Freddie funderar på Asien-Svartvatten...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    Dom gav verkligen den där sista asiatiska touchen. Snyggt!
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • MrH
      • October 2010
      • 2825

      ååå ju mer ja tittar ju mer sugen blir ja på å dra igång ett litet asien projekt attans också!
      MrH ---> 175L SA kub

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        Haha, bara en lösning, gör det

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          Dessa koppas in just nu
          5st Pangio semicincta, såldes som Pangio kuhlii men det tror jag inte det är. Dom har två till tre band på huvudet och två band på stjärten som går runt kroppen. Resten av banden är oregelbundna och går inte runt kroppen. Så jag tror på P semicincta

          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0966.jpg
Visningar: 1
Storlek: 86,5 KB
ID: 2144607

          Sen fick vi besök av denna filuren. Större hackspätt, undrar vad den gjorde ute i snöstorm mitt inne i villaområdet

          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0955.jpg
Visningar: 1
Storlek: 164,7 KB
ID: 2144608

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            En bild...på sneden...
            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0971.jpg
Visningar: 1
Storlek: 131,3 KB
ID: 2144612

            Kommentar

            • Falconer
              • November 2005
              • 786

              Så jäkla fint! Nu kanske det blir nåt liknande i mitt tomma 54 liter.
              Varifrån köpte du mandelbladen?
              Tufft med vassen men behöver det vara dött och ordentligt torkat precis som löv? Undrar hur länge dom håller sig samt om dom påverkar vattnet på nåt vis.

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                Ursprungligen postat av freddi36
                Dessa koppas in just nu
                5st Pangio semicincta, såldes som Pangio kuhlii men det tror jag inte det är. Dom har två till tre band på huvudet och två band på stjärten som går runt kroppen. Resten av banden är oregelbundna och går inte runt kroppen. Så jag tror på P semicincta

                P. kuhlii
                och P. semicincta hanterades länge (men efter 1993) som synonyma men med ett litet frågetecken. Numera anses de som skilda arter varav P. kuhlii bara finns på Java och knappast förekommer i handeln för närvarande. Men hur de skiljer sig åt är fortfarande inte publicerat. När man väl kombinerar molekylära med morfologiska metoder på ett större material kommer det troligen bli ett gytter av arter (förutom de ca 33 som redan finns). Det är alltså troligen Pangio semicincta som du har, men inte för att dom ser ut på ett visst sätt utan för att du köpt dem i en zooaffär!

                Ursprungligen postat av freddi36
                Sen fick vi besök av denna filuren. Större hackspätt, undrar vad den gjorde ute i snöstorm mitt inne i villaområdet
                När det blir snö kommer dom till villorna, för där sätter de upp små fåniga trähus och plastbehållare med bl a smaskiga jordnötter.

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  Okej, på loaches.com är P semicincta beskriven hur den ser ut men inte P kuhlii så jag utgick från det. Men det är nog som du säger, kuhlis finns inte i handeln precis som med Apistogramma viejita och A macmasteri.

                  Haha, ja den drogs nog dit av alla frön som folk sätter upp. Roligt att se en iallafall

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    Ursprungligen postat av Falconer
                    Så jäkla fint! Nu kanske det blir nåt liknande i mitt tomma 54 liter.
                    Varifrån köpte du mandelbladen?
                    Tufft med vassen men behöver det vara dött och ordentligt torkat precis som löv? Undrar hur länge dom håller sig samt om dom påverkar vattnet på nåt vis.

                    Tack! Vissa kvistar av min vass lever, jag tror inte den kommer skjuta skott. Jag tror inte heller dom påverkar vattnet så mycket om man tar bort dom när dom blir slemmiga

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      kuhlisarna verkar trivas och har hittat varandra igen i zoopets beskrivning står det att dom är enstöringar men mina gillar att "klumpa ihop sig" och ligger gärna i en hög under ett löv. så jag skulle inte säga att dom är ensamlevande
                      La i lite mat igår som dom hittade och åt lite av, dom är ju ganska små så dom äter väl inte jättemycket, dom bökade omkring i botten också så dom ska nog få i sig tillräckligt

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av freddi36
                        kuhlisarna verkar trivas och har hittat varandra igen i zoopets beskrivning står det att dom är enstöringar men mina gillar att "klumpa ihop sig" och ligger gärna i en hög under ett löv. så jag skulle inte säga att dom är ensamlevande
                        La i lite mat igår som dom hittade och åt lite av, dom är ju ganska små så dom äter väl inte jättemycket, dom bökade omkring i botten också så dom ska nog få i sig tillräckligt
                        Så trevligt, då tror jag att de trivs
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0974.jpg
Visningar: 1
Storlek: 143,3 KB
ID: 2144694

                          Tre av dom
                          Såg alla fem samtidigt innan så ingen tog stryk av inkoppningen

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0973.jpg
Visningar: 1
Storlek: 131,9 KB
ID: 2144695

                            Kommentar

                            • Tobbe R
                              • May 2009
                              • 654

                              Ursprungligen postat av freddi36
                              kuhlisarna verkar trivas och har hittat varandra igen i zoopets beskrivning står det att dom är enstöringar men mina gillar att "klumpa ihop sig" och ligger gärna i en hög under ett löv. så jag skulle inte säga att dom är ensamlevande
                              La i lite mat igår som dom hittade och åt lite av, dom är ju ganska små så dom äter väl inte jättemycket, dom bökade omkring i botten också så dom ska nog få i sig tillräckligt
                              Zoopets beskrivning är inte så bra. I stort sett alla andra beskrivningar säger att dom trivs i grupp och så lär de också leva i naturen.

                              Tobbe

                              Kommentar

                              • freddi36
                                • December 2010
                                • 2882

                                Ja, dom håller ihop ganska bra Do andra två gömmer sig bakom roten till höger på första bilden så dom var inte långt ifrån varandra

                                Kommentar

                                Arbetssätt...