Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Låter som att du har det bra! Roligt att höra! Trevlig sommar

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Nu när sommaren börjar smyga över i höst undrar jag hur det står till med dig och dina fiskar?

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ofta är det lätt att skriva här på Zoopet när det går bra och saker utvecklas som man vill. Då är det kul att dela med sig av allt som händer. Med detta mitt Lido 200 så tyckte jag att jag hade järnkoll, anpassade pmdd gödning till det som karet behövde. Hade minimum av alger. Växterna växte så det knakade. Fick ansa växterna i stort sett varje vecka. Sedan åkte jag på semester i 3 veckor i somras. Ingen gödning. En vän skötte matningen. Inget vattenbyte. När jag kom hem då så var akvariet en ren djungel. Så jag klippte ned mina vildvuxna Hygrophila rejält, bytte vatten och smög igång gödningen......
        Sedan sa det liksom pang fast i negativ mening. Alla Hygrophila lade bara av att växa. Fick kopiösa mängder trådalger på bara ett par dygn. Mitt vackra härliga gröna akvarium så nu ut som en smutsgrå pälsmatta. Jag tänkte:- Det vänder väl. Det gjorde det inte. Alla mina Hygrophila tynade bort. Fick ta bort dom. Javaormbunken började tyna bort. Cryptocoryne stannade upp. Mina Anubias pyntades nu med trådalger på bladen och svarta kiselalger på kanterna. Allt stannade upp. Min fru sade lite smått anklagande: - Vad fult det ser ut. Vad är det för fel?
        Ja vad är det för fel? Nu vet jag sedan tidigare vid nystart att efter ett halvår-ett år kan det bli massa trådalger ett tag, men att det vänder om man håller ut. Det är som en del i inkörningen kan man säga. Så tröstade jag mig själv medan jag tittade motvilligt på mitt numera mycket fula kar.
        Började sedan tänka på alla mina samtal med Mats och andra om att låta karet leva sitt eget liv. Jag lade av med all gödning bytte mycket vatten. Se där! Några anubias och javaormbunkar började komma med några blad mitt i mitt fula pälseldorado.
        På jobbet bestämde jag mig för att avveckla och sälja mitt 450 med regnbågar och Garra Flavatra. Det på grund av att jag på grund av min ålder som arbetande pensionär är borta från dom i för långa perioder och har inte plats med det hemma. Regnbågarna och Garrorna fick åka till affären. Men jag satt med 40 stycken Amanoräkor från det karet. Dessa hällde jag i mitt Lido.
        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        7EE6A77B-A6CA-4756-AE9F-7CDBA311A496.jpeg Visningar:	0 Storlek:	406.3 kB ID:     	2409958Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        9B5CAE04-AB68-4FEC-B5CD-16259A47F839.jpeg Visningar:	0 Storlek:	554.0 kB ID:     	2409959Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        A91834A0-20A1-460C-87D6-2361ECDD0E1D.jpeg Visningar:	0 Storlek:	411.2 kB ID:     	2409960Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        57051D77-1EF4-45BC-9D85-79636591E96A.jpeg Visningar:	0 Storlek:	593.8 kB ID:     	2409961
        Nu blev det magiskt. På ett dygn var 25% av alla trådalger borta. Efter en dryg vecka var 75% borta. Termometern som var en grå sammetsstav är nu blank och fin. Nu är det väl ett par procent kvar. Bilderna är från idag. Amano vill ju ha mat så jag har börjat ha i Catappablad som de äter som om det vore lördagsgodis. En del av de angripna bladen är ju rejält fula efter min pälsperiod i karet, men det syns att hela karet börjar bli på G. Äntligen!!!
        Så nu är det keep it simple som gäller. Enkla växter och bara vanligt vatten. Ha det gott!
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • smajlet
          • January 2018
          • 1374

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Ofta är det lätt att skriva här på Zoopet när det går bra och saker utvecklas som man vill. Då är det kul att dela med sig av allt som händer. Med detta mitt Lido 200 så tyckte jag att jag hade järnkoll, anpassade pmdd gödning till det som karet behövde. Hade minimum av alger. Växterna växte så det knakade. Fick ansa växterna i stort sett varje vecka. Sedan åkte jag på semester i 3 veckor i somras. Ingen gödning. En vän skötte matningen. Inget vattenbyte. När jag kom hem då så var akvariet en ren djungel. Så jag klippte ned mina vildvuxna Hygrophila rejält, bytte vatten och smög igång gödningen......
          Sedan sa det liksom pang fast i negativ mening. Alla Hygrophila lade bara av att växa. Fick kopiösa mängder trådalger på bara ett par dygn. Mitt vackra härliga gröna akvarium så nu ut som en smutsgrå pälsmatta. Jag tänkte:- Det vänder väl. Det gjorde det inte. Alla mina Hygrophila tynade bort. Fick ta bort dom. Javaormbunken började tyna bort. Cryptocoryne stannade upp. Mina Anubias pyntades nu med trådalger på bladen och svarta kiselalger på kanterna. Allt stannade upp. Min fru sade lite smått anklagande: - Vad fult det ser ut. Vad är det för fel?
          Ja vad är det för fel? Nu vet jag sedan tidigare vid nystart att efter ett halvår-ett år kan det bli massa trådalger ett tag, men att det vänder om man håller ut. Det är som en del i inkörningen kan man säga. Så tröstade jag mig själv medan jag tittade motvilligt på mitt numera mycket fula kar.
          Började sedan tänka på alla mina samtal med Mats och andra om att låta karet leva sitt eget liv. Jag lade av med all gödning bytte mycket vatten. Se där! Några anubias och javaormbunkar började komma med några blad mitt i mitt fula pälseldorado.
          På jobbet bestämde jag mig för att avveckla och sälja mitt 450 med regnbågar och Garra Flavatra. Det på grund av att jag på grund av min ålder som arbetande pensionär är borta från dom i för långa perioder och har inte plats med det hemma. Regnbågarna och Garrorna fick åka till affären. Men jag satt med 40 stycken Amanoräkor från det karet. Dessa hällde jag i mitt Lido.

          Nu blev det magiskt. På ett dygn var 25% av alla trådalger borta. Efter en dryg vecka var 75% borta. Termometern som var en grå sammetsstav är nu blank och fin. Nu är det väl ett par procent kvar. Bilderna är från idag. Amano vill ju ha mat så jag har börjat ha i Catappablad som de äter som om det vore lördagsgodis. En del av de angripna bladen är ju rejält fula efter min pälsperiod i karet, men det syns att hela karet börjar bli på G. Äntligen!!!
          Så nu är det keep it simple som gäller. Enkla växter och bara vanligt vatten. Ha det gott!
          Usch det påminer mig om mitt 720 kar när alt gick åt fel hål.
          Jag gjorde alt men inget lyckades jag med, till slut hälde jag i 23 siamensis och så på 2-3 veckor var karet som nytt igen

          Kul att det blev så fint, amanos är gryma
          Jag slängde ner trådalger till mina amanos i karet som dom går i och trode inte mina ögon dagen efter. Inte ett spår efter trådalgerna, dom äter det som vi äter sockervad

          Ha det gott

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ser toppenfint ut, Johnny!

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Behövs ingen kommentar bara ett stort
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • stefant
                • January 2009
                • 783

                Oj, jag måste få i amanoräkorna i mitt nya akvarium snart...

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Kul att du uppdaterar. Karet ser trevligt ut!

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    Ja räkor, framförallt Amanos, är grymma algätare. Kul att det vänt i rätt riktning!

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Har tänkt på er och alla trevliga samtal genom åren. tänk vad mycket intressant som blivit sagt på det här forumet. Sedan sist så har min gräsklippare-armé av Amanoräkor hålla karet i det närmast kliniskt rent från allt vad alger, döda blad kan komma. men de är också i behov av föda. så finns inget dött material så börjar de som en planslip gå på min smalbladiga javaormbunke. När den inte riktigt räcker så blir Anubias också en uthärdlig delikatess. Lösningen för mig är detta:

                      Nämligen Catappa-blad. lägger i 3 stycken i denna storlek åtminstone varannan vecka. då är bara de hårda bladnerverna kvar.
                      Så akvariet mår kanon. fiskarna trivs och blir gamla och dör så småningom. Mina purpurhuvudsbarber som jag verkligen blivit förtjusta i har successivt dött av. Under pandemin så har det inte varit helt enkelt för mig att få tag på nya. Men idag så hade ZooHoo i Västerås fått in en grupp. så nu simmar 8 st. (4 hanar, 4 honor) i akvareiet och tittar nyfiket på allt:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3389.jpeg
Visningar: 223
Storlek: 601,7 KB
ID: 2432719
                      Hela akvariet har en sned inredning vinklat mot soffan där jag sitter. Så vyn jag njuter av är oftast denna:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3384.jpeg
Visningar: 199
Storlek: 779,0 KB
ID: 2432720
                      Denna gång blev det ju ett kort inlägg. men ville komma igång och återuppväcka vanan att skriva till vännerna på Zoopet. Ha det gott!
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Underbart med ett nytt inlägg av dig i den här tråden! Karet ser jättefint ut!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Tack Nando! Roligt att få respons. Det är ju märkligt att ett akvarium kan bli så himla lättskött. Vattenbyte var 14:e dag är i stort sett det enda som görs förutom matandet.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Tack Nando! Roligt att få respons. Det är ju märkligt att ett akvarium kan bli så himla lättskött. Vattenbyte var 14:e dag är i stort sett det enda som görs förutom matandet.
                            Precis så är det när man har ett "krispikt" kar som man man inte petar i. Mycket välmående kar...
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Fy fasen vad gôtt med en uppdatering, Johnny!
                              Karet ser helskönt ut!

                              Kommentar

                              • Geraxy
                                • November 2020
                                • 20

                                Full pott!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...