Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av HWH
    Nu blev jag lite avis, är för feg för sump men vill verkligen ha
    Jag var också feg innan, men det är för det är så mycket man måste lära sig innan man kommer igång.

    Men ingen kommer ihåg en fegis. ;D

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    Nu blev jag lite avis, är för feg för sump men vill verkligen ha

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Fan jag sitter här och är nästan tårögd nu. Fyllde upp vattnet till avrinningsboxens kant, inga läckor in i boxen alls (den måste hålla tätt, annars kommer det skickas ner väääldigt mycket vatten i sumpen om det blir strömavbrott, mer än vad den antagligen orkar ta upp, så det blir nog lite blött då, men den ska ju hålla tätt så.)

    Hur som helst, jag startar pumpen, moment of truth, vattnet pissar in i avrinningsboxen, nivån ökar snabbt i 2-3 sekunder, sen när nivån når precis den sista nödavrinningen så säger det ett rejält SLURP, vattnet sticker på 1-2 sekunder ner igen och lägger sig precis över det primära hävert-röret och systemet blir direkt knäpptyst och därifrån tickar det PRECIS SOM JAG HAR TÄNKT. Fyfan vilken underbar käsnla när man startar skiten man jobbat på i typ 3-4 veckor och det bara funkar, KLOCKRENT, nästan över förväntningarna. Vilken jävla lättnad.

    EDIT: Tyvärr kan jag inte filma det nu då det är sånt extremt solljus ute så det b lir bara reflektioner så man ser ingenting. Ni hade gillat vattenfärgne som den är nu dock, svart som kaffe. : p
    Senast redigerad av Einarsson; 14 May 2015, 09:09.

    Lämna en kommentar:


  • Faltaren
    svarade
    Snyggt 😀

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Du har verkligen hittat två praktexemplar av rötter som kommer att bli hur fina som helst när de väl vill ligga på botten.

    Jag antar att du har tänkt att "stänga hörnen" med Vallis? En sådan sak som man bör tänka på när man kör utan bakgrund, som jag alltid gjort

    Dessutom vore det inte fel om du skaffade en längre smal rot som gick på diagonalen mellan de två "rot öar" du har nu. Blicken på betraktaren kommer hela tiden ligga i mitten, mellan de två stora rötterna om du inte har något som leder blicken "lite snett".

    Ett intressant projekt att följa, särskilt det här med sumpen, ligger lite i linje med mina eventuella framtidsplaner...
    Ja hela bakkanten och sidan från vänsterkanten nästan hela vägen till höger kommer vara en hel del vallis är tanken. Så man kommer nog inte se så mycket av baksidan. Får nog inte plats med mer rötter dock, men det kommer bli en annan känsla sen när det är växter i också, får se hur det blir!

    Och sen för att inte folk ska tro att jag fått tag i några stora magirötter så kan jag avslöja att totalt är det 7 st individuella rötter i karet, 2 st mangroove och resten redmoor.

    Roligt dock att jag fyllde det till hälften för några dagar sen, stillastående vatten för ingen pump är igång, me ndet vattnet är så jäkla tefärgat nu att man knappt kan se baksidan av karet. Svartvatten deluxe.

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Du har verkligen hittat två praktexemplar av rötter som kommer att bli hur fina som helst när de väl vill ligga på botten.

    Jag antar att du har tänkt att "stänga hörnen" med Vallis? En sådan sak som man bör tänka på när man kör utan bakgrund, som jag alltid gjort

    Dessutom vore det inte fel om du skaffade en längre smal rot som gick på diagonalen mellan de två "rot öar" du har nu. Blicken på betraktaren kommer hela tiden ligga i mitten, mellan de två stora rötterna om du inte har något som leder blicken "lite snett".

    Ett intressant projekt att följa, särskilt det här med sumpen, ligger lite i linje med mina eventuella framtidsplaner...

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Där kommer den sitta, får torka tills imorgon så fyller jag upp resten. Borde hålla tätt när man bara pressar dig den rakt på sådär med en tjock list silikon runt hela kanten.

    Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1431543602091.jpg
Visningar: 1
Storlek: 179,0 KB
ID: 2171563

    Fotat med en potatis, såklart.
    Senast redigerad av Einarsson; 13 May 2015, 20:07.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Riktigt snyggt, inredning i min smak
    Känns ju stort att få ditt godkännande då du är gudinna var det gäller den typen av inredning. :-)

    Lämna en kommentar:


  • Spook
    svarade
    Det kan inte bli annat än succé, snyggt gjort.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Tack alla.

    Ursprungligen postat av jozi81
    Grymt Einarsson!! Imponerande kvalitet på hela bygget!!
    Haha ja det får man väl svar på när man väl sätter igång skiten hur bra det funkar. Jag har fått avrinnignsboxen nu dock så sista pusselbiten ska limmas på plats.

    Lämna en kommentar:


  • jozi81
    svarade
    Grymt Einarsson!! Imponerande kvalitet på hela bygget!!

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Inredningsvideo filmad med en potatis, men vet att ni gillar sånna.

    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


    Har gjort en hardscape nu, har fyllt karet till hälften typ för att få rötterna att blöta sig ordentlgit igen och vilja sjunka självmant. En del stora stenar som ligger ovanpå rötterna ska egentligen ligga på botten på olika ställen.

    Men min första känsla är att jag är sinnesjukt nöjd, har aldrig varit i närheten av att göra en hardscape såhär bra. Svårt att förlora men man får känslan av att allting hänger ihop och att det inte är "konstruerat", tycker jag får en ganska naturlig känsla ändå.

    Blir sjukt intressant sen att se hur det blir med växter, vallis i bakgrunden, vallis nana runt rotpartierna och sen ormbunkar ovanpå i "mitten" på de stora klumparna som rötterna lixom spretar sig ifrån, om ni fattar vad jag menar, så det blir sen ungefär som två öar som ormbunkarna växer på. Ser det inte helt framför mig än men jag hoppas det kommer bli bra.

    Hur som helst, som sagt, så är jag för stunden iaf, jävligt nöjd med hardscapen, den blev skitbra såhär, tycker jag, iaf.

    Riktigt snyggt, inredning i min smak

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Kanonfint!

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    Låter bra.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Snyggt. Du har säkert skrivit det tidigare men vad tänker du dig för fisk i karet?
    Några tetror av något slag eventuellt, corydoras, några ciklider av mindre än diskus-sort, och eventuellt mian VFdiskusar.

    Ursprungligen postat av Webo
    Riktigt snyggt så inte konstigt du är stolt över den hardscape. Ska bli roligt att se de "dyra" växterna också i. Hoppas rötterna kommer att bli så tunga att de klara av att ligga på bottnen själv. Mina stora rötter fick jag skruva en 60x30 cm kakel platta under varje för att kunna lägga gruset ovan på så de skulle stanna nere :-) Jag kan säga att det var inte lätt att få ner dem utan plattan på men ännu svårare med plattan. Kom nog några mindre trevliga ord lite då och då när jag höll på...
    Haha ja precis, rötterna ska nog sjunka, de har varit sjunkna innan iaf. Men nu hade de legat och torkat länge

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...