Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3383.jpeg
Visningar: 447
Storlek: 757,9 KB
ID: 2432735
    Tack Mats och Maths. Direkt efter vattenbytet så kommer en del av alla körsbärsräkor som förökat sig och mer och mer ser ut som naturformen kommit fram som på bilden här. De är också förklaringen till att min bruna bågciklidhane numera är smått gigantisk och honan är rund om magen utan att synas vid matningen.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av Geraxy
      Full pott!
      Tackar tackar
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Så kul Johnny att du har tagit tag i din tråd igen

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Stort tack, Inger!!
          Kan inte låta bli att visa en bild på min hane av brun bågciklid. En art som på ett sätt är vanlig men å andra sidan av just det skälet väljs bort av många. En vänlig kille utom i lek. Cool och snygg i min mening:
          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_3396.jpeg Visningar:	0 Storlek:	726.8 kB ID:     	2432827
          Senast redigerad av Bluewing; 31 October 2021, 16:41.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Intämmer till 100% en mycket undervärderad art.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Jädrar, sicken underbar bild - snacka om ”krisp”. Wow!
              Det är riktigt gôtt att ha dig tillbaka här på forumet, Johnny!

              Kommentar

              • Christer5
                • July 2015
                • 915

                En glimrande bild,har aldrig förstått varför man skall välja bort fiskar man tycker om bara för att dom är vanliga.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Halloj Johnny!
                  Som jag förstår det har du Nannacara taenia i ett 200-literskar. Är det någon skillnad mellan de du har och Nannacara anomala (om du har haft även dessa) vid lek?
                  Honorna hos N. anomala blir ju så jädrans aggressiva. Hur klarar sig den toppenfina (N.t.)-hanen på bilden du lade upp när honan tar fram yngelskocken?

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Halloj Johnny!
                    Som jag förstår det har du Nannacara taenia i ett 200-literskar. Är det någon skillnad mellan de du har och Nannacara anomala (om du har haft även dessa) vid lek?
                    Honorna hos N. anomala blir ju så jädrans aggressiva. Hur klarar sig den toppenfina (N.t.)-hanen på bilden du lade upp när honan tar fram yngelskocken?
                    Ja jag har haft Nannacara Anomala som var oerhört tuffa under lek. Detta paret (Taenia) får nog i det närmaste beskrivas som godmodiga, och konstigt nog så samarbetar de hyggligt under lek och efter. Så hanen håller sig i närheten och jagas sällan bort hur underligt det än kan tyckas. Nu är detta paret mer gosiga med varandra än goda föräldrar så det blir få yngel och Citrontetrorna är snabba ibland. Sedan misstänker jag alla mina Amano är förödande nattetid för läckra romkakor.
                    Senast redigerad av Bluewing; 01 November 2021, 20:25.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Ja jag har haft Nannacara Anomala som var oerhört tuffa under lek. Detta paret (Taenia) får nog i det närmaste beskrivas som godmodiga, och konstigt nog så samarbetar de hyggligt under lek och efter. Så hanen håller sig i närheten och jagas sällan bort hur underligt det än kan tyckas. Nu är detta paret mer gosiga med varandra än goda föräldrar så det blir få yngel och Citrontetrorna är snabba ibland. Sedan misstänker jag alla mina Amano är förödande nattetid för läckra romkakor.
                      Halloj Johnny! Sorry att jag inte svarat tidigare - är ju knappt på forumet längre...
                      Då är det nog så att de "bågciklider" man hade i ungdomens dagar var just N. taenia. Det finns uppenbart skillnader i temperament mellan N. taenia och N. anomala.

                      Hoppas det blir fler bilder från dina fina kar!
                      Senast redigerad av Mats Bryzell; 06 November 2021, 08:16.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3566.jpg
Visningar: 297
Storlek: 419,5 KB
ID: 2434342
                        Amanoräkorna är helt otroliga när det gäller att hålla rent. Men de kräver också en hel del mat. Annars går de som gräsklippare på växterna. Denna mängd Katappablad räcker 10-14 dagar max.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Så härligt att höra från dig, jag har ett par med N taeina oxå
                          Råkade ha två hannar i samma kar och det fajtades hårt så en av dem fick håvas ur.
                          Min hanne är randig och har svart/mörkt vid hakan och näst intill svarta fenor när han flaschar sig för honan
                          Senast redigerad av PiaJo; 18 January 2022, 12:31.
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Så härligt att höra från dig, jag har ett par med N taeina oxå
                            Råkade ha två hannar i samma kar och det fajtades hårt så en av dem fick håvas ur.
                            Min hanne är randig och har svart/mörkt vid hakan och näst intill svarta fenor när han flaschar sig för honan
                            Gillar dom verkligen. Tyvärr dog honan igår vilket inte var överraskande efter alla lekar. Hanen matvägrar just nu så jag behöver hitta honor omedelbums.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Trista nyheter. För 3 dagar sedan dog min Nannacara Taenia hona Nu var hon i ålder för det. Hannen stod bredvid henne mot slutet med bleka färger. Han har sedan matvägrat och stått i ett hörn. Idag låg han död på botten. De har varit ett par sedan 4 år. Det är ju lätt att som människa förmänskliga djurs beteenden. Men min känsla är att det är en fisks motsvarighet till sorg. Känns vemodigt.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Munin
                                • December 2020
                                • 658

                                Nog tror jag att djur kan känna "sorg" eller åtminstone meningslöshet/livsleda, inte i konkreta tankar som människor men som allmänna känslotillstånd i form av tappad aptit och orkeslöshet. Såklart väldigt svårt att sia om i vilken omfattning men jag minns när jag var liten(för inte alltför längesedan) så diskuterades det fortfarande kring huruvida hundar kunde känna saknad och liknande självklara saker, tyckte det var en ickediskussion redan då. Fiskar är såklart inte hundar det jag menar är bara att det finns gamla föreställningar som lever kvar för mig är det uppenbart att en fisk kan vara "glad" eller "ledsen" även om det såklart är i mera svepande ordalag än att någon är påverkad av en specifik händelse, en sådan förändring kan säkert leda till att latent livsvilja försvinner.

                                Hund eller ej, alltid tråkigt när husdjur går bort.
                                Senast redigerad av Munin; 01 February 2022, 18:48.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...