Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Jesper Broman
    svarade
    Tror det är precis så som du säger. Kommer gå galant det där

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Det tog typ.. 3 veckor men nu har faktiskt VFarna börjat smyga från från sitt hörn och står ofta i framkanten av karet och tigger nu. Och de har faktiskt börjat äta igen när man kastar i mat. Ser det som ett gott tecken att de kanske bara var obekväma i sitt nya hem i början snarare än att de mådde dåligt. Ser inga direkta tecken på sjukdom heller utan det var nog bara att de behövde lång tid på sig att vänja sig.

    Så ser ut att ljusna, vore ju sjukt trevligt om det fortsatte gå åt det hållet för isåfall kan jag behålla juvelerna.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Kent har fått tag på billiga Cupidos igen så funderar på om jag ska åka ner och hämta 3 st typ. Så har jag totalt 8 sen.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Har flyttat över VFarna till lilla karet igen, hoppas verkligne de ska kunna trivas där på sikt, det är mycket lummigare och finare, 100x bättre filtrering och vattenkvalité. Jag upplever att jag inte klarar hålla samma vattenkvalle dirket från kranen här som jag kunde i förra lägenheten, inte lika bra vatten här utåt. Får se vad som händer. Jag har inte plats med tunna osv, och inte så sugen på att köpa ett svindyrt osmosfilter heller...

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Tror det är lugnt. Den firren har ju varit tjock ett tag. Det är nog inget smittsamt ifall det skulle va något fel på den för då skulle nog fler varit drabbade vi det här laget. Jag tror hon är romstinn bara

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Hoppas det är ägg bara annars ser det fan inte bra ut. :O

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Vilken liten tjockis!

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1438369751157.jpg
Visningar: 1
Storlek: 127,6 KB
ID: 2172292

    Skickat från min D5803 via Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Den tjocka coryn har blivit ännu tjockare nu, mycket tjockare. Men den simmar fortfarande runt aktivt och bökar mat i sanden när det är matning osv, beteendet har inte förändrats någonting. Börjar tro det är någon sjukdom ändå nu, eller förstoppning eller något ,vad vet jag, har aldrig sett en cory i närheten så fet även när de haft många ägg...

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ser lite roligt ut när fisken är så rund om magen att den nästan måste ställa sig helt på huvudet för att leta mat i sanden.

    Lämna en kommentar:


  • Killroy
    svarade
    Ser ut som de ska tycker jag [emoji6]
    Säkert Rom för så har jag några stycken som också ser ut.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1437244248863.jpg
Visningar: 1
Storlek: 149,5 KB
ID: 2172232

    Skickat från min D5803 via Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    En av mina Cory-honor är smällfet. Hoppas det är rom och inte någon sjukdom. Den simmar och äter ju normalt så.

    Skickat från min D5803 via Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Om någon skulle vara intresserad så kommer här lite data om mitt sump-experiment.

    Karet har:
    5 st Cupido Ciklider
    25~ st Corydoras
    5 st L201

    315 Liter + 100 Liter sump.

    Just nu hatar jag två gånger om dagne och då ungefär 0,5 ml NLS Cichlid Formula, 0,5 ml Bassleer och en NLS H2O Wafer per matning.

    För två veckor sen bytte jag 30% vatten, och två veckor innan dess typ bytte jag 30%.

    Just nu ingen ammo, ingen nitrit, och 1-5 i nitrat. Och då har inte sumpens växter kommit igång ordentligt än, + att halva karet ska täckas med flytväxter så det kommer bli minst 5x mer växter i karet sen än vad det är nu som växer snabbt och äter nitrat.

    Känns som att mitt mål ändå kommer uppnås, dvs att jag inte ska behöva byta vatten mer än vääääääääldigt sällan. Det ska visserligen i lite till fiskar i framtiden, typ 5 cupido till. Men ändå.
    Alltid intresserad, kommer bli bra det där till slut

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Försökte ta lite bilder, men hur jag än vrider och vänder på det går det fan inte. Upplever att jag behöver ett makroobjektiv med mer ljusinsläpp. Kan inte sätta en tillräckligt snabb slutartid utan att det blri för mörkt.

    EDIT: Jag har en Nikon D40, någon som kan tipsa om ett objektiv som är billigt/prisvärt som funkar bra för akvariefotografi? Makro då probably? Inser nu också att det är rättt dyrt ändå så får jaga begagnat om det ska vara intresasnt. :<
    Senast redigerad av Einarsson; 17 July 2015, 19:22.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...