Projekt 112 Liter Kök

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Projekt 112 Liter Kök

    Den första tråden gällande detta projekt hittar ni här:




    Men den spårade ur lite, så det är lika bra att starta om.


    Tanken från början var att dela av karet till 2 x 56 liter.

    Men det har vi skippat.

    Det blir ett klassiskt 112 liters med måtten 80 x 35 x 40.


    Status idag (15.e Nov) är ungefär som följer i mycket korta ord, slänger inom kort in ett par tre bilder från förra tråden, och skall från och med helgen slänga in lite mer bilder med jämna mellanrum, för nu går vi in i "skarpt" läge.

    Planerad inredning och invånare.

    Botten = krossad svart diabas, kornstorlek cirka 1-3 mm
    Bakgrund = frigolit i grå/svart färgskala (ligger på posten från leverantören)
    Filterlösning = kammare bakom bakgrunden
    Blommor = Anubias, Gälört, Windelöv, kanske jättevallis, pistia, cryptos
    Rötter = 4-5 mindre lite huller om buller

    Planerade invånare:

    Girardinus falcatus 10-12 st
    Limia nigrofasciata 6-8 st
    Gula Ancistrus 5 st
    Samt okänd mängd Malajer i botten.

    Gödning till blommor blir klassisk PMDD.
    Co2 blir det inte, kanske EC, pending further development.

    Belysningen är planerad till en egenbyggd heltäckande ramp
    med 2x18W rör, 1 st Aquarelle, 1 st Aquastar. Samt att det skruvas
    dit 4 st E14 socklar, vilka befolkas initiallt med LE lampor på
    cirka 9W/st och ~6000K.

    Bänken är monterad, 2 överskåp från IKEA med rostfria ben.
    Toppskiva av lackad MDF.



    More info to follow.



    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Summering av skåpet med lite bilder.

    Skåpet är som sagt var 2 st IKEA överskåp.

    Mått på skåpen ihop är 37 x 80cm.
    Jag valde den höga versionen som är 92 cm högt. Dels för "lastkapaciteten" i själva skåpet, dels för att jag ville komma upp
    lite i höjd på karet.

    På en av bilderna ser ni att det är lagt en "planka" längs med hela skåpet. Detta för att förstärka hela konstruktionen i sidled. Och som extra försäkring på det, så är skiten sedan bultad in i väggen med 6 st rejäla bultar.

    Väggarna är av massiv platsgjuten betong. Borde väl klara sig tycker man.

    På toppen av skåpet, så har vi en liten MDF-skiva på 16mm. Denna är först primad, sedan sprutlackad med högblank svart lackfärg. Och sedan avslutat med 2 lager klarlack på det.

    Borde ha ett visst mått av "vattenskydd" tycker man.

    Mellan kar och skiva har vi ett 4 mm gummilager, av en kvalité som heter duga. Används normalt sett som skydd för personal helikoptrar.........kevlararmerad...

    Sedan ställer vi allt på 6 st Rostfria ben, ställbara, vilka håller för huuur mycket som helst. Samt att man för upp hela konstruktionen ytterligare 11-13 cm.

    En av bilderna visar ett urtag på baksidan. Det är där kablar kommer att gå in och ut. Vill liksom inte ha ett fett paket med kabeldosa, timer, jordfelsbrytare, och annat krafs ute i det fria, ser inte alls roligt ut ju.

    Botten på karet ligger nu då på 106 cm från botten. Och toppen exkl ramp på 146 cm. Ger ett, än så länge trevligt insyn när man står upp och glor in i karet.


    .
    Bifogade filer
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Sumering av bakgrunden med lite bilder.

      Initiallt så var tanken att måla baksidan helt svart.

      Sedan tänkte jag ta den billigaste juwelbakgrunden.

      Sedan tillbaka till svart,,,,,sedan juwel....sedan svart...sedan juwel...

      Kort och gott, ett j-a velande.

      Så jag slänger upp en desperat fråga i en annan tråd om det finns någon tokskalle därute som är duktigt på att bygga frigobakgrunder, till en kostnad som är mindre än noll. Och efter diverse traggande i den tråden så tar herr Gonzo44 på sig uppgiften och knåpar ihop en bakgrund.

      Hela tråden kan beskådas här:



      Det går med andra ord inte beskriva hur tacksam jag är.
      Slänger in en shitload med bilder från tråden. Helt skamlöst snott, hoppas att Gonzo44 inte blir alltför sur för att jag snor hans bilder.

      Status idag (16.e Nov) är att den skall vara på väg i posten, jag ser fram emot en avi från posten, antingen idag eller på måndag. Skall bli riktigt intressant att se skapelsen in real life, uppfyller bilderna 50% av verkligheten så skall jag buga mig som en underdånig Japan
      inför den allsmäktige kejsaren.

      Skall oxå bli intressant att se om posten lyckas hanteraett kolli som är i frigolit.

      Vore ju litta tråkigt om det är småsmulor när den dyker upp.



      .
      Bifogade filer
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Sista dagarna har jag sågat / skruvat / målat på den heltäckande rampen.

        Längd / Bredd / Höjd / Funktion är jag skitnöjd med.

        Men målningen blev en katastrof.

        Färgen rann mer än jag hade räknat med, så är man närmare än 2 meter
        så ser man en massa rinnmärken.

        Inte kul.

        Skall se om jag har mer matrial, och tid, till att göra om nu, eller om jag skall
        köpa läget för tillfället och göra en ny när allt kommit på plats.



        Den ser så eländig ut att jag inte vill posta några bilder...................
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Christer5

          #5
          Kan du inte slipa bort rinnmärkena och måla om ?

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av Christer5
            Kan du inte slipa bort rinnmärkena och måla om ?
            hammarlack......

            segt...bara krullar sig.....


            nu beslutat mig för att göra om, göra bättre, göra rätt,

            matrial har jag, sågning / skruvning tar kanske 1 timme, sedan blir målning
            utspridd på 2 dar.

            bestämt mig för samma färg som väggen, dvs "off white" eller va fan det hette
            som frugan köpte....



            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Christer5

              #7
              Ja andra gånger kanske det om möjligt blir bättre

              Kommentar

              • gonzo44
                • October 2007
                • 2770

                #8
                Aha är det här du gömmer dej.... fan det kommer bli hur bra som helst med det karet där... köket ser oxå bra ut de lilla man ser iaf..
                jag kommer hänga här nu och följa utvecklingen... =))
                Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                Kommentar

                • gonzo44
                  • October 2007
                  • 2770

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                  Sumering av bakgrunden med lite bilder.

                  Initiallt så var tanken att måla baksidan helt svart.

                  Sedan tänkte jag ta den billigaste juwelbakgrunden.

                  Sedan tillbaka till svart,,,,,sedan juwel....sedan svart...sedan juwel...

                  Kort och gott, ett j-a velande.

                  Så jag slänger upp en desperat fråga i en annan tråd om det finns någon tokskalle därute som är duktigt på att bygga frigobakgrunder, till en kostnad som är mindre än noll. Och efter diverse traggande i den tråden så tar herr Gonzo44 på sig uppgiften och knåpar ihop en bakgrund.

                  Hela tråden kan beskådas här:



                  Det går med andra ord inte beskriva hur tacksam jag är.
                  Slänger in en shitload med bilder från tråden. Helt skamlöst snott, hoppas att Gonzo44 inte blir alltför sur för att jag snor hans bilder.

                  Status idag (16.e Nov) är att den skall vara på väg i posten, jag ser fram emot en avi från posten, antingen idag eller på måndag. Skall bli riktigt intressant att se skapelsen in real life, uppfyller bilderna 50% av verkligheten så skall jag buga mig som en underdånig Japan
                  inför den allsmäktige kejsaren.

                  Skall oxå bli intressant att se om posten lyckas hanteraett kolli som är i frigolit.

                  Vore ju litta tråkigt om det är småsmulor när den dyker upp.



                  .
                  oroa dej inte Ken är den i smulor så får vi helt enkelt göra en ny...
                  och bilderna får du gärna tapetsera väggen med om du vill dom är bra reklam...
                  Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                  Kommentar

                  • KristianE
                    • April 2012
                    • 1443

                    #10
                    Hammarlack tar bra med tid för att genomhärda, avvakta med att slipa om du kan leva med det någon vecka. Värmen från lysrören kommer göra sitt till också för härdningen.
                    //Kristian
                    Följ mitt 1440l SA projekt på
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      ny ramp ihopsnickrad idag.

                      blidde som jag sa ovan målad i vitt, samma "nordsjövit" som är på väggarna,
                      (kollade på burken vad som stod, frugan som köpt ju, jag bara målar)

                      efter snabb "provmontering" så kunde man konstatera ätt vit färg var korkaaaaat.


                      snabbt ner till "färgbutiken", köpte ett par sprayburkar svart.

                      nu är den svart.

                      bilder imorgon.






                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • gonzo44
                        • October 2007
                        • 2770

                        #12
                        ok go kontrast första tanken va vitt, och du hamnade på svart. tror du gjorde rätt med valet svart..
                        =)))
                        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          där ser man vad lite MDF, ett par tre skruvar, lite spackel, en och annan silikonsträng, samt lite färg kan åstadkomma.

                          det och en släng av vinterkräksjuka på en 8-åring gjorde att detta var vad som hände under helgen.



                          .
                          Bifogade filer
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • gonzo44
                            • October 2007
                            • 2770

                            #14
                            Yepp! Mdf är ett relativt lättarbetat material,,,
                            ser bra ut Ken härligt ljus lite svagt??? hehe
                            vad har du för grus till karet???
                            Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              Se första inlägget gällande botten:

                              Botten = krossad svart diabas, kornstorlek cirka 1-3 mm


                              Japp, ser lite svagt ut på bilden. Det är bara 2 x 18 W.

                              1 st Aquarelle + 1 st Sylvania Aquastar.

                              Teorestiskt 0,32 W / Liter.

                              Jab börjar med det, och räcker det inte för det estetiska så trycker jag som sagt
                              var dit lite LE-lampor på 6000K. (Med sikte på LED när fan ebay slutar "lura mig")

                              Totalt finns det plats för lysrör + 4 LE-Lampor.

                              Summa max belysning (exkl eventuella reflektorer då) = ~ 61 Watt lysrör.

                              Eller 0,54W/Liter. (Och om man är plantswapare så är det 217W/kvm botten)

                              Ur blomperspektivet behövs det inte, det är ljusskygga saker som kommer ner i karet.

                              Men, jag har haft andra kar med mörka bakgrunder och svart botten.

                              Det suuuuger ljus den typen av inredning tycker jag.

                              Det är möjligt att det ur ett estetiskt perspektiv behövs lite mer än 2 x 18W.


                              Time will tell när bakgrunden är på plats (ikväll ?????) och sanden kommit ner i karet.
                              Vilket då teoretiskt kan vara i lådan på onsdag / torsdag. Men förmodligen inte förrän på fredag / lördag om man ser till arbetsbelastningen på jobb de närmaste
                              2-3 dagarna.........




                              .
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...