Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Ja det ska nog mer än räcka.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Köpt material till det "lilla" bänkbygget.

      Inne i stan ville ett företag ha 800 kr för materialet sågat, för de ville ha 400 kr för såghjälpen.

      Åkte till XL Bygg i Munkedal och vill ge dem beröm för kundservicen. De sågade bitarna åt mig direkt, tog 10 minuter. Fick betala 300 kr för endast materialt, behövde inte ens betala för spill.

      Nu vet jag vart jag åker nästa gång jag behöver byggrelaterade grejer.

      Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1429948799447.jpg
Visningar: 1
Storlek: 135,9 KB
ID: 2171137
      350L Diskus

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        På g! Ilandsproblem. Ett borr gick av och skruvdragaren är lite för klen för att dra skruven hela vägen så måste dra sista för hand. Sjukt jobbigt
        Bifogade filer
        350L Diskus

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Tapatalk gillar förövrigt inte att bifoga bilder för mig. Fungerar 1 på 10 ungefär. Vet inte vad problemet är. Skitstörigt.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Ärligt talat blir jag imponerad om skruvdragaren håller för hela bygget utan att haverera. En 400kr's dragare från Jula är ju inte det hetaste på marknaden direkt.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              Nu när jag börjar komma en bit och känner konstruktionens stabilitet. De sista korta pinnarna som sitter en bit in både uppe och nere, och även den tredje stödpelaren runt varje hörn. Tror inte dom behövs ärligt talat. Även utan dem blir det 3 st reglar i varje hörn som bär lasten och det är extremt stabilt i sidled okcså redan. Karet är ju Alukar okcså så trycket hamnar ju ute i kanterna på en yttre sargen.

              Men men, jag har ju ändå köpt bitarna så då kan jag väl lika gärna skruva dit dem. Så mkt plats tar det ju inte direkt.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Ännu mer övertygad om nu att mer förstärkning knappast behövs. Den står extremt stadigt som den är nu.

                Bara dra i resten av skruvarna sen börjar det otroligt roliga jobbet att städa efter sig.

                EDIT: Sen får jag väl leta reda på någon form av plywoodskiva som jag kan sätta som golv där nere. Så då är det nog bra med två pinnar tvärs över till eller något så skivan har något att vila på förutom ytterkanterna.
                Bifogade filer
                Senast redigerad av Einarsson; 25 April 2015, 17:57.
                350L Diskus

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Satt dit två korta i botten också nu tvärs över. Så jag har något att skruva plywood i. Får åka till bauhaus och hämta en skiva nån dag.

                  Sen vet jag inte. Måla vit kanske, tror inte jag orkar klä den med väggar och dörrar etc. Kanske senare, men inte nu. Men spackla lite och måla vitt..

                  Sen kanske man kan börja med pölen. Då är frågan sump eller ytterfilter. Sump är väl knappt dyrare egentligen så varför inte?
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    Kanske är ett nytt projekt detta egentligen så min monolog bör gå i en annan tråd kanske. Men får väl säga att jag mer använder projekttrådarna som någon form av dagbok och reflektionsplats snarare än ett projekt.
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Vad kan man lägga under bänken så att det inte står direkt på golvet? Tänkte som skydd.. Möbeltassar finns ju men de totalmosas väl. Kanske inte är något problem ens en gång att det står direkt på. Det är en plastmatta av något slag på golvet. Dvs inget trägolv.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Webo
                        • August 2014
                        • 1968

                        Jag har möbeltassar på mina kar. Verkar fungera bra. Har ju till och med flyttat mitt 400 l bara vid att tömma ut 70-80% och sedan puttat det och det gick lätt.

                        Annars så kan du ju fixa lite filtmatta och lägga under från en matt firma. inga stora mängder som behövs.
                        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                        Kommentar

                        • woodlund
                          • December 2011
                          • 666

                          Jag tycker att dte känns som att lite av suget återkommit Einarsson , den bänken skulle kunna hålla klart större akvarium än det du planerar att ställa där
                          1900Liter Diskusvatten


                          Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Ursprungligen postat av woodlund
                            Jag tycker att dte känns som att lite av suget återkommit Einarsson , den bänken skulle kunna hålla klart större akvarium än det du planerar att ställa där
                            Ja jag tror nog den ska hålla. :-)

                            Anledningen till att jag fixar detta nu är för att jag SKA kunna få suget tillbaka. Ju tidigare jag har detta fixat så får jag åtminstone mer vattenvolym och behöveri nte släpa fram vattenbytesslangar etc lika ofta. Jag vill ju sälja mitt gamla juwelkar också så det måste ju tömmas isåfall och då måste en del av fisken ta vägne nånstans. Funderar även på att sälja några eller alla diskusar (Är det några jag drar mig lite mer för att sälja så är det VFarna). Sen hålla lite mindre fiskar, så jag helt enkelt kan få mycket midnre biologisk belastning per vattenvolym så jag kan få chilla lite mer.

                            Men just att bygga saker och sätta igång saker är roligt dock, det är ju inget vattenbyte. ;P Funderar även på att sätta sump till detta karet, bara för att skaffa mig den erfarneheten, vore kul att testa. En sump på 60-70 liter hade ju varit extremt i överkant kanske men finns så många andra fördelar än bara just filtrering.

                            Mycket yrande nu. Får se var det landar.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Himla mycket god energi i dig nu, Einarsson. Det är en ren glädje att se vad du skriver. Jag har ett kanonförslag gällande dina diskusar (tycker jag själv åtminstone).....
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • woodlund
                                • December 2011
                                • 666

                                Haha undrar vad det förslaget är Johnny
                                1900Liter Diskusvatten


                                Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...