Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Är det cupidos som skall lockas fram?
    Nae det är VFdiskusarna som är lite skygga. Cupidosarna är inte så skygga.. Eller de är ju skygga till naturen men de rusar ju fram så fort det finns något intressant att äta eller titta på.

    EDIT: Målet med karet har ju hela tiden varit at ha det lummigt somfasen med rejält med flytväxter för att suga upp ljuset och filtrera vattnet, samtidigt som det skapar ett dunkelt hem med lite "tak" för fiskarna.
    Senast redigerad av Einarsson; 29 September 2015, 17:46.

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Är det cupidos som skall lockas fram?

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Köpte nästan ett halvt kg frogbit av en tjej på tradera. STOOORA plantor också, Säkert 30-40 cm långa stjälkar och stora blad, kapade av hälften av stjälkarna dock för de gick ju nästna till botten... Nu finns det mao ett REJÄLT tak med flytväxter så om inte fiskarna kan känna sig trygga och våga sig fram nu så kommer de aldrig göra det.

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Jag säger inte mycket nu för tiden men kan göra en liten update. Byter 30% varannan vecka nu i nya karet med sump.

    Matar ganska intensivt 2 gånger om dagen med NLS cichlid formula, tetra bits och Dr Bassleer till Corysarna.

    5 Cupidosar, runt 25-30 Corys och 2 VFdiskus.

    Diskusarna är fortfarande lite småskygga, men de kommer ändå fram och äter ibland. Skyggheten dock gjorde mig aningen orolig så jag lyfte ur dem så de satt i dennerle 50 liter inatt. Hittade idag på morgonen rätt mycket diskusbajs som såg väldigt fint ut. Så kan gott konstatera att det inte är några flagelater eller något.

    Det betyder att filtreringen med sumpen verkar funka tokbra då diskusarna kan må bra samtidigt som jag slipper byta vatten.

    Har börjat göda varje vecka aockså så hoppas flytväxterna ska ta lite mer fart. Hade velat att de ska sprida ut sig mycket mer (Amazon Frogbit).

    Men funderar på att knycka lite hornsärv ur sumpen och slänga uppe i karet också. Jag vill att hela ytan ska vara täckt att flytväxter i princip, då tror jag diskusarna kommer bli mycket gladare när de har tak över sig.

    Jag har dock fortfarande problem med vattnet här. Hade två dödsfall på discodiskusarna, några har flyttat redan av de som var friska. Nu har jag två kvar bara men dom mår faktiskt bra för jag fick ordning på vattnet nu med hjälp av Seachem Prime.

    Däremot ska inte två firrar behöva bo själva i det karet så jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Det blir nog att försöka hitta nytt hem till dessa två så att jag sedan kan lägga ner det karet och sälja det. Men man måste hitta en bra/rätt ägare också.

    Det blev en ganska stor uppdatering till slut, men men, så är läget för stunden.
    Kul med en uppdatering

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Får väl försöka sen Falt. Det blir aldrig bra pga reflektioner och skit. Vet inte hur jag ska bära mig åt. När det är ljust ute är det helt omöjligt iaf.

    Lämna en kommentar:


  • Faltaren
    svarade
    Bilder 😀

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Härligt med en uppdatering!

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Jag säger inte mycket nu för tiden men kan göra en liten update. Byter 30% varannan vecka nu i nya karet med sump.

    Matar ganska intensivt 2 gånger om dagen med NLS cichlid formula, tetra bits och Dr Bassleer till Corysarna.

    5 Cupidosar, runt 25-30 Corys och 2 VFdiskus.

    Diskusarna är fortfarande lite småskygga, men de kommer ändå fram och äter ibland. Skyggheten dock gjorde mig aningen orolig så jag lyfte ur dem så de satt i dennerle 50 liter inatt. Hittade idag på morgonen rätt mycket diskusbajs som såg väldigt fint ut. Så kan gott konstatera att det inte är några flagelater eller något.

    Det betyder att filtreringen med sumpen verkar funka tokbra då diskusarna kan må bra samtidigt som jag slipper byta vatten.

    Har börjat göda varje vecka aockså så hoppas flytväxterna ska ta lite mer fart. Hade velat att de ska sprida ut sig mycket mer (Amazon Frogbit).

    Men funderar på att knycka lite hornsärv ur sumpen och slänga uppe i karet också. Jag vill att hela ytan ska vara täckt att flytväxter i princip, då tror jag diskusarna kommer bli mycket gladare när de har tak över sig.

    Jag har dock fortfarande problem med vattnet här. Hade två dödsfall på discodiskusarna, några har flyttat redan av de som var friska. Nu har jag två kvar bara men dom mår faktiskt bra för jag fick ordning på vattnet nu med hjälp av Seachem Prime.

    Däremot ska inte två firrar behöva bo själva i det karet så jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Det blir nog att försöka hitta nytt hem till dessa två så att jag sedan kan lägga ner det karet och sälja det. Men man måste hitta en bra/rätt ägare också.

    Det blev en ganska stor uppdatering till slut, men men, så är läget för stunden.

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    ☺☺

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Grattis på 10-årsdagen säger vi till min bästa vän Troja.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Jag tycker att du ska lyssna på Pia!

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Testa tycker jag, gör ju ingen skada och det kostar inte många kronor heller. Då kan du se om det gör nån skillnad.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Nä jag har inte orkat göra det nu, hoppades jag skulle slippa. Men får väl börja och se om det går bättre... Flytväxter ska ju klara sig rätt bra för de får ju alltid bra med ljus också.

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Kör du pmdd? Annars gör det, kanonbra grejer

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Jag får inte eriktigt flås i mina växter dock.. Har ju visserligen ingen CO2 men snabbväxande växter brukar mata på rätt bra ändå...

    Vill att min frogbit ska växa snabbare och breda ut sig men den står typ still... Kanske behöva göda lite.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...