Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Vad roligt att höra att du hittat energi och har en plan! Ska bli kul att se hur ditt Lido 200L utvecklas. Märkligt med Juwel-filtret i ditt stora kar, undrar varför det blev så men skönt att du identifierat problemet. Stänktetror verkar spännande! Välkommen tillbaka!

    Kommentar

    • Manado
      • August 2013
      • 144

      Kul att du tagit beslutet att köra och utveckla Inte alltid så kul att vara en pressad förvaltare!
      Jag kommer fortsätta följa din tråd med spänning.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Härligt att se dig här igen, Johnny!

        Kommentar

        • cambru

          • September 2008
          • 209

          Man måste tillåta sig att prioritera verkliga livets alla vindlingar och acceptera att akvariet kan gå på sparlåga en stund och att det är helt okej. Det är roligt att du hittat en nivå som ger dig energi igen!

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            Älskar proportionerna på Lido 200. Skall bli kul att se vad du hittar på med det
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Tack ni allihopa för trevlig respons på mitt inlägg!
              Det drar ihop sig nu med mycket fix för att flytta fisk, sälja fisk och akvarier. Göra rent till säljskick etc. Inger, jag kommer att sälja akvarierna som inte används.
              Idag startar jag med det lilla Lido 125. Jag håvar ur fisk purpurhuvudbarber, kuhlii, amason och flyttar dom till mitt 450 regnbågskar under dagen. Tömmer karet på grus och växter.
              Gör rent ledrören från kalkavlagringar så att karet ser riktigt fräscht ut. Har en köpare som hämtar det i april. Så jag ställer det i garaget så länge.

              Funderar mycket på vad jag ska göra med mitt Lido 200. Det är ju en kub, så jag behöver mycket tryck i ljuset om jag ska ha det som växtkar med fisk.
              Funderar på 2 st.Juwel Helialux 700 med utbytestäckskivor, ett set för 2 ramper. Eller istället 2 st. Multilux ledramper med ett day-led och ett color-led per ramp.
              Åsikter eller idéer?
              Det här är Helialux:
              Klicka på bilden för större version

Namn: 87697827-origpic-154923.jpg
Visningar: 496
Storlek: 133,8 KB
ID: 2400503

              Det här är Multilux:
              Klicka på bilden för större version

Namn: 438460.jpg
Visningar: 303
Storlek: 259,5 KB
ID: 2400504

              Fördelen med Helilux är att den kan styras i färg, styrka, har månljus, kan programmeras att följa en viss cykel med starkare vissa delar under dagen och svagare andra stunder. Inte direkt gratis

              Sedan Växter som gör sig i ett smalt och högt kar. Idéer?

              Sedan är det det där med inredningen. I min vision så är det en bakgrund i trä eller back to nature. Men har snöat in på Mats Bryzells flätade rötter som bakgrund. Eller så halverar jag mina stora rötter och pysslar ihop dom som en bit av en stooor trädstam bak. Men..... akvariet är inte så djupt.En bakgrund som bygger ut skapar en small korridor. Kan också skapa en växtvägg av högväxande växter bak som täcker bak. Eller så kör jag amazonas slim-line amazons igen för att skapa en mörkbrun fond bak.
              Eller bara keep it simple med lite/mycket rötter+

              Juwel filtret tas bort. Kör enbart med externt filter. Co2 utrustning har jag kvar med 2 st. tuber att växla mellan.

              Finkornig sand igen? Eller ett substrat anpassat för växter? Vad har du för substrat på botten Tommy Vestlie?

              Fiskar då? Ja där säljer jag kanske allt och börjar om. Då är det också öppet.

              Så mycket som snurrar i huvudet. Alla idéer galna som vettiga hur man skapar en underskön kub är kanon.
              Ha det gott vänner!
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2876

                Kör med 2x Aqualantis easy LED och controller till mitt Lido 200, fungerar väldigt bra. Nyttjar ca. 65% av full kapacitet, det är mycket tryck i dessa alltså. Men dom är ju knappast gratis det heller. En kombo av soil och fin sand tycker jag funkar bäst, soil där man planterar växter alltså och sand för övrigt.

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2876

                  Det finns ett hardscape i det karet, jag lovar..

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av Sleaper
                    Det finns ett hardscape i det karet, jag lovar..
                    Så snyggt!!! Riktigt inspirerande Sleaper!
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Kul att du är på gång! Angående bakgrund funkar det ju fint att måla baksidan med svart acrylfärg. Billigt, snyggt och tar ingen plats alls! Det är min favoritbakgrund för tillfället. Ganska lätt sedan att med hjälp av rötter, stenar och växter få det att se djupt och fint ut.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Förstår dig Johnny om du vill sälja av dina kar - just nu i alla fall gör jag det. Men du känns lika impulsiv som mig, i alla fall som jag har lärt "känna" dig under årens lopp. Håkan brukar säga till mig (ofta) "är du riktigt säker nu då", han vet hur jag funkar

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        6959F668-EE40-4250-A73B-8B821943C5FA.jpeg Visningar:	0 Storlek:	336.6 kB ID:     	2400648
                          Ja här försvinner både 450, mitt lido 120 samt mittmEheim Nano. Samtliga med bänkar. Jobbat som en iller i 2 dagar med att tömma allt, göra rent.
                          Att bära ned 90 kg 450 med svågern för en smal spiraltrappa gjorde mig nästan vaken natten innan. 90 kg är tungt. I svängen i trappen var det +- 5 cm i marginaler med hyllor och tavlor bortttagna.
                          men nu är de sålda. Känns himla vemodigt på ett sätt och befriande på ett annat sätt. Har kraftig träningsvärk, går med struttande gång. Endast örsnibbarna är helt smärtfria.
                          Nu är allt fokus på mitt Lido 200.
                          En del av skälet till detta beror mycket på Mats Bryzells stugtråd. En tråd jag lurkat i en tid. Inte skrivit, men läst.
                          jag ser ju där hur mycket inspiration det kan ge att hålla på med ett enda kar som är i fullt fokus. Blivit splittrad med mina olika kar. Fastnat lite i ett slags multitasking läge. Istället för att fokusera på karet jag har framför mig.
                          Beställde i lördags en juwel ledramp Helialux Spectrum med Helialux Smartcontrol. Tekniknörden i mig är som ett barn på julafton i att få möjlighet att bygga ett dygnsprogram som styrs via dator och mobil via wifi.
                          beställde också Juwels Nya bänk till Lido som är i mitt tycke snyggare än den gamla, rymmer dessutom mycket mer.
                          Mitt Lido 200 är numera som ett lätt överbefolkat väntrum i väntan på dessa nya prylar. Där är både purpurhuvudsbarber och citrontetror numera i samma. Men när jag börjar bestämma inredning så blir det också val av vad som ska behållas och vad som ska försvinna.

                          Mina rötter från 450 ligger nu och väntar på en ny framtid i mitt 200. Med såg och annat kan de göra underverk i mitt 200.
                          Här är de samlade:
                          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        A8E5A725-E836-49B2-9CBF-BB2F371DD1B5.jpeg Visningar:	0 Storlek:	304.3 kB ID:     	2400649
                          Men efter att ha läst änne en bit i Akvariestugan så finns tanken också med att slags keep it simple tänk. Med rötter enkla växter. Ingen Co2 och gödning likvälsom jag funderar på ett akvarium med växttänk i fokus, gödning och en trädgård. Just nu är det många planer i skallen. Men jag har inte bråttom.planerandet är nästan roligast många gånger.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Halloj Johnny! Det skall bli mycket intressant, spännande och kul att få se vad du åstadkommer framgent.
                            Riktigt härligt att se dig här i tråden och på forumet igen!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Tack Mats, det är kul att vara här igen. Det känns som rena spa-känslan också att återkomma till ett ställe där alla samtal stannar kvar. Annars är ju allt borta för evigt efter 5 minuter.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Tack Mats, det är kul att vara här igen. Det känns som rena spa-känslan också att återkomma till ett ställe där alla samtal stannar kvar. Annars är ju allt borta för evigt efter 5 minuter.
                                Se nu till att stanna kvar här också! .

                                //Inger


                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...