Trippel-Comeback 240, 63 & 12 L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kladdkaka
    • November 2012
    • 88

    #31
    Enligt mina efterforskningar så tycks gälparasiter vara uthålliga odågor som tar ganska lång tid att bli av med. Verkar som att det effektivaste är avmaskningsmedel, bland annat Axilur (som jag har hemma som avmaskningsmedel till hundarna/katten) ska fungera. Positivt är att det inte ska vara skadligt för bakteriefloran i akvariet, jag hoppas det stämmer!

    Nu sitter jag och försöker smälta ihop min räkmix med en Axilur-tablett för att få i fiskarna sen.

    Pansarmalarna hann jag redan flytta över till kuben innan jag upptäckte detta på regnbågarna. Får se hur jag gör med de.

    Kommentar

    • Kladdkaka
      • November 2012
      • 88

      #32
      Uppdatering:

      Får bli behandling med Axilur Oral suspension 10% istället, mkt lättare än att få rätt mängd i foder.


      Ska ta och trösta mig genom att åka till Trop akvariefiskimport och köpa ett par Honungsgurami till 60-liters karet + köpa Nitrivec

      Kommentar

      • Kladdkaka
        • November 2012
        • 88

        #33
        Kuben med malarna och stoa karet är nu under avmaskning alltså. MYCKET dimmigt. Av det jag ser av pansarmalarna tycks de upprörda över det begränsade utrymmet. I stora karet har jag bara hunnit sätta i en halv dos, hade inte till en hel - men ska köpa nu ikväll så hela dosen kommer i idag.

        Håller tummarna att det tar... Det ska vara väldigt dåligt för snäckor, de lever än så länge dock. Får flytta över dom till den lilla räkburken innan resten av Axilur-dosen åker i.

        Kommentar

        • Kladdkaka
          • November 2012
          • 88

          #34
          240L just nu
          Har avslutat min avmaskningskur idag genom att köra ett större vattenbyte och ersatt filtermattan med aktivt kol i filtret. Invånarna är lika pigga som vanligt och ser identiska ut som innan, så jag var antagligen nojig. Men gälparasiter är inte att leka med, de kan ju faktiskt vara/varit smittade utan att det hunnit börja synas med. Nitrivec tillsattes efter vattenbytet också.

          Närmaste planer
          Jag planerar att inom kort introducera lite amanoräkor + någon dvärgciklid (troligtvis Fjärlisciklid). Jag har börjat förbereda kokosnöt-grottor till någon framtida Apistogramma också, men det blir längre fram. Hoppas på att kunna sätta grottorna på plats + lägga i nya grenar inom en vecka så det inte är så tomt där i


          63L just nu

          Fungerar helt prickfritt de nya Crystal Red mår bra, Dvärgrasbororna är totalt underbara (aldrig sett att de kan få SÅ härliga färger som de har nu), växterna tuffar långsamt på och vattnet börjar få lite mysig färg med.

          Närmaste planer
          Det enda jag saknar nu är ett par Honungsgurami! Så det ska in så snart jag får tag på ett par.


          30L Kuben just nu
          Färdiginredd med mörkt grus, svart bakgrund, lite sten iklädd javamossa + bambupinnar iklädda mossa. De två återstående pansarmalarna går ensamma där i och har blivit separat behandlade för gälparasiterna. Tycker de verkar bättre nu efter behandling

          Närmaste planer
          Jag har tänkt mig att satsa på inget mindre än Guppy i det här karet (haha, jag har länge tyckt Guppy är det tråkigaste som finns). Tänkte mig att välja ut en färgvariant och odla småskaligt på den (blå/svarta lutar det åt). Därav mossinredning för att yngel ska ha en chans Det är dock inte spikat ännu.


          12L just nu
          Rullar också på trevligt, växterna växer i sin takt och invånarna mår bra. hade lite trådalger för några dagar sedan men inte sett några nya sedan de togs bort

          Närmaste planer
          ...Vänta på att roten sjunker på egen hand och slipper ha en stor sten mitt i allt

          Kommentar

          • Kladdkaka
            • November 2012
            • 88

            #35
            Kom hem med 10 st Amanoräkor idag till stora karet, de äter på allt möjligt och verkar känna sig hemma trots att de är så få (i alla fall i förhållande till karets storlek). Fyller på med lite fler om någon vecka om de fungerar bra. Har aldrig haft Amanoräkor förut så vill se att de trivs innan jag slänger i fler.

            Har hittat ett par döda snäckor, men nästan alla verkar ha klarat medicineringen trots allt. Ska göra ett till vattenbyte nu ikväll.

            60 liters innehöll en liten trevlig överraskning idag: en Crystal Red går med rom Inte för att de är svårodlade direkt Men då pH ligger nära 8 i karet så är jag glad att ens räkorna trivs öht och var inte ett dugg säker på att de kunde tänka sig någon förökning. Får se om det blir något av det sen

            Kommentar

            Arbetssätt...