Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Ursprungligen postat av Einarsson
    Tror du har tillräckligt ändå. Frågan är om flödet ifrån detta utblåset kommer vara tillräckligt. Ska ju vara typ 2000 liter/h. Får väl se sen, det viktiga är ju att det inte blir några deadspots i vattnet.

    Sen skulle jag vilja ha runda stenar som dekoration, tror även jag ska blanda sanden på vissa ställen med typ engelsk sjösten eller småsten för att få ne lite mer "dynamisk" botten.
    Ser jut ut att vara ett bra tryck. Hur tänker du fördela det, ett plattare munstycke eller kanske strilrör?
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Tror jag börjar utan att göra något alls och se vart det tar mig. Sen har jag dock lite delar över så jag kan göra ett strilrör om jag skulle vilja men ju mer böjar och "hinder" ju mindre flöde blir det ju från pumpen.'

      edit: kanske måste rikta något mer neråt i karet dock eftersom avrinningen är längst upp.
      Senast redigerad av Einarsson; 06 May 2015, 18:12.
      350L Diskus

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Känns som att det kommer få bli några tetror också eller något.

        Koppartetra eller Kolglöd kanske.. Hum hum... Eller ska man fisksoppa det litegrann och 2-3 olika sorters tetror.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Spook
          • March 2015
          • 39

          Perfekt! Hos mig låter avrinningen över kammen lite, lite men det är ett harmoniskt ljud. Streamern i sumpen är det som stör, jag ska prova en annan lösning inom kort.


          Skickat från min iPad med Tapatalk

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Ursprungligen postat av Spook
            Perfekt! Hos mig låter avrinningen över kammen lite, lite men det är ett harmoniskt ljud. Streamern i sumpen är det som stör, jag ska prova en annan lösning inom kort.


            Skickat från min iPad med Tapatalk
            Ja jag kan tänka mig att en streamer blir ganska kraftfull i en så pass liten vattenvolym. Jag kanske kommer behöva ha en streamer i karet också för att få runt vattnet lite, får väl se. Kommer även ha en luftpump som pumpar syrestenar eller något i sumpen så den kan arbeta effektivt.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Spook
              • March 2015
              • 39

              Det streamern som bullrar, det gör den även i akvariet. Jag trodde den skulle vara tystare, det är en Tunze nano.


              Skickat från min iPad med Tapatalk

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Jag har en tunze nano ( Turbelle® nanostream® 6015) också och jag hör den inte alls, kankse är något fabriksfel på din?
                350L Diskus

                Kommentar

                • Spook
                  • March 2015
                  • 39

                  Det kan det vara, det är en sån jag har.


                  Skickat från min iPad med Tapatalk

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Om man nu ändå skall en sväng till Tony, finns där några andra Zoo affärer i området värda att besöka?
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                      Om man nu ändå skall en sväng till Tony, finns där några andra Zoo affärer i området värda att besöka?
                      Tycker det är lite dåligt med det här uppe. Finns ju en rolig snubbe som har en liten butik i sin källare i närheten av Tony, har glömt vad stället heter, men det är mest roligt för att han har en papegoja i butiken som sitter och snackar skit.

                      Men du får ju köra det obligatoriska stoppet i Nol?

                      EDIT: Stavres Zoo tror jag det heter det jag yrade om.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13124

                        Ursprungligen postat av Einarsson
                        Går inte höra det obefintligt ljudet (uhm..) här dock för att returen plaskar här då den inte är under vatten nu pga låg vattenvivcå.

                        http://www.youtube.com/watch?v=9beyXhXqC_o
                        Om du tar bort sugfötterna och ställer pumpen på en bit filtermatta istället så kommer du nog tillrätta med en hel del av resonansen...
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Ursprungligen postat av åheim
                          Om du tar bort sugfötterna och ställer pumpen på en bit filtermatta istället så kommer du nog tillrätta med en hel del av resonansen...
                          Bra tips om problemet dyker upp, just nu låter det ingenting.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13124

                            Ursprungligen postat av Einarsson
                            Bra tips om problemet dyker upp, just nu låter det ingenting.
                            aah trodde det var din sump i videon.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Här i ska K1 åka sen. Rejält med syretillförsel och en tunze som skyfflar runt allt.

                              Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Nu är det förövröigt bara avrinningsboxen jag väntar på. Den kommer i slutet på nästa vecka tror jag. Och K1 från Spook men det är också på väg. Så det är nog dags att börja fundera på inredning n shit. Vet inte vilka växter det blir heller än. Vallis, nån crypto kasnke, ormbunke typ. inget komplicerat. biltemasand blir det nog blandat med lite sjösten.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...