Projekt 130L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mysan__
    • February 2008
    • 407

    Projekt 130L

    Ja, efter att ha startat upp mitt 240 L i tystnad så känner jag mig någorlunda säker på att skapa en tråd angående uppstart av mitt mindre akvarium. Men frågor kommer alltid finnas, hur länge jag än håller på

    Information om karet:
    Det är ett 130 liters kar, helglas.
    Har redan blästersand hemma, så jag kommer antagligen använda det.
    Har ett gäng innerpumpar liggandes och vissa av dem passar till detta akvarium.
    Rampen som är till akvariet har ett lysrör, och det är totalt värdelöst. Så ett nytt sånt måste jag införskaffa.


    Själva temat i karet är fortfarande oklart. SA är mitt favorit tema, mitt större akvarium är inspirerat efter det. Älskar dvärgciklider så någonting sånt vore roligt.
    Har kikat lite på svartvatten, men blir osäker. Av det jag har läst om det så framgår det att det är massa vatten kemi och provtagning på vattnet. Stämmer detta? I mitt andra akvarium testar jag sällan och aldrig vattnet nu, det var mest i början för nitrit spikar.

    Kom med förslag, tips, idéer och kritik om ni vill, jag blir enbart tacksam!

    Bilder kommer komma när allt dras igång. Just nu står jag som sagt i startgropen och funderar.

    Åsikter om svartvatten vill jag gärna ha! Positivt och negativt

    Edit: OM det blir svartvatten så ser jag det framför mig med mkt rötter, lövbotten, alkottar, ev någon flytväxt. Kolglödtetra, ett par apistogramma (ev bitaeniata), några pansarmalar.. Jag spånar bara lite..
    Senast redigerad av Mysan__; 11 November 2012, 13:41.
    Mvh/ My
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    #2
    Jag har ett akvarium som är sk. svartvatten, och det är egentligen inte så besvärligt, svartvatten är ju lika med väldigt surt vatten, men det visste du förmodligen

    Jag har många och stora rötter i karet, rötterna i sig gör att vattnet blir surare. Jag håller koll på Ph, det ligger stabilt på 5,7-5,9
    I uppstarten, för att sänka Ph't använde jag mig av alkottar, som fick guppa runt i akvariumet, efter det så har jag bara haft mycket rötter och det håller sig stabilt. Skulle det börja krypa uppåt, så slänger jag i alkottar ett tag,tills det har gått till sig igen. Jag kollar Ph en gång i veckan ungefär

    Men folk som inte vet hur svartvatten ser ut, kan inte fatta och begripa hur jag kan ha ett akvarium med skitigt vatten Det är inte ens lönt att försöka förklara för vissa *suck*
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


    Kommentar

    • Mysan__
      • February 2008
      • 407

      #3
      Jo jag vet att det är surt vatten.
      Jag är väldigt sugen på att testa just svartvatten. Tror jag ska göra ett försök med det.
      Du använder inge torv i botten eller så?

      Haha! Skitigt vatten.. Det beror ju på hur man ser det. Jag tycker det är jätte fint

      Har du växter eller kör utan?
      Mvh/ My

      Kommentar

      • Mysan__
        • February 2008
        • 407

        #4
        Ja, nu har jag tagit mig i kragen och tagit fram karet.
        Har fyllt sand, lagt ner några stenar och en rot. Ingenting är alls klart, utan har bara dumpat ner det, mest för att roten ska sjunka.
        Har provkört pumpen som jag har tänkt använda. Fungerade fint! (Vilket var väldigt skönt).
        Klätt baksidan och ena sidorutan med en svart sopsäck.
        Nu återstår det lite möblering, eventuellt någon fler rot. Lite växter, löv.. Och några piloter, vilket kommer att bli glödbandstetror.
        Jag har kört fast lite om man säger så. Jag vet inte hur jag ska möblera. Om jag ska köpa en till rot, eller om jag ska köpa "hassel pinnar". Eller trycka in växter för glatta livet.
        Så, om någon har tips, åsikter eller idéer så skriv gärna

        En bild på det halv fyllda karet:
        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0214.jpg
Visningar: 1
Storlek: 88,2 KB
ID: 2144277
        Mvh/ My

        Kommentar

        • Mysan__
          • February 2008
          • 407

          #5
          Jahapp, jag forsätter skrivandet.
          Har inhandlat två mindre rötter till, en bunt växter (javaormbunke, vattenspikblad och en växt som heter Hygrophila angustifolia enligt "lappen" som att i krukan.)
          Har i alla fall planterat, droppat ner rötterna och satt in mina första piloter. Ett gäng glödbandstetror.
          Och nu återstår väntan.... Tills rötterna har sjunkit ordentligt, så jag kan möblera som jag vill.
          Är lite dimmigt i karet just nu, men det försvinner mer och mer..

          Förövrigt så gav jag upp idéen om svartvatten. Får bli ett senare projekt..

          Sitter bara och allmänt spånar lite vad jag ska sätt in för fisk sen.
          Är sugen på att ha någon apistogramma sort..
          Antingen borellii, bitaeniata, trifasciata.. Jag kan egentligen hålla på hela dagen, men dessa tre är de jag har fastnat mest för.
          Finns lite för mycket idéer och lite för lite akvarium helt enkelt..
          Mvh/ My

          Kommentar

          • Ryskbompa
            • August 2012
            • 930

            #6
            Apistogramma låter som en bra ide i den där tanken. Lagomt stor för 1 + 2 kanske? sen lite tetror på de

            Sen kanske lite Malaysiska sandisar?

            lycka till

            MVH Rikard

            Kommentar

            • Mysan__
              • February 2008
              • 407

              #7
              Sandisar är redan i Det hade jag glömt bort att skriva. Tog ett gäng från det större karet.
              Ja jag tror också det, men då ska man ju lyckas välja en apistogramma. Det är inte tvär enkelt. Får helt enkelt se när karet har satt sig lite. När löven har hamnat på botten och hasselgrenarna har kommit sig i. Då brukar jag som se framför mig vilken som passar bäst.
              Har du något förslag så dela gärna med dig
              Tack och bock
              Mvh/ My

              Kommentar

              • Maria S. Edström
                • November 2012
                • 95

                #8
                Skall bli kul att följa! Älskar trådar som börjar med en uppstart av akvariet, så att en annan får vara med på hela resan så att säga Jag tycker: rötter, rötter och rötter, spotlights, apistogramma trifasciata och några pansarmalar Ungefär något liknande som du redan är inne på, alltså

                Någon bild på akvariet i nuläget? Har rötterna sjunkit?
                Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

                Kommentar

                • Mysan__
                  • February 2008
                  • 407

                  #9
                  Jag ska ta mig i kragen idag. Har ju all tid i världen då jag ligger hemma och hostar och snorar :P
                  Alla rötter har sjunkit förutom den största. Den kommer nog ta ett tag till på sig. Är lite grumligt i vattnet nu eftersom jag har varit och petat runt lite. Men senare idag ska jag försöka mig på att ta några kort. :P

                  Alltså, pansarmalarna... Jag blir kluven. De verkar ju som sagt inte gilla att bo hos mig. Jag ska testa i alla fall. Men i det stora akvariet verkar de då inte överleva?.. Väldigt konstigt.. Men, kanske blir annars i detta kar
                  Mvh/ My

                  Kommentar

                  • Mysan__
                    • February 2008
                    • 407

                    #10
                    Mhm, lite bilder var det visst..
                    Fortfarande lite små grumligt sen mitt bökande med rötterna, eller rättare sagt roten som inte vill sjunka..
                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0224.jpg
Visningar: 1
Storlek: 121,3 KB
ID: 2144697

                    Hasselgrenarna ligger på tork, därför de ligger uppe på.. Insåg nu när jag tittade på bilden att det står en isborr lutad bakom karet. Lite ironi där.. :P

                    Har inte så mycket mer att visa, än ett grumligt akvarium med kaos i. Ska placera om lite då den största roten har sjunkit.. När nu den har tänkt göra det.. Blommorna har jag insett att de ska jag placera om också. I alla fall några av dem. Har även två kokosnöts grottor i. Men de ligger lite undangömda så de syns inte så väl.

                    I brist på annat så lägger jag in en bild på ena delen av mitt vardagsrum:
                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0223.jpg
Visningar: 1
Storlek: 92,8 KB
ID: 2144698
                    Mvh/ My

                    Kommentar

                    • Maria S. Edström
                      • November 2012
                      • 95

                      #11
                      Den där stora roten var verkligen ett ögonfång! Superfin Är det den som inte vill sjunka? Den kändes i alla fall väldigt trevlig att börja jobba runt. Kanske lite grövre grus kring några av rötternas "spröt" på botten? När den väl har sjunkit då Tycker det är fint när det blir som en liten brytning mellan fin sand, grus och så rötter

                      Hur tänkte du sätta hasselgrenarna?
                      Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

                      Kommentar

                      • Mysan__
                        • February 2008
                        • 407

                        #12
                        Ja, det är den som inte vill sjunka. :P Men den har inte riktigt samma flytförmåga nu som förut. Så det går ju åt rätt håll i alla fall

                        Ja, hasselgrenarna har jag bara tänkt trycka ner lite på måfå. Måste nog bryta av vissa då de är lite för långa..
                        Sedan tänkte jag lägga i löven, efter "hasslet" är nere.

                        Det som återstår är väl (efter rotj*veln har sjunkit), att placera rötterna rätt, lägga om stenarna, och se vart jag ska ha växterna mer exakt. Vissa kommer få vara kvar där de är. Sen ska hasselgrenarna i, löven.. Och.. Ja.. Sen vänta....

                        En rolig sak jag har märkt med glödbandstetrorna är att de är inte alls rädda av sig. De har inga problem alls med att jag är nere i karet med händerna. De är i princip handtama, trots att jag inte har varit nere i karet en enda gång sen jag koppade i dem.
                        Mina rödmunnstetror och kardinaltetror som går i det andra karet får ju panik om jag är nära dem :P
                        Mvh/ My

                        Kommentar

                        • macke_fisk
                          • December 2005
                          • 4442

                          #13
                          vilken rot! kan se framför mig, någon form av cilklid simma mellan grenarna med en yngelsvärm .
                          MVH macke_fisk

                          Kommentar

                          • Mysan__
                            • February 2008
                            • 407

                            #14
                            Ja, det är tänkt att det ska bli så I alla fall en ciklid, yngel får man väl se om det blir
                            Mvh/ My

                            Kommentar

                            • Mysan__
                              • February 2008
                              • 407

                              #15
                              Ja, har tryckt ner hasselgrenarna. Försökt dra rötterna dit jag vill. Men, den stora har inte sjunkit ÄN... Men inte mycket kvar nu känns det som tills den sjunker helt..
                              Har köpt två stycken små ancistrus, som dök rakt på rötterna. De har en del att proppa i sig på dem. Har blivit ett sånt vitt geggigt skikt på dem.
                              Lyckades utan att ens fråga om dem få med några sandsnäckor. Så nu får de som redan är i sanden lite mer polare.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0214.jpg
Visningar: 1
Storlek: 114,3 KB
ID: 2144739

                              Har köpt mig en julklapp till mig själv också. Ett 375 l ram kar som ska startas efter jul
                              Jag är något peppad att starta det redan nu. Men, jag har en som säger stopp och belägg.. Inte just innan jul.
                              Okej, det kan jag respektera. Även fast jag mer än gärna skulle ha dykt på projektet på en gång
                              Mvh/ My

                              Kommentar

                              Arbetssätt...