Announcement

Collapse
No announcement yet.

Freddie funderar på Asien-Svartvatten...

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• freddi36
    replied
    Okej, på loaches.com är P semicincta beskriven hur den ser ut men inte P kuhlii så jag utgick från det. Men det är nog som du säger, kuhlis finns inte i handeln precis som med Apistogramma viejita och A macmasteri.

Haha, ja den drogs nog dit av alla frön som folk sätter upp. Roligt att se en iallafall

Leave a comment:

• Erik Åhlander
    replied
    Originally posted by freddi36 View Post
    Dessa koppas in just nu
    5st Pangio semicincta, såldes som Pangio kuhlii men det tror jag inte det är. Dom har två till tre band på huvudet och två band på stjärten som går runt kroppen. Resten av banden är oregelbundna och går inte runt kroppen. Så jag tror på P semicincta

P. kuhlii
    och P. semicincta hanterades länge (men efter 1993) som synonyma men med ett litet frågetecken. Numera anses de som skilda arter varav P. kuhlii bara finns på Java och knappast förekommer i handeln för närvarande. Men hur de skiljer sig åt är fortfarande inte publicerat. När man väl kombinerar molekylära med morfologiska metoder på ett större material kommer det troligen bli ett gytter av arter (förutom de ca 33 som redan finns). Det är alltså troligen Pangio semicincta som du har, men inte för att dom ser ut på ett visst sätt utan för att du köpt dem i en zooaffär!

Originally posted by freddi36 View Post
    Sen fick vi besök av denna filuren. Större hackspätt, undrar vad den gjorde ute i snöstorm mitt inne i villaområdet
    När det blir snö kommer dom till villorna, för där sätter de upp små fåniga trähus och plastbehållare med bl a smaskiga jordnötter.

Leave a comment:

• Falconer
    replied
    Så jäkla fint! Nu kanske det blir nåt liknande i mitt tomma 54 liter.
    Varifrån köpte du mandelbladen?
    Tufft med vassen men behöver det vara dött och ordentligt torkat precis som löv? Undrar hur länge dom håller sig samt om dom påverkar vattnet på nåt vis.

Leave a comment:

• freddi36
    replied
    En bild...på sneden...
    Click image for larger version

Name:	DSC_0971.jpg
Views:	1
Size:	131.3 KB
ID:	2144612

Leave a comment:

• freddi36
    replied
    Dessa koppas in just nu
    5st Pangio semicincta, såldes som Pangio kuhlii men det tror jag inte det är. Dom har två till tre band på huvudet och två band på stjärten som går runt kroppen. Resten av banden är oregelbundna och går inte runt kroppen. Så jag tror på P semicincta

Name:	DSC_0966.jpg
Size:	86.5 KB
ID:	2144607

Sen fick vi besök av denna filuren. Större hackspätt, undrar vad den gjorde ute i snöstorm mitt inne i villaområdet

Name:	DSC_0955.jpg
Size:	164.7 KB
ID:	2144608

Leave a comment:

• freddi36
    replied
    Haha, bara en lösning, gör det

Leave a comment:

• MrH
    replied
    ååå ju mer ja tittar ju mer sugen blir ja på å dra igång ett litet asien projekt attans också!

Leave a comment:

• KristianE
    replied
    Dom gav verkligen den där sista asiatiska touchen. Snyggt!

Leave a comment:

• freddi36
    replied
    Tackar!

Ska bli riktigt spännande att släppa i fisk imorgon, ett gäng kuhlis om dom finns kvar.

Leave a comment:

• Mats Bryzell
    replied
    Goody! Det ser ju för jädra gôtt ut!

Leave a comment:

• MrH
    replied

Leave a comment:

• freddi36
    replied
    Någon sa "varde vasspinnar"! Och så skedde

Name:	DSC_0952.jpg
Size:	141.3 KB
ID:	2144585

Leave a comment:

• freddi36
    replied
    Originally posted by MrH View Post
    kuhli ålar ska ju tydligen vara rena houdini´s. så täckglas å täta alla öppningar är ett tips

bra idé me vassen där väntar på bild.
    Haha, ja dom ska ju va bra på att rymma. Men jag har lock på karet så tror inte det ska va ett problem

Vassen, juste ja...
    Har inte tagit in någon ännu, men tack för påminnelsen, ska göra det imorgon

Originally posted by ansjo View Post
    Kuhliiålar tror jag nog blir kanonbra, är det någon fisk man hittar i ett kar med bara någon cm vatten kvar i efter en månad så är det ju sådana!
    Tåliga med andra ord Perfekt, då kan jag köpa några med gott samvete att dom inte tar skada

Leave a comment:

• ansjo
    replied
    Kuhliiålar tror jag nog blir kanonbra, är det någon fisk man hittar i ett kar med bara någon cm vatten kvar i efter en månad så är det ju sådana!

Leave a comment:

• MrH
    replied
    kuhli ålar ska ju tydligen vara rena houdini´s. så täckglas å täta alla öppningar är ett tips

bra idé me vassen där väntar på bild.

Leave a comment:

Working...
X