Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Hur går det med fiskar och barnbarn?

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Snacka om lång tid för ett svar, Nando. Men under uppehållet har jag hunnit gjort en operation som har gått utmärkt, men fick inte lyfta eller ta i något på 6 veckor. Blev helt slut och sov mest efter detta i några veckor och är äntligen sedan igår helt online och får leva som vanligt. Kanon faktiskt. Så internet har fått stå tillbaka för ett skönt häng i böcker och filmers värld. Nu är det ju torsdag som för mig blivit fredag då jag numera alltid är ledig fredag. Sippar för tillfället en liten öl i belgisk typ som heter Hotel Henri från Mikkeller, Danmark. Så nu tänkte jag ta mig tid och prata lite strunt och en aning vettigt.
      Lite skönt på sätt och vis att ta lite timeout från livet och bara vara. Så konvalescent kan vara ett mysläge faktiskt.
      Under dessa veckor har karen fått sköta sig själv mest. De har inte direkt varit vackra men fiskarna verkar ha mått anmärkningsvärt bra. Utom i regnbågskaret där en del Parkinsons Regnbågsfisk tacklat av och dött. Nu är de rejält gamla och ser ut som gamla fiskar gör. De röda regnbågsfiskarna har förutom en mått kanon. Såg efter 3 veckor utan vattenbyte att en av dom hade fått en infektion vid roten på en bröstfena. Jag gjorde då som jag numera gör att jag byter vatten och tillsätter maxdos av Easylife Voogle, ett naturpreparat som är tänkt att stärka fiskens immunförsvar och den vägen mota infektioner och annat. Efter en vecka var såret halverat och efter ytterligare 2 var det borta. Toppen.
      I texten jag precis skrivit fick det bli ett uppehåll i omgångar då yngsta hunden, en flatcoated retriever, Meija ville sitta i knä. Hon är runt 27 kilo kärleksfull knähund.
      Övriga karen får basskötsel och lunkar på. Inget nytt att rapportera därifrån. Har haft fokus på det som händer mina hundar, barn och barnbarn och att njuta av livet. Fiskarna har nu ett tag samma omsorgsnivå som krukväxterna dvs. de får sitt pyssel. Men har just nu ingen direkt idé om vad som ska förändras. Kunde jag få en köpare till min diskus och mina Guianacaror så skulle jag nog välja regnbågar i det karet. Är nog egentligen mer intresserad nu ett tag av regnbågar (som mer än andra fiskar sprider livsglädje), Barber och botior. Ute i naturen och spanar efter mer grenar, men liksom inte hittat "mina" rötter än. Med en bunt rötter hemma (tänk mangrove-träsk-look-a-like) så skulle min hobby få en rejäl nytändning igen.
      Här är en jag ofta tänker på och umgås med och som ett tag sabbar mitt akvarieintresse, Alma:
      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1860.jpg Visningar:	1 Storlek:	473.6 kB ID:     	2393251Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1818.jpg Visningar:	1 Storlek:	337.2 kB ID:     	2393252
      Läser mycket filosofi och funderar mycket på hur jag fungerar och kan bli bättre mot mina medmänniskor. Grunnar på saker som detta:
      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1766.jpg Visningar:	1 Storlek:	202.2 kB ID:     	2393253
      Så livet är bättre än mina kar nu ett tag. Men får jag bara tag i grenar och rötter...... då händer det grejer.
      Senast redigerad av Bluewing; 18 October 2018, 20:32.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Härligt att höra att du är på hugget, Johnny!
        Det skall bli spännande att få se vad du hittar på framgent!

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Tack för svaret. Vad bra att operationen gick fint och att du är återställd. Söt bebis!

          Kommentar

          • smajlet
            • January 2018
            • 1374

            Härligt och se dig igen vi har saknat dig här på forumet =).

            Härligt att operationen har gått bra och att du nu har återhämtat dig.
            Instämmer att bebisen är söt =).

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Av tystnaden att döma gissar jag att du inte funnit dina inspirerande grenar och rötter än. Synd. Det vore riktigt kul om du kunde få feeling igen och låta texten flöda. Jag borde naturligtvis sluta bumpa din tråd med jämna mellanrum men jag har så svårt att släppa tanken på en uppdatering i en av de, i mitt tycke, trevligaste trådarna på forumet. Hoppas att hälsan är med dig och att ”det riktiga” livet är gott.

              (Tips: hittar man inte vad man letar efter i naturen finns det kanske i en affär istället. Sist jag var på A-lagret hade de en massa härliga rötter som bara väntade på att kicka igång någons intresse igen )

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                Kommer du till akvariehelgen i Uppsala Johnny? Vore riktigt kul och garanterat stimulerande att ses igen.
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Hej på er, vänner! Har ju varit osynlig i stort sett hur länge som helst här. Tänkte ta mig tid under dagen att berätta läget med mig och mina kar. Kolla runt lite i era trådar och annat trevligt. Blir som vanligt låååångt. Vilket är en varning till dig som vill ha lite kort rappa inlägg. Återkommer under eftermiddagen. Väl mött då.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • smajlet
                    • January 2018
                    • 1374

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Hej på er, vänner! Har ju varit osynlig i stort sett hur länge som helst här. Tänkte ta mig tid under dagen att berätta läget med mig och mina kar. Kolla runt lite i era trådar och annat trevligt. Blir som vanligt låååångt. Vilket är en varning till dig som vill ha lite kort rappa inlägg. Återkommer under eftermiddagen. Väl mött då.
                    Det ser vi fram emot

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Under lång tid så har akvarierna med innevånare stått för mycket glädje, spännande projekt och umgänge. När sedan mina egna barn började skaffa barn så gled fokuset bort från akvarierna mer och mer. Jag hann liksom inte med att sköta och utveckla dom. Så det blev allt mer så att jag blev en servicepersonal till akvarierna. När jag väl höll på då gav de som alltid förut energi. Men i det stora hella blev det allt mer ett slags pressande måste över det hela. Men jag hade investerat mycket i hobbyn så jag ville liksom inte ge mig. Väntade på ett slags klick som skulle komma.
                      Sedan ville det där klicket, energin eller turbon kring hobbyn inte komma. Blev ställd över bristen på driv från min sida. I samband med det så tystnade jag här hos er. Hur delar man med sig att man får ett slags motorstopp gällande sin hobby i ett forum där andra är taggade och på väg framåt?
                      Nu har jag tänkt, vänt och vridit på detta länge. Insett att jag måste ställa om siktet ordentligt och fokusera på ett eller max två akvarium som jag är fokuserad på.
                      Så jag kommer att sälja mitt 450 vision (det tidigare diskuskaret) , mitt Lido 125 och mitt eheim 30 liters nano. Det jag kommer att ha kvar är mitt Lido 200 hemma och mitt vita 450 vision på jobbet.

                      Innan jag fortsätter med planen så hände det en grej med mitt 450 vision med diskusen och guianacarorna. En dag när jag skulle mata så såg jag att bakre rampen buktade upp på höger sida. När jag checkade så visade det sig att Juwels hörnfilter släppt i limmet och lossnat helt. Det jag gjorde då (eftersom detta kar ska säljas) var att jag tog ut filtret. Jag hade då bara 2 st Eheim ytterfilter som fick vara igång. Efter detta så är vattnbet renare, diverse infektioner som kom och gick försvann. Så så här i efterhand så inser jag att det filtret skapade osunda processer i det karet. Det är som att det blev föruttnelseprocesser istället för nitrifikation efter ett tag. Så idag skulle jag inte rekommendera att det filtret ska sitta kvar. Tänker att jag haft en lättare tillvaro med mina diskusar etc. tidigare.
                      Nåväl fortsättning följer om en stund
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Lite trevlig eftermiddagslektyr att se framemot väntar i spänd förväntan.... skall bli jättekul att få en uppdatering .

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Tidigare så bytte jag tidigt till led-lysrör på mina kar, till SERAs variant. Det funkar med längre rör och med växter som klarar sig med lite ljus, men de ger på tok för lite ljus i ett kort och högt kar som Lido. Så det Lido 200 som jag ska ha kvar kommer att få en ny ledramp med högre lumen, gissningsvis Juwels starkare variant. Annars får det bli ett annat fabrikat på rampen. Ljuset måste räcka till i det höga karet. Ska göra om lido 200 helt. Ta bort Juwels hörnfilter. Återgå till växtgödning och co2tillskott. Dvs. Växtkar med sydamerikanska fiskar typ tetror, corydoras. Så det karet ska jag ge järnet med för att få så vackert jag kan. Det projektet känns oerhört spännande. Möjligen gör jag en bakgrund av halverade trärötter från diskuskaret. Här i forumet så är det det lilla karet som jag troligen kommer att diskutera mest. Så i och med beslutet att sälja kar som tar energi så är det omvänt idag. Det känns roligt att fokusera på de kar jag kommer att ha kvar. Känns befriande att släppa volymen och öka fokuset på få kar.

                          Mitt 450 regnbågskar kommer succesivt att innehålla mest barber. De purpurhuvudsbarber jag har i mitt Lido 125 ska dit och få lite space. Regnbågar blir ju inte så himla gamla. De orange skönheterna Perkinsons regnbågsfisk är numera bara en kvar i det karet. De röda regnbågsfiskarna är rejält stora nu och mår bra. Alla mina älskade Garra Flavatra utom en är kvar. Så det är nu 14 stycken kvar där.

                          Typ så är det just nu. Behöver tips om bra ramper till mitt Lido 200. Någon som har Juwels kraftiga ledramp Juwel Helialux Spectrum? Testat den till ett växtkar?
                          Det är denna jag funderar över:
                          Senast redigerad av Bluewing; 03 February 2019, 15:26.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Så för övrigt så släpper jag diskus, guianacaror och stora L-malar. Allt sådant ska jag hitta nya hem till. När Lido 200 blir klart gissar jag att Stänktetror står på tur i det karet.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Välkommen åter Johnny , skoj att se dig här igen.
                              Sälj inte dina kar, stoppa undan dom i stället!!! Om du minns så sålde jag alla kar för drygt ett år sedan för en ganska så billig peng - ja inte bara karen, utan alla tillbehör också, inte en endaste grej blev kvar. Trodde inte just då att suget skulle komma tillbaks, men nu sitter jag här med tre kar igen. Jag förlorade mycket pengar på mitt impulsiva "jag" trots att Håkan varnade och förstod att jag skulle ångra mig.
                              Känns bra att jag alltid har skurit bort Juwels filterlåda efter det du skriver.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Jättekul att ha dig här igen Johnny. Det skall bli spännande att följa ditt nya äventyr. Sedan måste jag hålla med Inger, har du plats behåll karen. Du köpte dem ju nya och just nu är det väldigt billigt med begagnade. När du väl kör igång med ett kar lär det inte dröja länge förrän du blir grymt sugen igen. Jag gläds åt att ha ett fyrafemtio som bara står och väntar på att startas upp igen......om andan faller på. Grymt kul att du är här igen

                                Kommentar

                                Arbetssätt...