Freddie funderar på Asien-Svartvatten...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #31
    Vi har alla våra sätt och det är väl bra för tänk vad världen hade varit jobbig om alla hade varit som du och jag, en med "tvångstankar" och en med ett stort "kontroll och listbehov"
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #32
      Haha, precis!

      Har aldrig haft någon munruvande art innan så det hade varit väldigt spännande att se det beteendet
      Om någon har erfarenhet eller vet någon bra artikel får ni gärna dela med er

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #33
        Då kan man säga att detta projektet officiellt har börjat!
        Håller på att koppa in kampfiskarna i 240L karet nu, har även dragit upp lite valle som också åkte ner i 240L karet

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #34
          Fick en liten fundering när jag läste om Pangio arterna. Dom ska ju vara väldigt svåra att odlaoch ingen som försökt har lyckats i princip, bara sporadiska lekar. Betyder detta att alla Pangio i handeln (och fiskar lika svåra att odla) är VF?

          Kommentar

          • Tobbe R
            • May 2009
            • 654

            #35
            Lycka till med biotop-akvariet, jag är övertygad om att det kommer att bli mycket snyggt. Begreppet svartvatten är dock inte bara färgen utan även hårdhet och pH.

            Ett riktigt svartvatten ska ha lågt mineralinnehåll, om du inte använder avhärdat vatten tror jag att du kommer att få svårt att hålla pH lågt. Vad jag ser bor du i Bara och Vombverket släpper iväg vatten med en alkalinitet på ca 140, dvs kH på ca 8 om man avrundar lite.
            Denna del av vattenkvalitén har mest betydelse vid odling, annars bör det gå bra att hålla fisken. Om de köps i affärer i närheten är de vana vid medelhårt till hårt vatten.
            Svartvatten blir det emellertid inte, möjligen färgat vanligt vatten.
            Tobbe

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #36
              Jag har en osmos till saltakvariet så jag har rent vatten och kan "bygga" det hur jag vill
              pH hade jag tänkt ha på runt 5,5 till att börja med, vill inte gå lägre innan jag känner mig säker på det jag gör.

              Kommentar

              • Tobbe R
                • May 2009
                • 654

                #37
                Ursprungligen postat av freddi36
                Jag har en osmos till saltakvariet så jag har rent vatten och kan "bygga" det hur jag vill
                pH hade jag tänkt ha på runt 5,5 till att börja med, vill inte gå lägre innan jag känner mig säker på det jag gör.
                Låter bra, då är du i stort hemma. Lägg upp bilder när du är klar.

                Lycka till
                Tobbe

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  #38
                  Japp, bilder blir det, ska bara hända lite först
                  Imorgon blir det inköp av diverse pH sänkande matrial. Jag har även ändrat mig gällande bottenmatrialet. Det blir sand med ett tunt lager löv och pinnar, och inte torv och så mycket slam. I en skogsbäck rinner ju slammet iväg på de flesta ställena men lite större löv stannar ju kvar
                  Det blir torv i filtret istället, men även lite i karet där det kan ha fastnat

                  Har även hittat en sida som säljer bambulöv, funderar på att köpa en påse. Dom är gråa och har annan form än svenska eklöv, det kan nog bli en annorlunda känsla.

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    #39
                    Kanske uttryckte mig lite dumt, jo "slam" eller vad man ska kalla det kommer det bli på botten, inte torv dock. När löven multnar och smulas sönder blir det ju lite "slammigt"

                    Kommentar

                    • Tobbe R
                      • May 2009
                      • 654

                      #40
                      En tanke vad gäller svartvatten, jag har faktiskt börjat fundera på att använda regnvatten. Det har ju under lång tid varit lika med katastrof beroende på luftföroreningar men det kan vara läge att prova igen. Föroreningarna är nog inte ett lika stort problem som de har varit.
                      Vattenverken laborerar ju också friskt med vattnet så det är lite svårt att veta vad man får ur kranen.
                      Jag har en lada med stort och nytt plåttak som samlar mycket regnvatten. Jag har mätt pH till ca 5.5 vilket inte är alltför illa. Filtrering genom kol går rimligt fort, och sedan har jag stora mängder vatten utan mineraler. Kan vara värt ett försök, många sydamerikaner blir nog mera lättodlade då.
                      Tobbe

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        #41
                        pH 5,5 i regnvatten? Är inte det ganska surt? Regn borde väl vara nära 7?

                        Kommentar

                        • Tobbe R
                          • May 2009
                          • 654

                          #42
                          Ursprungligen postat av freddi36
                          pH 5,5 i regnvatten? Är inte det ganska surt? Regn borde väl vara nära 7?
                          Man kunde tycka så men regnvatten har normalt pH strax under 6 pga koldioxid löses i vattnet. 5.5 är lite åt det sura hållet men inte extremt mycket.

                          Tobbe

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            #43
                            Aha, okej då är jag med

                            Kommentar

                            • freddi36
                              • December 2010
                              • 2882

                              #44
                              Mina mandelblad är påväg och kommer troligen i början på nästa vecka.
                              Köpte en rot och torv idag som jag blev lurad på 30kr, men jag har fått 50 spänn för mycket tillbaka i växel från den affären en gång så vi är kvitt nu

                              Såg även väldigt fina guppy/endlers hybrider idag. Kallades "green leaf", har aldrig sett dom tidigare så det kliade i "köpefingrarna" men det blev inga

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                #45
                                Hur gör man med torven, lakar man ur den först och tar vattnet eller hur gör man för att få ett jämt phvärde så att det inte åker hiss..
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...