Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Grattis på 10-årsdagen säger vi till min bästa vän Troja.
    Bifogade filer
    350L Diskus

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      ☺☺
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Jag säger inte mycket nu för tiden men kan göra en liten update. Byter 30% varannan vecka nu i nya karet med sump.

        Matar ganska intensivt 2 gånger om dagen med NLS cichlid formula, tetra bits och Dr Bassleer till Corysarna.

        5 Cupidosar, runt 25-30 Corys och 2 VFdiskus.

        Diskusarna är fortfarande lite småskygga, men de kommer ändå fram och äter ibland. Skyggheten dock gjorde mig aningen orolig så jag lyfte ur dem så de satt i dennerle 50 liter inatt. Hittade idag på morgonen rätt mycket diskusbajs som såg väldigt fint ut. Så kan gott konstatera att det inte är några flagelater eller något.

        Det betyder att filtreringen med sumpen verkar funka tokbra då diskusarna kan må bra samtidigt som jag slipper byta vatten.

        Har börjat göda varje vecka aockså så hoppas flytväxterna ska ta lite mer fart. Hade velat att de ska sprida ut sig mycket mer (Amazon Frogbit).

        Men funderar på att knycka lite hornsärv ur sumpen och slänga uppe i karet också. Jag vill att hela ytan ska vara täckt att flytväxter i princip, då tror jag diskusarna kommer bli mycket gladare när de har tak över sig.

        Jag har dock fortfarande problem med vattnet här. Hade två dödsfall på discodiskusarna, några har flyttat redan av de som var friska. Nu har jag två kvar bara men dom mår faktiskt bra för jag fick ordning på vattnet nu med hjälp av Seachem Prime.

        Däremot ska inte två firrar behöva bo själva i det karet så jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Det blir nog att försöka hitta nytt hem till dessa två så att jag sedan kan lägga ner det karet och sälja det. Men man måste hitta en bra/rätt ägare också.

        Det blev en ganska stor uppdatering till slut, men men, så är läget för stunden.
        350L Diskus

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Härligt med en uppdatering!
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Faltaren
            • July 2005
            • 1453

            Bilder 😀
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              Får väl försöka sen Falt. Det blir aldrig bra pga reflektioner och skit. Vet inte hur jag ska bära mig åt. När det är ljust ute är det helt omöjligt iaf.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                Ursprungligen postat av Einarsson
                Jag säger inte mycket nu för tiden men kan göra en liten update. Byter 30% varannan vecka nu i nya karet med sump.

                Matar ganska intensivt 2 gånger om dagen med NLS cichlid formula, tetra bits och Dr Bassleer till Corysarna.

                5 Cupidosar, runt 25-30 Corys och 2 VFdiskus.

                Diskusarna är fortfarande lite småskygga, men de kommer ändå fram och äter ibland. Skyggheten dock gjorde mig aningen orolig så jag lyfte ur dem så de satt i dennerle 50 liter inatt. Hittade idag på morgonen rätt mycket diskusbajs som såg väldigt fint ut. Så kan gott konstatera att det inte är några flagelater eller något.

                Det betyder att filtreringen med sumpen verkar funka tokbra då diskusarna kan må bra samtidigt som jag slipper byta vatten.

                Har börjat göda varje vecka aockså så hoppas flytväxterna ska ta lite mer fart. Hade velat att de ska sprida ut sig mycket mer (Amazon Frogbit).

                Men funderar på att knycka lite hornsärv ur sumpen och slänga uppe i karet också. Jag vill att hela ytan ska vara täckt att flytväxter i princip, då tror jag diskusarna kommer bli mycket gladare när de har tak över sig.

                Jag har dock fortfarande problem med vattnet här. Hade två dödsfall på discodiskusarna, några har flyttat redan av de som var friska. Nu har jag två kvar bara men dom mår faktiskt bra för jag fick ordning på vattnet nu med hjälp av Seachem Prime.

                Däremot ska inte två firrar behöva bo själva i det karet så jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Det blir nog att försöka hitta nytt hem till dessa två så att jag sedan kan lägga ner det karet och sälja det. Men man måste hitta en bra/rätt ägare också.

                Det blev en ganska stor uppdatering till slut, men men, så är läget för stunden.
                Kul med en uppdatering
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Köpte nästan ett halvt kg frogbit av en tjej på tradera. STOOORA plantor också, Säkert 30-40 cm långa stjälkar och stora blad, kapade av hälften av stjälkarna dock för de gick ju nästna till botten... Nu finns det mao ett REJÄLT tak med flytväxter så om inte fiskarna kan känna sig trygga och våga sig fram nu så kommer de aldrig göra det.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    Är det cupidos som skall lockas fram?

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Ursprungligen postat av Mr Woods
                      Är det cupidos som skall lockas fram?
                      Nae det är VFdiskusarna som är lite skygga. Cupidosarna är inte så skygga.. Eller de är ju skygga till naturen men de rusar ju fram så fort det finns något intressant att äta eller titta på.

                      EDIT: Målet med karet har ju hela tiden varit at ha det lummigt somfasen med rejält med flytväxter för att suga upp ljuset och filtrera vattnet, samtidigt som det skapar ett dunkelt hem med lite "tak" för fiskarna.
                      Senast redigerad av Einarsson; 29 September 2015, 16:46.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Ser redan nu VFarn stå och chilla längst upp i ytan precis under växterna så detta b lir nog bra. Innan ville de gärna inte ut och upp eftersom ljuset är så starkt men nu så.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          Jag vill också ha frogbit!
                          Provar mig fram med flytväxter och det går ganska bra, men inte i det akvariet där jag verkligen vill ha dem. Först får jag en boom och sedan dör de ut...

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Får hoppas dessa överlever... Vet ju inte det än.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Börjat fundera på det här med tetror igen, om jag ska ha nårra och vilka...
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Gjorde vattenbyte nu, 30% kallt vatten, första gångne på 3veckor. Nu är det TRE!!! st Corydoras-honor som åker runt och lägger ägg samtidigt. Har petat i 10 koppartetra också, Kent hade koppartetror som var knallorangea, aldrig sett sånna starka färger på sånna. 8 cupidos finns också men de gömmer sig (har fortf inte fått tag i någon hona där, de är super-sällsynta). och 2 VF cuipeua men de gömmer sig okcså.

                                Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...