150 liters sällskapsakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    150 liters sällskapsakvarium

    Igår tog jag en sväng till en närliggande by och inhandlade ett begagnat Juwel på 80x50x40 cm, med lite avfasade kanter i fronten, så att det blir sexkantigt. Har inte räknat efter exakt, men jag antar att det är typ 150 liter.
    Jag har ett blogginlägg på G om detta, men under tiden ställer jag lite frågor kring karet.

    Jag köpte ett akvarium i drift och i normalt amatörbruksskick, förhoppningen är nu att jag ska kunna lära mig ett och annat under processen att få till ett snyggt och välskött akvarium.

    Här är en översiktsbild:
    Klicka på bilden för större version

Namn: akvariebilder 010.jpg
Visningar: 1
Storlek: 96,1 KB
ID: 2183597

    Inställningen just nu är att behålla akvariet ungefär som det var tidigare, kan tycka att det är tillräckligt stor omställning för invånarna att flytta och få nytt vatten. Inom kort vill jag dock företa dessa förändringar:

    1. Byta botten. Så här ser det ut just nu:

    Klicka på bilden för större version

Namn: akvariebilder 019.jpg
Visningar: 1
Storlek: 92,8 KB
ID: 2183598 Klicka på bilden för större version

Namn: akvariebilder 020.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,9 KB
ID: 2183599 Klicka på bilden för större version

Namn: akvariebilder 018.jpg
Visningar: 1
Storlek: 92,4 KB
ID: 2183600

    Det vill säga dekorativt med många olika färger, blandade storlekar, lite vassa stenar, någon glaskula osv. Jag vill istället ha fin blästersand (typ rådasand eller Julas blästersand).

    a) Hur går man tillväga för att byta ut gruset? Jag har en idé om att flytta ut fiskarna till en tillfällig adress och tömma ur det mesta av vattnet. Därefter ta en plastskiva, lika lång som akvariet är djupt och kanske en dm hög, och trycka ner ända till botten, för att dela karet på mitten. Därefter tänkte jag plocka ur gruset på den ena halvan, köra igång akvariet i ett par veckor eller så, så att bakterierna hinner etablera sig i hela karet, innan jag gör om proceduren på andra halvan. Är detta en farbar väg? Har någon gjort detta?
    Jag har inte möjlighet att omplacera fiskarna särskilt länge, vilket är anledningen till att jag helst inte vill tömma och starta upp karet på nytt.

    b) Det är pintjockt med malajsiska snäckor i gruset och jag inser ju nyttan av att ha dem i det nya bottenmaterialet, men hur ska jag kunna locka fram dem så att jag kan spara dem? När jag öser ur gruset lär de åka med.

    Givetvis vill jag gärna ha fler förslag. Tänk på att jag är total akvarienovis och vänder mig till forat för vägledning. Detta kan givetvis vara helt galet.

    2. Fixa till filtreringen. I nuläget hänger det en Eheim 2008 uppe i ett hörn (sugkopparna är kass, det är därför den hänger på trekvart, se bild ovan), plus att det står en sådan här konstruktion i ett hörn:

    Klicka på bilden för större version

Namn: akvariebilder 012.jpg
Visningar: 1
Storlek: 76,5 KB
ID: 2183601 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0002.jpg
Visningar: 1
Storlek: 92,1 KB
ID: 2183602 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0001.jpg
Visningar: 1
Storlek: 88,5 KB
ID: 2183603

    Amatör/nybörjare som jag är, har jag ingen aning om vad detta är för en konstruktion/typ av filter. Det finns grovt filtermaterial i själva lådan och en pump utan någon information på. Jag vet alltså inte vad det är för fabrikat eller effekt. Det verkar helt enkelt som om det är bra skjuts på vattnet. Vad den extra Eheim-pumpen gör för nytta vet jag inte, men den filtrerar givetvis också och pumpar runt vatten. Behöver jag ha båda dessa?
    Eftersom pumpen i lådan vibrerar och skapar resonans var den avstängd inatt, medan Eheim-pumpen gick. Jag har ett nyrenoverat Fluval 3 plus liggande (med gammalt filter från ett annat kar). Kan jag byta till det?

    I övrigt ligger planen att introducera nya växter och fler invånare efter att de första båda punkterna är lösta.

    Vi har just nu ett 54-liters nybörjarakvarium med närmare 40 fiskar i, vilket torde vara en helt ohållbar situation, eftersom de flesta är fiskar som redan är, eller kommer att bli, ganska stora.

    Visst känns det som om vårt överbefolkade lilla akvarium går på övertid redan, men det här kommer att bli så stökigt att jag ändå väljer att låter det vara så ett tag. När det gäller det nya karet har jag sparat och återställt drygt hälften av det vatten fiskarna gått i innan, plus att jag igår hällde i omkring 40 liter nytt vatten. Planen är att successivt byta ut vattnet, med ett delvattenbyte varannan-var tredje dag, tills det nya karet bara har "lokalt" vatten härifrån. Då tänker jag mig att jag bara kan försiktigt börja håva över fiskar från det gamla karet till detta nya.
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1026

    #2
    Du borde kunna håva upp sanden utan större problem, och sen plocka ur så många malajjer du vill ha.

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      #3
      Jag släppte i 2 st snäckor i mitt 660l och efter några veckor var sanden fullproppad av dom. Jag tycker också du ska göra som stefan72 säger. Ta ur sanden med en håv och byt lite av vattnet bara så borde det gå bra.
      Skaffa lite filtervadd och lägg runt pumpen och dämpa med så blir du av med oljudet och så kan du ta din Fluvalpump och ha den istället för Eheimpumpen.

      Kommentar

      • Knax
        • November 2012
        • 1148

        #4
        Kanon! Tack för svar! Kruxet kan väl vara att det ju är de malajsiska honorna som förökar sig, men om man tar ett par, tre stycken borde ju minst en vara hona. Min tanke är dock att rädda så många som möjligt.

        Håva ur gruset går nog fint med det mesta eller allt vatten kvar, men det jag tänker kan strula till det lite mer är påfyllning av nytt grus. Någon som gjort detta? Kan man göra någon lösning med en tratt eller liknande? Annars tror jag ändå att det enklaste, för att få gruset där man vill ha det, är att tömma ur rätt mycket vatten innan man fyller på med nytt grus. Jag undviker dock jättegärna att flytta fiskarna!

        Suveränt och enkelt tips med filtervadd runt pumpen. Ska testas genast.
        // Mats, a.k.a. Knax



        "All's well that ends." - Unknown

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          #5
          Ta ur fiskarna i en hink först det gör alltid jag. Och du hittar nog lätt många snäckor i sanden när du har tagit ut den och släng i så många som du vill ha, spelar nog ingen roll hur många för dom blir snabbt fler

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            #6
            Sv: 150 liters sällskapsakvarium

            OK... Då blir det till att:
            * Håva ur fiskarna i en balja.
            * Fylla lite dunkar med vatten. Kan uppskattningsvis spara 70-80 liter i dunkar, hinkar och baljan med firrar i.
            * Håva ur det gamla gruset. Leta upp och spara ett gäng malajer. Behövs fler hinkar... Hur är det med idén att göra detta i halva karet först och låta bakterierna etablera sig innan jag byter resten?
            * Fylla på med ny sand. Detta tror jag inte går att göra om inte akvariet är tomt.
            * Plantera om växter. Plantera nya växter. Slänga dit malajer.
            * Fylla på vatten, blandat gammalt och nytt. Vänta på att smogen lägger sig.
            * Släppa i fiskarna.

            Och sedan eventuellt göra om proceduren om ett par veckor med andra halvan av akvariet.

            Eller ska jag byta allt grus nu, plantera hela akvariet, krama ur filtren i karet och fylla på med ny bakteriekultur, vänta några dagar och först då släppa i fiskarna?

            Hjälp!

            Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              #7
              Jag hade lagt fiskarna i en hink. Lagt i pumpen så den är igång och sen sparat ett par hinkar till med vatten. Töm resten av vattnet och ut med sanden. Plocka ur snäckor i sanden och skölj den nya sanden och i med den. Fyll upp med nytt vatten och i med det sparade vattnet och pumpen. Koppa sedan i fiskarna som du gör med nyköpta fiskar. Pumpen är ju redan igång med dom nyttiga bakterierna i så jag hade nöjt mig med detta och så här har jag gjort förr så mata försiktigt ett par dar så borde detta gå bra
              Man behöver inte göra det krångligare

              Kommentar

              • Knax
                • November 2012
                • 1148

                #8
                Sv: 150 liters sällskapsakvarium

                OK, så bakterierna i filtret/filtren (har ju två st i detta kar) ska räcka för att dra igång hela karet igen då?

                Skönt om man slipper göra det hela i så många steg som jag hade planerat för, men fiskarnas hälsa går först.

                Återstår det mariga i att fiska upp alla fiskar igen, bara en vecka efter den stora flytten hit. Framför allt den stora, vitprickiga malen blir en utmaning. Med sina långa skäggtömmar och vassa fenor fastnar den nästan ofelbart i håven...

                Ursprungligen postat av Jesper Broman
                Jag hade lagt fiskarna i en hink. Lagt i pumpen så den är igång och sen sparat ett par hinkar till med vatten. Töm resten av vattnet och ut med sanden. Plocka ur snäckor i sanden och skölj den nya sanden och i med den. Fyll upp med nytt vatten och i med det sparade vattnet och pumpen. Koppa sedan i fiskarna som du gör med nyköpta fiskar. Pumpen är ju redan igång med dom nyttiga bakterierna i så jag hade nöjt mig med detta och så här har jag gjort förr så mata försiktigt ett par dar så borde detta gå bra
                Man behöver inte göra det krångligare


                Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
                // Mats, a.k.a. Knax



                "All's well that ends." - Unknown

                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  #9
                  Sv: 150 liters sällskapsakvarium

                  Malen kan du ta sist när du plockat upp alla växter och inredning samt har bara en gnutta vatten kvar. Då kan du styra in den i ett hörn och skopa upp den med en glassburk eller liknande.
                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  • Knax
                    • November 2012
                    • 1148

                    #10
                    Sv: 150 liters sällskapsakvarium

                    Bra tips! Jag kom dock på att malen nog inte är värst. I karet finns två hypersnabba ålar. Dem plockade vi inte upp sist...

                    Ursprungligen postat av Moving Waves
                    Malen kan du ta sist när du plockat upp alla växter och inredning samt har bara en gnutta vatten kvar. Då kan du styra in den i ett hörn och skopa upp den med en glassburk eller liknande.
                    Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
                    // Mats, a.k.a. Knax



                    "All's well that ends." - Unknown

                    Kommentar

                    • Jesper Broman
                      • November 2012
                      • 3445

                      #11
                      Då tar du dom sist med när det bara är nån cm vatten kvar

                      Kommentar

                      • Knax
                        • November 2012
                        • 1148

                        #12
                        Sv: 150 liters sällskapsakvarium

                        Idiot som jag är, mätte jag ju inte akvariet på plats, eller för den delen när jag kommit hem med det. Men nu har jag gjort det och det visar sig att det är 80x40x40, med 10x10 snedställda hörn framtill. Innebär efter lite räknande 120 liter yttermått. Bah. Så nu blir det att intensifiera sökandet efter ett större kar.

                        Under tiden är jag lite sugen på att snygga till det här akvariet och ska börja med det sedan tidigare planerade bytet av grus. Funderar på samtidigt sätta en BTN-bakgrund. Den här guiden ser ju enkel ut: http://backtonature.se/sv/tips-tricks/slimline-filter/
                        Borde ju bli snyggt, tycker jag. Finns det några nackdelar med att bygga filter på det sättet?

                        Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
                        // Mats, a.k.a. Knax



                        "All's well that ends." - Unknown

                        Kommentar

                        • Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

                          #13
                          Inte vad jag vet

                          Kommentar

                          • Thaifighter
                            • August 2006
                            • 420

                            #14
                            Ursprungligen postat av Knax
                            Funderar på samtidigt sätta en BTN-bakgrund. Den här guiden ser ju enkel ut: http://backtonature.se/sv/tips-tricks/slimline-filter/
                            Borde ju bli snyggt, tycker jag. Finns det några nackdelar med att bygga filter på det sättet?
                            Ser snyggt ut!
                            Enda nackdelen som jag ser är att du skall ha i grus också som då kommer att gå upp en bit och täcka nedre delen av filtersvampen, vilket leder till att grus kommer att rasa in när du drar upp filtermediat för att göra rent det så att det sen inte går att föra ner lika långt igen när du skall sätta i det efter rengöring!
                            Går ju dock att silikona fast en liten vägg på botten och mellan bakgrundernas sidor som går upp över gruskanten.
                            Sen måste du ju köpa 2 bakgrunder istället för en, vilket blir dyrare!

                            Thaifighter
                            Senast redigerad av Thaifighter; 28 November 2012, 09:46.
                            Alla mina fisk-video på Youtube!
                            http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                            Kommentar

                            • Knax
                              • November 2012
                              • 1148

                              #15
                              Sv: 150 liters sällskapsakvarium

                              Jag tänker lite att det kanske blir sämre cirkulation på vänster sida i exemplet, alltså framför den slimline-delen där filtret sitter. Så jag funderade på om man ska sätta utblåset riktat framåt/diagonalt åt vänster istället, för att få med hela karet i cirkulationen..?

                              Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                              // Mats, a.k.a. Knax



                              "All's well that ends." - Unknown

                              Kommentar

                              Arbetssätt...