Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Munin
    Nog tror jag att djur kan känna "sorg" eller åtminstone meningslöshet/livsleda, inte i konkreta tankar som människor men som allmänna känslotillstånd i form av tappad aptit och orkeslöshet. Såklart väldigt svårt att sia om i vilken omfattning men jag minns när jag var liten(för inte alltför längesedan) så diskuterades det fortfarande kring huruvida hundar kunde känna saknad och liknande självklara saker, tyckte det var en ickediskussion redan då. Fiskar är såklart inte hundar det jag menar är bara att det finns gamla föreställningar som lever kvar för mig är det uppenbart att en fisk kan vara "glad" eller "ledsen" även om det såklart är i mera svepande ordalag än att någon är påverkad av en specifik händelse, en sådan förändring kan säkert leda till att latent livsvilja försvinner.

    Hund eller ej, alltid tråkigt när husdjur går bort.
    Som både hund och fiskägare kan jag känna igen det du beskriver.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Några idéer om någon robust och tålig dvärgciklid som skulle kunna gå i mitt 200 kar?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Några idéer om någon robust och tålig dvärgciklid som skulle kunna gå i mitt 200 kar?
        Halloj Johnny! Det finns ju en hel del att välja på, men varför inte Laetacara dorsigera som är robust, tålig, lätt att hålla och svidande vacker.



        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Halloj Johnny! Det finns ju en hel del att välja på, men varför inte Laetacara dorsigera som är robust, tålig, lätt att hålla och svidande vacker.
          Det där kan vara nåt. Ska se om jag kan hitta den någonstans. Tack!
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Hittat några?
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Sorry att jag är så himla seg med att svara. Det blev till slut ett par gröna bågciklider, vilket jag inte ångrar. Haft bruna tidigare men blev kär i denna färgstinna fisk. Efter en tid dog tyvärr honan. Det tog ett tag att hitta en ny som koppades i igår. Det sa klick redan under inkoppningen Beklagar bildkvaliten. Ha det gott vännerKlicka på bilden för större version

Namn: IMG_7513.jpg
Visningar: 199
Storlek: 382,8 KB
ID: 2440585
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Zombivarg

                • December 2015
                • 249

                Sicken snygging <3
                Är det hanen som stirrar på påsen?
                Ska gå tillbaka och kolla din tråd, ha en skön kväll

                Kommentar

                • Zombivarg

                  • December 2015
                  • 249

                  Bluewing- Skulle du inte kunna visa hur ditt/ dina kar ser ut nu.
                  Jag har precis börjat läsa din tråd men skulle ändå vilja se hur allt ser ut nu, du får så klart även berätta lite om varje kar, hur stort det är, vilka fiskar du har osv
                  Bilder är heller aldrig fel

                  Kommentar

                  • admin
                    Christian Alfredsson

                    • November 2004
                    • 11215

                    Håller med att det vore kul med en updatering Bluewing
                    Christian Alfredsson
                    Tekniskt ansvarig Zoopet

                    Kommentar

                    • Elliotfiske10
                      • February 2023
                      • 190

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Trevligt att du tog dig tid Roger. Upplever inte det du skriver som svammel alls. Du försöker ju förklara någonting som handlar om en kombination av känslor och intresse. Inte särskilt lätt att skriva ner egentligen.

                      Discus som så har jag själv alltid varit fascinerad av. Har flera antika smått sönderlästa böcker hemma om Discus. Men det har varit lite som en olycklig kärlek. Något som ändå aldrig blev av. Hade för länge sedan ett 465 liters kittat akvarium (det var länge sedan, då kittade man fast rutorna) där jag köpte som det hette då Bruna Discus. En grupp. Tror jag var 14 år eller så och hade jobbat ihop pengar till dem. Men det gick åt skogen i stort sett direkt. De åt inte. Stod och tryckte i ett hörn. Efter ett par dagar så dog en, sedan nästa tills alla hade dött. Var ledsen efter första men kände mig sedan allt tommare och när sista dog kände jag att detta gör jag aldrig om igen. Hade en känsla av total okunskap och maktlöshet. Skämdes liksom.

                      Så det är egentligen först här på Zoopet som den taggen lossnat och släppt. När man är 14 så blir lätt misslyckanden astronomiska i sina proportioner.

                      Så därför är det lite häftigt att som vuxen få insikt om att Discus är fullt möjlig att hantera och äga. Där är ju internet så fantastiskt att man kan få del av så många personers erfarenheter.

                      När det gäller förberedelserna i karet så försöker jag bromsa mig en del. Komma ur den där känslan av att vara en Ferrari med dysfunktionella bromsar. Lite för att jag vill ha kvar den harmoniska glada känslan som projektet skapat sedan start. Den här gången vill jag att mötet med Discus ska få bli vad det blir. Dör de så får det väl bli så, men det är ju inget mystiskt i det utan då beror det på att något är fel med fisken eller med miljön. Då fixar jag det och gör ett nytt försök. Sedan fortsätter jag så tills jag har en grupp Discus att umgås med en tid framöver.

                      Anders skrev ett inlägg i Marias tråd om sitt 110-liters om akvarister som i ren nyförälskelse skaffar för mycket akvarium och som sedan när det blir för mycket motgångar eller för mycket vardag inte orkar behålla ruset utan då säljer hela rasket.

                      Mitt engagemang och mål nu som något äldre än 14 år är att denna hobby ska få bli en livslång kärlek i med och motgång. Inte en häftig förälskelse som brinner upp lika fort som den kom.

                      Men nu råkade det bli så att just nu är jag en fjortis och är över öronen förälskad i ett akvarium utan fisk. Dagdrömmer om fisk. Läser om fisk så fort jag får en rast. Men det lägger sig väl. Så att det äntligen får bli vardag igen. Jag har samma symtom som vid en förälskelse med svårt att sova, ofokuserad, lyckorus och ganska lycklig egentligen. Men jag har ett helsike att vara här och nu och träna mindfulness. Men som sagt, hoppas vardagen kommer snart
                      är lite sent men du kanske läser ? vem vet, är 13 fyller 14 och ska också ge mig in på discus efter mina 5 akvarium och sålt dem för at kunna trycka in ett 350 rio till dem när dem blir större, men somsagt ska också ge mig in på discus (tonysdiskus) och hoppas allt går bra med all information/erfarenhet jag haft sedan innan. tråkigt att det gick dåligt för dig första gången men nu har du ju ett perfekt 450! til dina fina discus! själv gillar jag blue diamond väldigt mycket. mvh elliot!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...