Freddie funderar på Asien-Svartvatten...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    #16
    IMAZO verkar ha Hemirhamphodon tengah hemma

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #17
      Men, halvnäbbarna är väl mer eller mindre ytfisk? Då får nog kampfiskarna flytta och så blir det någon annan labyrint, typ choklad gurami istället för dom är ju inte så aggressiva.
      Får se vad det blir av det hela =p Hade tyckt det var häftigt med många små Boraras, och någon mindre labyrint

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #18
        Någon som haft Betta rutilans?
        Dom verkar gilla lågt pH och kommer från svartvatten områden.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #19
          Ursprungligen postat av freddi36
          Får se vad det blir av det hela =p Hade tyckt det var häftigt med många små Boraras, och någon mindre labyrint
          låter som trevlig uppsättning fisk i mina öron
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            #20
            Ja, jag tror det kan bli snyggt med mörkt vatten och ett bra gäng små små rödaktiga firrar

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #21
              Har funderat vidare och kommit fram till vilka fiskar jag vill ha. (iallafall för stunden )

              Runt 20 st Boraras maculatus
              En grupp (vet inte riktigt lämpligt antal) Sphaerichthys osphromenoides
              En grupp Pangio semicincta/kuhlii

              Alla dessa ska enligt "seriouslyfish.com" komma från samma habitat, svartvatten.

              Någon som ser något negativt med denna uppsättningen fisk?

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                #22
                Lite biotopbilder

                Klicka på bilden för större version

Namn: asien biotop 4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 145,3 KB
ID: 2144078Klicka på bilden för större version

Namn: asien biotop 6.jpg
Visningar: 1
Storlek: 90,2 KB
ID: 2144079Klicka på bilden för större version

Namn: asien biotop 8.jpg
Visningar: 1
Storlek: 115,4 KB
ID: 2144080Klicka på bilden för större version

Namn: asien biotop 1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,9 KB
ID: 2144081

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  #23
                  Bottenmatrialet har jag funderat lite över. Tror det blir såhär; sand längst ner, sen en blandning av torv och sand och även lite sphagnum mossa. Har läst att det ska vara bra att sänka pH med samt att det växer naturligt i torvmossar. Hade även tänkt bryta sönder lite björkkvistar och blanda in i detta så det ser ut som det legat där ett bra tag och liksom "sjunkit" ner i botten. På detta blir det mer pinnar och löv såklart Förmodligen blandar jag ner lite sönder rivna löv i botten också.
                  Sanden längst ner har jag för de få växter jag ska ha. Det blir cryptocorynes (några få bara) och en Nymphea lotus för att skapa skugga. Denna ska jag dock klippa så den inte blir för stor.
                  Annars hade jag inte tänkt ha flytväxter för på bilderna syns inga verkliga flytväxter såsom ceratopteris, bara blad från "undre" växter och mossa som flyter omkring.
                  Java mossa ska jag också ha på rötterna för att skapa skydd åt yngel och för att det är fint

                  Kommentar

                  • KristianE
                    • April 2012
                    • 1443

                    #24
                    Alltid kul med biotop bilder, kan bli hur coolt som helst.
                    //Kristian
                    Följ mitt 1440l SA projekt på
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      #25
                      Ja, jag har aldrig gjort ett biotopakvarium fullt ut. Det har alltid blivit något "fel", men inte denna gången
                      Enligt "seriouslyfish.com" så återfinns alla fiskarna jag listade åvan tillsammans och bilderna är från just dessa områden

                      Kommentar

                      • Kladdkaka
                        • November 2012
                        • 88

                        #26
                        Den sammansättningen låter skitbra tycker jag. Är väldigt förtjust speciellt i Chokladgurami

                        Lycka till!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          #27
                          Kommer att bli spännande att se detta projekt på bild sen
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            #28
                            Ja, vi får hoppas att det blir bra
                            Ska handla lite red-moore rötter och torv först. Sen ska nuvarande fisk få flytta och sen ska det tömmas
                            Vet inte hur ni andra brukar göra men jag brukar ta två dagar på mig att göra om i ett kar, även i ett mindre som detta. Så får bli att hitta en lämplig helg eller ledighet i kalendern innom det närmaste

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              #29
                              Jag brukar räkna med från ett par timmar till en dag få allt klart, för mig gäller det mest att ha allt klart, både bilden i huvet och allt som skall i och allt som skall flyttas ut. Ibland skriver jag till och med en lista så jag inte missar nåt för det vore retligt och dumt att missa nåt och sen skall man dit och pilla igen bara för att få det klart.
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • freddi36
                                • December 2010
                                • 2882

                                #30
                                Jag brukar göra som så att första dagen tömmer jag och flyttar fisk. Sen börjar jag placera rötter och testar olika "scapes". Andra dagen åker sanden i och sen rötterna (inredningen) så som jag fått till det dagen före. Jag är en sån person som måste testa alla olika "scapes" med matrialet jag har tillgängligt så jag kan göra det snyggast, lite tvångstankar liksom Kan lätt bli lite stressigt på en dag

                                Kommentar

                                Arbetssätt...