin tur lägga en jättetunn filtermatta på så att sakerna håller sig på plats.

    Så jag köpte en sån hära korg på bauhaus som jag kommer lemlesta och plocka ut gallret i botten.

    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...