Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Varför har du så strömt?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Jadu, strömt och strömt, det är inte jätteströmt så sett, FX6 puttrar på rätt bra med ett strilrör etc så det är rätt bra cirkulation men det är inte så att diskusarna virvlar runt direkt. Men när man har och vill vårda yngel brukar man inte ha så mycket cirkulation för att underlätta för föräldrarna. Svampfilter skapar ju inte samma strömmar riktigt. Jag låter helt enkelt filtret brumma på ganska bra för jag hellre filtrerar för mycket än för lite. Har inbillat mig att om jag kör för sakta också kan det bli syrebrist i filtret vilket dödar bakterierna.
      350L Diskus

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Einarsson
        Jadu, strömt och strömt, det är inte jätteströmt så sett, FX6 puttrar på rätt bra med ett strilrör etc så det är rätt bra cirkulation men det är inte så att diskusarna virvlar runt direkt. Men när man har och vill vårda yngel brukar man inte ha så mycket cirkulation för att underlätta för föräldrarna. Svampfilter skapar ju inte samma strömmar riktigt. Jag låter helt enkelt filtret brumma på ganska bra för jag hellre filtrerar för mycket än för lite. Har inbillat mig att om jag kör för sakta också kan det bli syrebrist i filtret vilket dödar bakterierna.
        Okey jag förstår, var bara nyfiken som vanligt

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Det ska man vara

          Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
          350L Diskus

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Vet du vad Einarsson. Jag saknar verkligen både film, bilder och vad har hänt sedan sist här. Finns någon möjlighet att få önska sig en osunt lång film på ditt kar? Sedan lite (läs massa) text om det hela. Hur ser dina planer ut? Hur har du arrangerat din skötsel etc. etc. Det är lite generell Einarssonbrist här i forumet. Tröttnat på hela konkarongen?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              Jadu Blåvinge. Jag följer din tråd hela tiden faktiskt såklart men här händer det verkligen inte mycket. Just nu finns inga planer utan allt få gå sitt lopp.

              Kör 2-3 vattenbyten i veckan och matar på med blackworms och tetra. Alla mår bra. Mycket lek är det men inget som blir något mer än ägg, de tappar bort sprattlarna i strömmarna.

              Det är som du har nämnt tidigare att när allting väl snurrar så händer det inte mycket. Då är det bara rundgång på det hela.

              Jag håller utkik efter ny bostad också så jag vet inte om eller när det eventuellt kan bli en flytt och då vill jag inte ha gjort en massa jobb för att sedan bli tvungen att göra om och plocka ner allt igen.

              Min minsta har börjat sprattla visserligen vilket kankse är en nyhet, men dne har ingen partner och den är ju rätt liten, runt 10cm. Den verkar ha stannat i växten permanent. Men den var rätt liten i sin kull i förhållande till syskonen så det var väntat. Det var sambon som så gärna ville ha den lilla söta i gruppen och då visste jag att det tillhörde en av de som antagligen inte blir så stora.

              Summering: All is well.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Nånstans är väl det du beskriver att allt är bra det som många av oss längtar efter Så det är ju verkligen bara att gratulera. När du har tid kan du väl ta en bild på detta Shangri-La
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Det ska jag nog kunna lösa om jag kan komma ihåg det. Svårt när det är ljust ute bara, får försöka senare på kvällen. Hopplöst med reflektioner etc annars.

                  Får väl gå och göra ett vattenbyte på tal om allt. :-)
                  Senast redigerad av Einarsson; 21 June 2014, 17:05.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ok. Jag väntar tålmodigt
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Vilken jinx det blev. Igår pajjade min automatiska lyse-styrar-dator. Orkar inte ta tag i den för stunden. :-)
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Trist. Är det någon krets som gått sönder?
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Den hade bara fått fnatt. Funkade igen efter omstart dålig bild men många tiggare

                          Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Orange Diskus är otroligt vackra inser jag nu
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Albino Leopards är fina också. : )

                              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0017.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,3 KB
ID: 2158284Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20130608_133748.jpg
Visningar: 1
Storlek: 144,2 KB
ID: 2158285
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Det märkliga är att den till vänster har "växt ur" sin albino-gen litegrann och fått mer färg på vissa delar av kroppen.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...