Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Einarsson
    svarade
    Har testat systemet nu. Helt ljudlöst. Mitt FX6 låter mer än hela detta systemet, fan underbart. Kan inte ställa in det ordentligt nu dock innan jag har en avrinningsbox som jag kan regulera vattennivån emot, men så fort jag har det så. Jag kan iaf börja fundera på inredning och att fixa material till sömpa.

    Det gurglar en 10 minuter eller något i början dock men det är för backupröret får jobba då, det tar en stund innan hävertröret har "prime:at" sig självt ordentlgit och flödar fritt.
    Senast redigerad av Einarsson; 06 May 2015, 18:25.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Imorgon kommer retur-rör (som förhoppningsvis räcker och jag inte missat något vitkigt) och returpumpen. Så om allt går enligt plan så är det bara avrinnigsboxen som saknas, den lär dröja 1-2 veckor då jag fått specialbeställa en ifrån ett företag i england som bygger sånna.

    Sen behövs filtermedia såkalrt men det ska jag se var jag kan få tag på, det är så jäkla dyrt så jag hoppas jag ska kunna hitta billigare någonstans. Diskustony brukar kvara en jävel på att fixa fram sånt billigt dock så jag får väl höra med honom. Han är ju ärkefixarn, löser allt.

    30x25x33 är facket som K1-median ska vara i. Dvs uh, 25 liter runda slängar? Då behöver jag väl egentligen bara typ 10-15 liter med media. Jozi kan säkert rätta mig här.

    Kent i NOl är ju visserligen en riktig Koi-älskare han kanske ockås kan hosta upp sånt billigt.
    Senast redigerad av Einarsson; 04 May 2015, 20:48.

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    Ok. Då väntar vi på det 😊

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Webo
    Skriver en liten rad sp du ser att någon läser ☺
    Ser bra ut.. Ska bli kul att se det igång sen när det är klart.
    Ser fram emot den dagen då det är dags att starta pumpen och se hur allt snurrar. Kommer vara nervöst också dock. Men nu dröjer det nog lite innan jag fått tag på en riktig overflowbox också då jag måste bestäalla från utlandet.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Spook
    Jag förstår oron men det är väl inte något egentligt problem eftersom det kommer att vara vatten på båda sidor sen. Fyll båda kamrarna parallellt sen så uppstår inte böjningen.
    Om olyckan mot all förmodan skulle vara framme så läcker inget vatten ut iallafall.
    Nä så är det, jag hade dock några bitar över så jag limmade dit dem ändå.

    Lämna en kommentar:


  • Spook
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    En annan grej som dök upp förövrigt vid testfyllning är att mellanväggarna böjer sig en hel del när ena kammaren är tom och den andra fylld, vilket kanske inte är så konstigt, men jag ska nog sätta små horisontella smala bitar på ovankanterna så att det trycket ska minska.
    Jag förstår oron men det är väl inte något egentligt problem eftersom det kommer att vara vatten på båda sidor sen. Fyll båda kamrarna parallellt sen så uppstår inte böjningen.
    Om olyckan mot all förmodan skulle vara framme så läcker inget vatten ut iallafall.

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    Skriver en liten rad sp du ser att någon läser ☺
    Ser bra ut.. Ska bli kul att se det igång sen när det är klart.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    En annan grej som dök upp förövrigt vid testfyllning är att mellanväggarna böjer sig en hel del när ena kammaren är tom och den andra fylld, vilket kanske inte är så konstigt, men jag ska nog sätta små horisontella smala bitar på ovankanterna så att det trycket ska minska.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Vet inte om detta kommer behövas men här är avskiljarna som är tänkt ska hålla material och refiguum-växter på plats. Eventuellt med tunn filtermatta över.

    Det kanske är helt onödigt dock. Det jag tänkte är att det ska bli en stor area för vattnet att gå igenom filtermattan så att inte flödet blir lidande, men det spelar som sagt kanske ingen roll alls, kanske funkar minst lika bra att bara lägga en 5cm tjock filtermatta på botten, flödet igneom sumpen kommer ju aldrig vara skitsnabbt så. Om det senare med bara filtermatta funkar minst lika bra så kör jag hellre på det, mindre "delar" att krångla med.

    Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1430662080234.jpg
Visningar: 1
Storlek: 173,0 KB
ID: 2171373
    Senast redigerad av Einarsson; 03 May 2015, 16:30.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Snabbtestade sumpen lite nu, hittade direkt en liten liten läcka mellan första och andra facket, tömma och limma igen. Vill helst inte ha några läckor mellan avdelarna som går ända ner till botten, då kommer facken inte vara "oberoende" av varandra utan komer jämna ut sig.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Beställlde flexiPVC nu och lite grejer så jag kan göra ett strilrör etc. Så borde den bitne lösa sig okcså.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    OKej. .)

    Kan ju köpa sån flexibel PVCslang visserligen ,och sen bara bygga ett utblås med 3 vinklar på toppen. Eller ett strilrör, vad man nu vill.

    Lämna en kommentar:


  • Spook
    svarade
    Det borde funka kanon. Min tune har också 20mm hose så bara att köpa en bra slang. 1,4 m som klarar 8 bar kostade mig en femtiolapp på slangpac.se lokalkontor här i stan.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Jag kommer ha denna:



    Står ju 20 mm diameter på hose?

    Lämna en kommentar:


  • Spook
    svarade
    Ursprungligen postat av jozi81
    [ATTACH]75762[/ATTACH]
    [ATTACH]75763[/ATTACH]

    Enklast är det säkert, jag köpte dock någon grövre oljebeständig värstingslang eftersom jag har borrat i botten även för returen, så det var grövre anslutning.
    Jag gör detsamma, och röranslutningen på min retur-pvc är 20mm vilket inte är eheimstandard.

    Jag har 2400l/h på returpumpens spec.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...