Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smajlet
    • January 2018
    • 1374

    Oj här händer det då grejer vilken chock man får, har läst något om det tidigare att du skulle sälja 450 mm, men att det skulle gå så fort

    Kommentar

    • LindaAlgo
      • July 2015
      • 1373

      Ska bli spännande att följa detta!
      Med vänlig hälsning Linda

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6054

        Hur går det?

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av Sleaper
          Det finns ett hardscape i det karet, jag lovar..
          Vilka växtarter är det du har i karet nu? Är nyfiken på den långsträckta smala växten. Den är ursnygg!
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av smajlet
            Oj här händer det då grejer vilken chock man får, har läst något om det tidigare att du skulle sälja 450 mm, men att det skulle gå så fort
            Om du hör med Inger så skulle hon säga att detta är typiskt mig egentligen. Först drömma ett tag och sedan kabom så händer det en hel del. Hon är förresten likadan själv Nu är ju karet sålt till en intresserad akvarist jag känner. Det gör att det går lättare att sälja. Nu vet jag att karet kommer att tyckas om och vara till nytta. De är lite sorgligt med ett kar som börjar bli övergivet. Nu får jag glada filmsnuttar från henne och då känns det bara bra.
            Senast redigerad av Bluewing; 08 April 2019, 17:14.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av LindaAlgo
              Ska bli spännande att följa detta!
              Kul att höra Linda!
              Ursprungligen postat av Nando
              Hur går det?
              Bra fråga. Det går nog bra tror jag. Rev mitt Lido 200 igår och startade om karet. Tog bort Juwelfiltret vilket också gjorde karet rymligare. Hör hört alla som sagt att det är så himla lätt att såga bort det med fiskelina. Efter 7 linor som gått av, ett justerat lillfinger med illrött jack senare och en viss del våld förstärkt med en valfritt urval av icke rumsrena svordomar så släppte filtret. När jag fick ort det så spred sig en kloaklukt i rummet vilket stärker min aning om att det blir rejält med förruttnelse i nederdelen av filtret om man som jag har finkornig sand. Ett nötande sedan med rakblad gjorde att det blev riktigt fint efteråt.

              Rampbytet till Juwel Helialux var hellyckat då det med controllern går att styra färgtemp, belysningscykel, månljus etc. etc. För en som jag som älskar leksaker så är ju detta en dream come true.

              Mitt Eheim 2075 fick pausa en stund och kördes sedan direkt i nyfixade karet. Så att jag får bra vatten snabbt.

              Tanken var att jag skulle byta bänk till Juwels nya lte bredare Lidobänk, då jag tycker den är snyggare. Nu visade det sig att både krönskivan och bottenskivan hade en spricka i ett hörn precis i rak linje ovanför varandra. Farlig försvagning. Så då packade jag ihop den bänken och fortsatte med den förra. Dålig stil Juwel att inte kolla bättre.

              Sedan stor jag där med alla rötter och idéer. Blev totalt blank i skallen. Mina rötter jag hade haft i stora karen blev för stora helt enkelt. Såg inte klokt ut.
              Började tänka om efter ett tag. Så i väntan på den perfekta idén har jag gjort en klassisk Johnny-inredning (jag heter Johnny).
              Använde mina gamla lättskötta växter. Väntar med Co2 nu innan sommaren då jag ska vara borta länge. Så inredningen är preliminär på sätt och vis. Har staplat upp och nervända mopanirötter på diagonalen o klätt dessa med javaormbunke, anubias. Så rötterna syns inte. Fick några Frogbit, en av mina favoritväxter, från affären.

              I detta mitt enda kar jag har så har mitt livs kärlek också varit med i planeringen. Så inredning och fiskar i karet är vad vi har diskuterat oss fram till. Den biten har varit jättekul men lär knappast imponera på några här då det blev en fiskblandning från olika världsdelar som jag till min egen förvåning trivs utmärkt med.
              Det är himla mysigt med att vi bägge är lika engagerade i karet numera när hobbyn är något mera gripbar för min kvinna.

              Så nu över sommaren så är riktlinjerna ett lättskött kar som nöjer sig med enkel skötsel med fiskar som är i en balanserad mix med aktiva och lugna fiskar. Fiskar i karet är därför kardinaltetror, citrontetror och faktiskt purpurhuvudsbarber (!). Tetrorna chillar som tetror gör, medan purpurhuvudbarberna ser till att det händer lite. På botten är det ina tidigare Corydoras Sterbai, Kuhli (!) Otocinclus och ett gäng Amanoräkor.
              Hur kunde det bli denna mix? Jo när jag rev och sålde mitt Lido 120 tidigare så åkte de fiskarna i mitt Lido 200. Inte som jag sa tidigare till mitt regnbågskar. Då visade det sig att Citrontetror och Kardinaler både blev aktivare, stimmade i viss mån och började utnyttja hela karet bättre. Då blev det dessa jag fortsatte med helt enkelt.

              Skälet till att de inte flyttade till regnbågskaret är att jag ska sälja det också! Vad säger du nu, Smajlet?
              Håller du på att lägga av kanske någon undrar. Nej snarare tvärtom egentligen. Det känns skönt nu när livet är knökfullt att ha ett kar bara.
              Ha det gott alla Zoopetare
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Men Johnny, bara ett kar? Jag tror inte på det - bara ett litet tag kanske, lite senare så bär det iväg igen. Även jag tänkte ju så en stund, men nu finns här tre kar i mitt hobbyrum som inte alls är så stort. Eftersom du är lite av en "tvillingsjäl" och jag känner mig själv så kommer nog ytterligare ett litet kar vad det lider

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • smajlet
                  • January 2018
                  • 1374

                  Ursprungligen postat av Bluewing

                  Om du hör med Inger så skulle hon säga att detta är typiskt mig egentligen. Först drömma ett tag och sedan kabom så händer det en hel del. Hon är förresten likadan själv Nu är ju karet sålt till en intresserad akvariet jag känner. Det gör att det går lättare att sälja. Nu vet jag att karet kommer att tyckas om och vara till nytta. De är lite sorgligt med ett kar som börjar bli övergivet. Nu får jag glada filmsnuttar från henne och då känns det bara bra.
                  Härligt, gjorde samma med mitt juwel
                  står hemma hos min mamma så jag kan njuta av det när jag är på besök

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6054

                    Kul att du är på gång! Lägg gärna in bilder när du känner dig redo!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Lita inte riktigt på Johnny där " hon är förresten likadan själv" . Fast i ärlighetens namn så är det nog "tyvärr" så. Bara kul att skoja till det lite ibland .

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Har missat din återuppståndelse då min mail prenumeration på din tråd inte har fungerat uppenbarligen.

                        Det är intressant att läsa vad du skriver om ett kar med ett fokus, det är lätt att fara iväg med nya projekt, men blir man lyckligare av det?

                        Ditt nya kar "utan regler" kan nog bli hur bra som helst, även om jag har ett lite ont öga till barber som "värstingar" i allmän mening.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6054

                          Berätta mer!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Vår ute. Barn och barnbarn på besök.
                            Uppe i husvagnen och solar. Trädgården pockar på uppmärksamhet. Trodde när jag halvvägs gled in i en pensionärstillvaro att livet skulle bli lite stilla. Inte då. Snarare tvärt om. Så nu var det ett tag sedan jag skrev, men tar en stund nu mellan min fru som lockar med en öl och jordnötter och er. De får vänta en stund

                            När jag väl gjorde i ordning detta karet så visade det sig på svaveldoften bland annat att det blivit en hel del ren förruttnelse under Juwels filter. De nya Juwel karen har ju ett kortare filter så det kan jag förstå orsaken till.
                            Det gjorde att jag gjorde rent sanden en del, filtret stod för länge så det fick göras rent också. Kramade i en del lort från ett annat filter. Men karet är ju ändå att se om ett nystartat kar. Det är som om hela karet känner sig för lite grann. Så det blir små små steg. Det trevliga är att alla innevånarna ger intryck av att må alldeles utmärkt.
                            Trevligt att se dig Maths. Himla kul att se dina kloka inlägg och få massa minnen om mysiga filmer på lejonhuvudciklider och annat godis.
                            Jag fattar att de burdusa tuta-och-köra-barberna inte är en favorit för alla. Men i mitt kar är de som clowner som alltid skapar innehåll i karet. 200 liter verkar för dessa purpurhuvudsbarber vara mitt i prick. Upplever inte att någon annan av arterna blir stressade av dom. Ingen av de andra blir utkonkurrerad av dom vid maten heller. Av något skäl är de i detta karet mer intresserad av insidan i karet i stället för att fokusera på att tigga mat längs rutan som man ofta ser barber gör.
                            Inredningen är vinklad i 45 grader så att karet kan betittat som bäst från skönaste platsen i soffan.
                            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2342.jpg Visningar:	0 Storlek:	784.2 kB ID:     	2402123

                            Nu ropar min käresta: vi väntar på dig! Så jag får fortsätta senare
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • LindaAlgo
                              • July 2015
                              • 1373

                              Vackert är det i alla fall!
                              Med vänlig hälsning Linda

                              Kommentar

                              • smajlet
                                • January 2018
                                • 1374

                                Härligt akvarium du fått till

                                Kommentar

                                Arbetssätt...