Okej, på loaches.com är P semicincta beskriven hur den ser ut men inte P kuhlii så jag utgick från det. Men det är nog som du säger, kuhlis finns inte i handeln precis som med Apistogramma viejita och A macmasteri.
Haha, ja den drogs nog dit av alla frön som folk sätter upp. Roligt att se en iallafall
Dessa koppas in just nu
5st Pangio semicincta, såldes som Pangio kuhlii men det tror jag inte det är. Dom har två till tre band på huvudet och två band på stjärten som går runt kroppen. Resten av banden är oregelbundna och går inte runt kroppen. Så jag tror på P semicincta
P. kuhlii och P. semicincta hanterades länge (men efter 1993) som synonyma men med ett litet frågetecken. Numera anses de som skilda arter varav P. kuhlii bara finns på Java och knappast förekommer i handeln för närvarande. Men hur de skiljer sig åt är fortfarande inte publicerat. När man väl kombinerar molekylära med morfologiska metoder på ett större material kommer det troligen bli ett gytter av arter (förutom de ca 33 som redan finns). Det är alltså troligen Pangio semicincta som du har, men inte för att dom ser ut på ett visst sätt utan för att du köpt dem i en zooaffär!
Så jäkla fint! Nu kanske det blir nåt liknande i mitt tomma 54 liter.
Varifrån köpte du mandelbladen?
Tufft med vassen men behöver det vara dött och ordentligt torkat precis som löv? Undrar hur länge dom håller sig samt om dom påverkar vattnet på nåt vis.
Dessa koppas in just nu
5st Pangio semicincta, såldes som Pangio kuhlii men det tror jag inte det är. Dom har två till tre band på huvudet och två band på stjärten som går runt kroppen. Resten av banden är oregelbundna och går inte runt kroppen. Så jag tror på P semicincta
Sen fick vi besök av denna filuren. Större hackspätt, undrar vad den gjorde ute i snöstorm mitt inne i villaområdet
Leave a comment: