Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Kan det finnas något skäl till en försämrad bottencirkulation som skapat sämre förutsättningar på någon plats i karets botten? Något dött eller matrest som ligger gömt där cirkulationen inte når?

    Spånar bara hej villt.
    Inte vad jag kan se. Eller tro, pumpen dunkar ut 2000 liter/h så det är en gansak rejäl jetstråle som snurrar runt vattnet. Kankse smög in en nitritspik eller något vid något itllfälle emellan mina mätningar, som gjorde att några av dem tog så pass mkt skada av att de inte överlevde mer än några dagar till?
    350L Diskus

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Ursprungligen postat av Einarsson
      Inte vad jag kan se. Eller tro, pumpen dunkar ut 2000 liter/h så det är en gansak rejäl jetstråle som snurrar runt vattnet. Kankse smög in en nitritspik eller något vid något itllfälle emellan mina mätningar, som gjorde att några av dem tog så pass mkt skada av att de inte överlevde mer än några dagar till?
      Hur lång tid mellan mätningarna? Är det i det nystartade karet?
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
        Hur lång tid mellan mätningarna? Är det i det nystartade karet?
        Jag matar bara en gång om dagen, pyttalite mat. : ) Ja det är i det nya.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Ursprungligen postat av Einarsson
          Jag matar bara en gång om dagen, pyttalite mat. : ) Ja det är i det nya.
          Ha ha inta matningar utan mätningar?
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
            Ha ha inta matningar utan mätningar?
            Hahaha. Det har jag gjort varje dag nu sen de började dö. Jag började dock med vattenbyte när jag såg dne första. Så jag kanske lagade problemet då. Men fiskanra fortfarande tog skada av det.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Ursprungligen postat av Einarsson
              Hahaha. Det har jag gjort varje dag nu sen de började dö. Jag började dock med vattenbyte när jag såg dne första. Så jag kanske lagade problemet då. Men fiskanra fortfarande tog skada av det.
              Hmm kan ju vara så fast jag tror i och för sig inte att en nitritspik bara försvinner vid första vattenbytet utan det tar tid och ett antal byten så då borde du sätt det på mätningarna.
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Yep, det är märkligt. Jag ska köpa någon happylife filtermedium, det finns lättillgängligt i en affär här så börja köra lite med det ett tag, hoppas corydöden stannar.
                350L Diskus

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Hittat en till död Cory, jag fattar ingenting. Jag har dock sett att maten jag börjat mata dem med är en gammal burk, den har bäst före som är utgånget sedan typ 4-5 månader tillbaka, kan det vara boven? Vad händer med fiskmat när dne blir gammal?

                  EDIT: Angående detta slängde jag den, för att vara på säkra sidan, någon som har bra tips på bra mat till Corys? Några tabletter som ni rekommenderar?
                  Senast redigerad av Einarsson; 13 June 2015, 14:43.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Ursprungligen postat av Einarsson
                    Hittat en till död Cory, jag fattar ingenting. Jag har dock sett att maten jag börjat mata dem med är en gammal burk, den har bäst före som är utgånget sedan typ 4-5 månader tillbaka, kan det vara boven? Vad händer med fiskmat när dne blir gammal?

                    EDIT: Angående detta slängde jag den, för att vara på säkra sidan, någon som har bra tips på bra mat till Corys? Några tabletter som ni rekommenderar?
                    Om jag inte minns fel så har detta hänt för någon/några tidigare här på Zoopet, men det är några år tillbaka. Jag kommer inte ihåg om det blev någon lösning/förklaring på problemet, men om du har tid kan det kanske löna sig att söka.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Micke L
                      • December 2013
                      • 456

                      Jag har haft samma problem med corydoras vid flera tillfällen i flera olika kar. Har ingen förklaring till problemet dock. Hade som du har för övrigt friska fiskar och bra vattenvärden. Nu har jag idag köpt fjärlisciklider och sex st corydoras panda till mitt nystartade akvarie, så hoppas på bättre lycka denna gång.

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Det är ju minst sagt märkligt. Men känns som att det måste varit en ammo/nitrit-spik vid något tillfälle som de tagit skada av. Allt annat är ologiskt.
                        Senast redigerad av Einarsson; 13 June 2015, 18:43.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Nu har jag bestämt mig att det måste varit en spik i början på veckan eller förra helgen typ. Har hittat en Cory med interna blödningar vilket är ganska typiskt för nitritspikar och Corys. Kallas ofta "Red blotch"-sjuka
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Ursprungligen postat av Einarsson
                            Nu har jag bestämt mig att det måste varit en spik i början på veckan eller förra helgen typ. Har hittat en Cory med interna blödningar vilket är ganska typiskt för nitritspikar och Corys. Kallas ofta "Red blotch"-sjuka
                            Trist att tappa djur men ändå skönt om du känner att du hittat orsaken
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                              Trist att tappa djur men ändå skönt om du känner att du hittat orsaken
                              Man får ta ett beslut någon gång vad man tycker/tror dfet berott på, så man kan sluta älta någon gång.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Vill köpa NLS maltablets men ojzoo har slut i lager. Orkar inte åka till Nol bara för att köpa lite fuuds. Har läst att NLS tabletter är stabila i vattnet vilket gör att det tar 24 timmar innan det bryts ner och börjar bli dåligt, mao får fiskarna bra med tid på sig att hitta och äta all mat innan den börjar förstöra vattnet.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...