Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Ursprungligen postat av Helene&Andreas
    Har inte Bioted såna?
    Verkade inte så.

    Limmar väggarna i sumpen nu. Det blir något så in i helvete fult och jag kletar silikon överallt där det inte ska vara. Men men, det är ju ingen skönhetstävling. Bitarna fastnar ju till slut iaf och målet är att det ska hålla hyfsat tätt sen. :P Dock ahr jag slut på silikon nu så jag måste köpa mer. Djurmagasinet brukar väl iofs ha sånt inne så får väl åka dit.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Haha fyfan vad jag hatar silkon. Mer bångstyrigt material får man fan leta efter. Mellanväggarna är limmade iaf nu och det ser ut som om 30 st 2 åringar hittar 35 öppnar målarfärgburkar och röjer runt med. Men som sagt sumpen ska inte vara vacker, den ska fungera.
      350L Diskus

      Kommentar

      • jozi81
        • January 2011
        • 917

        Grymt tempo!! Man blir glad[emoji2] vad gäller mediat så är det för KNAPPT, lite marginal till DIYprojekt måste jag ha här hemma.
        Ser djävligt bra ut och jag blir sugen på att borra ALLA kar jag har! Vart hittade du borret btw?

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Ursprungligen postat av jozi81
          Grymt tempo!! Man blir glad[emoji2] vad gäller mediat så är det för KNAPPT, lite marginal till DIYprojekt måste jag ha här hemma.
          Ser djävligt bra ut och jag blir sugen på att borra ALLA kar jag har! Vart hittade du borret btw?
          Jag kör på medans sambon är borta, hon blir så nervös när jag grejar såhär så lika bra jag är färdig med det mesta i helgen.

          Borret hittade jag på bauhaus.

          Här har du dom:


          De kostar en del, men det gör de nog överallt, krävs ju rätt starka grejer för att borra i glas.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            En annan fundering jag kom på nu, behöver man fästa rören på något mer sätt än uppe i karet? Just nu hänger de bara ner från karets genomföringar, vilket kanske är dumt? Får ju inget mer stöd nu. Frågan är hur man ska ge det stöd isf.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              Jozi vad kör du från returpumpen? Äre eknlast att bara ha vanliga Eheim-slangar precis som man gör ifrån ett ytterfilter?
              350L Diskus

              Kommentar

              • Erikderek
                • March 2013
                • 718

                Ursprungligen postat av Einarsson
                Verkade inte så.

                Limmar väggarna i sumpen nu. Det blir något så in i helvete fult och jag kletar silikon överallt där det inte ska vara. Men men, det är ju ingen skönhetstävling. Bitarna fastnar ju till slut iaf och målet är att det ska hålla hyfsat tätt sen. :P Dock ahr jag slut på silikon nu så jag måste köpa mer. Djurmagasinet brukar väl iofs ha sånt inne så får väl åka dit.
                Clas Ohlsson har avkariesilikon.

                EK
                Vardagsrum akvariet - Malawi
                Projekt; Ny generation - SA

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Ursprungligen postat av Erikderek
                  Clas Ohlsson har avkariesilikon.

                  EK
                  I'll be damned, du har rätt! För typ halva priset också. Det får jag komma ihåg.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • jozi81
                    • January 2011
                    • 917

                    Ursprungligen postat av Einarsson
                    Jozi vad kör du från returpumpen? Äre eknlast att bara ha vanliga Eheim-slangar precis som man gör ifrån ett ytterfilter?
                    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1430592773.365497.jpg
Visningar: 1
Storlek: 251,0 KB
ID: 2171356
                    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1430592798.397102.jpg
Visningar: 1
Storlek: 225,6 KB
ID: 2171357

                    Enklast är det säkert, jag köpte dock någon grövre oljebeständig värstingslang eftersom jag har borrat i botten även för returen, så det var grövre anslutning.

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Jaha du har gjort så du. Ja då får jag fundera vidare på hur jag ska göra. Men så jäkla svårt ska det väl knappast vara. :-) Måste ju hitta någonting bara som håller kvar slangen uppe i karet också, så vanliga ytterfiltertillbehör borde ju vara lämpligt.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Spook
                        • March 2015
                        • 39

                        Ursprungligen postat av jozi81
                        [ATTACH]75762[/ATTACH]
                        [ATTACH]75763[/ATTACH]

                        Enklast är det säkert, jag köpte dock någon grövre oljebeständig värstingslang eftersom jag har borrat i botten även för returen, så det var grövre anslutning.
                        Jag gör detsamma, och röranslutningen på min retur-pvc är 20mm vilket inte är eheimstandard.

                        Jag har 2400l/h på returpumpens spec.

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Jag kommer ha denna:



                          Står ju 20 mm diameter på hose?
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Spook
                            • March 2015
                            • 39

                            Det borde funka kanon. Min tune har också 20mm hose så bara att köpa en bra slang. 1,4 m som klarar 8 bar kostade mig en femtiolapp på slangpac.se lokalkontor här i stan.

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              OKej. .)

                              Kan ju köpa sån flexibel PVCslang visserligen ,och sen bara bygga ett utblås med 3 vinklar på toppen. Eller ett strilrör, vad man nu vill.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Beställlde flexiPVC nu och lite grejer så jag kan göra ett strilrör etc. Så borde den bitne lösa sig okcså.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...