Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Nando
    Om du känner dig sugen att uppdatera finns det i vart fall en person som är nyfiken på hur allt går i karen och hur du mår
    Hej!
    Så mysigt med en sådan fråga. Du är allt bra omtänksam du.
    Jag har 3 barn och min yngsta dotter har väntat barn för första gången.
    Så i måndags blev jag morfar.
    Så här ser sötnosen ut:

    Är också i en slags omställningsfas i livet där jag omvärderar mycket.
    Så då blir akvarierna mera ett vardagspyssel med vattenbyten och foder ett tag. Just idag fyller jag år så det blir ett längre svar till dig om fiskar och annat i veckan.
    Sköt om dig!
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Grattis på födelsedagen! Grattis också till nya barnbarnet - vilken sötnos!

      Kommentar

      • Marten64

        • July 2012
        • 1020

        Grattis! I dubbel bemärkelse!
        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ett jätte stort grattis Johnny , ja till både och.......ha en riktigt skön dag med nära och kära.

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            Grattis på din dag och grattis till att du har blivit morfar.
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • stefant
              • January 2009
              • 783

              Stort grattis!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Dubbelgrattisar Johnny

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Du har ju haft, och har kanske fortfarande, garra flavatra. När nu många fiskar i mitt 240-kar ska flytta till 570-baljan funderar jag på vilka nya fiskar jag ska ha i det mindre karet. Är lite inne på att testa asiatiska fiskar. Tänker att ett gäng garra flavatra vore kul. Tror du sju stycken är lagom i ett Juwel Rio 240? (Karet är 120 långt). Har förstått att de inte ska vara för få för att må bra. Skulle också vilja ha fem botia striata, tre siameser (dessa har jag redan) och några mosaikguramis. Ev också några snälla barber, typ kopparbarb, om det inte blir för stökigt. Har du några råd eller synpunkter?

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Så trevligt med en sådan fråga. Jag har ju svarat på ditt PM om dina frågor. Skälet till att det är extra tyst här beror ju på att jag är på långsemester och är mycket morfar nu under sommaren. Så det är mycket lite skärmtid och mera annat nu under denna tropiska sommar. Min fru som är rädd för djupt vatten har börjat paddla med mig för första gången på de 44 år vi varit tillsammans.
                    Bara en sån sak.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 7DDD5AC2-B774-46D4-BC1A-308D88164739.jpeg
Visningar: 186
Storlek: 370,8 KB
ID: 2388426
                    Jag tror 7 stycken Garra Flavatra blir alldeles utmärkt i ett kar på den storleken. Absolut inte färre än så. Inledningsvis kan det bli inbördes bråk innan det är helt utrett vilken som bestämmer i karet. När detta är klart och matriarken, dvs. Starkaste honan har satt sig i respekt, då flyter det på med mycket händelser hela tiden. Tänk på att de gillar att ha lite yta att rejsa loss på, lite växtfria zoner på botten, stenar att beta på etc. Bråk blir det bara om två honor är helt jämnstarka. Spännande och kul val! Ledsen att du fått vänta ett halvt sekel på besked.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Ingen fara alls! Tack för svaret. Återkommer med bilder i höst när garra-karet blivit verklighet. Önskar dig en fortsatt trevlig sommar!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Då börjar denna rekord-sommaren äntligen närma sig slutet. Till min glädje frös jag lite för första gången sedan Maj i morse när jag rastade mina hundar. Helt underbart!
                        Under sommaren var jag till viss del på Öland och njöt obeskrivligt.
                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1334.jpg Visningar:	1 Storlek:	439.2 kB ID:     	2389912
                        Men mellan dess har mycket handlat om barn och barnbarn.
                        Yngsta tjejen Alma har blivit större och är ett lyckopiller.
                        Här är hon med mitt livs kärlek och min dotter:
                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1553.jpg Visningar:	1 Storlek:	278.0 kB ID:     	2389913
                        Så jag har varit hemifrån i en månad. Fiskarna har överlevt med fiskmatare och grannen i en bra kombo.

                        När jag väl kom hem i tokhettan så var det 34 grader i största karet.
                        I den burken (450 liter) så levde alla gott trots en del partiklar i vattnet från en galopperande tillväxt på Taiwanmossa.
                        Diskusen är småfet pga alla körsbärsräkor. Guianacarorna mår också bra. Så där har allt funkat.
                        Alla verkar må utmärkt.
                        Där funderar jag på att skaffa några diskus faktiskt. Vi får se vad jag hittar.
                        Bild på karet kommer sedan när dimman från min lerblandning lagt sig.

                        i mitt Lido 200 hemma så hade det hänt mycket trist. Alla regnbågar var puts väck. Paletthanen också. Kampfisken också.
                        Har mätt upp värdena i karet som var utmärkta.
                        Men där kommer jag att tänka om. Funderar på en grupp kolglödstetror. Bättre att köpa dom istället för att dregla över andras. Kommer också att leta efter Stänktetror för att få njuta av lekbeteenden och annat av den spännande arten. Kommer också att fylla upp gruppen med malar.
                        Eventuellt så skaffar jag en ny ramp med mer kräm i det karet så att jag kan börja med Co2 gödning plus annan växtgödning igen. Då blir det mer ett växtkar med tror i. Skaffar också successivt en grupp Amanos för mer putsande på plantor etc.

                        I mitt Lido 125 med purpurhuvudsbarber i ska jag göra om inredningen till rötter, rötter och rötter som hänger ner.

                        i mitt regnbågskar på jobbet (450) så mådde alla, både Garrorna och regnbågarna perfekt och viftade lyckligt på stjärtfenorna när husse äntligen kom tillbaka. Där rullar det på med veckovis växtputs etc.

                        Men även om detta nu känns som en kort listning av standardgrejer i karen som inte verkar så spännande så är känslan i mig motsatt. Jag är ju i pensionsåldern och för de som är yngre här i forumet så är det säkert himla långt bort. Men det är som en brytningstid där allt börjar om igen. Så det är på sätt och vis turbulent innan man vet hur det ska levas.
                        Så jag har väl varit ganska i tankar om vad livet nu ska gå ut på. Även om jag nu är pensionär så kommer jag att fortsätta jobba 75% tills jag blir för dement för att fortsätta, vilket jag hoppas dröjer rejält. Men kommer att ta mer ledigt. Har ju varit egen företagare sedan jag var 27 och sjukdom betyder noll pengar, semester likaså. Att nu få en pension som trillar in vare sig jag jobbar eller inte är en underbar gåva. Så mentalt har jag gått ner 500 kg känns det som. Allt samlat på axlar och huvud. Så att jobba av arbetsglädje utan press gör att jag känner mig som en ny människa.
                        Akvarierna kom på undantag under denna omställningsperiod. Jag hade liksom skallen full med massa val och funderingar istället.
                        Så ni och Zoopet hamnade också i samma undantagsläge.
                        När jag nu vet hur jag vill leva så är dessa kar en underbar hobby under vår, höst och vinter.


                        Men eftersom jag kommer att ibland vara iväg från dom behövs hållbara lösningar. Robusta växter och fiskar som inte kräver daglig tillsyn under dessa perioder.
                        Behöver också tänka i billigare banor än förr. Vad kan användas som redan finns i naturen etc.
                        Kommer med mer kar-bilder allt eftersom.
                        Mors så länge.
                        Senast redigerad av Bluewing; 12 August 2018, 19:07.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Oj, vad glad denna uppdatering gjorde mig! Välkommen tillbaka och härligt att få läsa om dina funderingar! Tror livet som (del-)pensionär kommer passa dig perfekt. Nu kommer hösten - nystartens tid - och det ska bli så skoj att ta del av hur dina kar utvecklas. Tråkigt med de försvunna fiskarna men kul med nya tankar.

                          Bilden på fru, dotter och barnbarn är underbar! Lillan ler mot sin mamma och mormor ler mot sin dotter. Kvinnan mitt i livet är bildens centrum trots att hon knappt syns. Magiskt!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Oj, vad glad denna uppdatering gjorde mig! Välkommen tillbaka och härligt att få läsa om dina funderingar! Tror livet som (del-)pensionär kommer passa dig perfekt. Nu kommer hösten - nystartens tid - och det ska bli så skoj att ta del av hur dina kar utvecklas. Tråkigt med de försvunna fiskarna men kul med nya tankar.

                            Bilden på fru, dotter och barnbarn är underbar! Lillan ler mot sin mamma och mormor ler mot sin dotter. Kvinnan mitt i livet är bildens centrum trots att hon knappt syns. Magiskt!
                            Då blir jag glad av att du blir glad. Kvadruppelglädje med andra ord.
                            Du har verkligen en blick för en bild du. Precis där ligger det magiska att det är två mödrar som samtidigt tittar med stor kärlek på sin dotter.
                            När man är fångad av sin inre tankar så är det inte bara akvarierna man missar. Man missar miljardr små underbara ögonblick där man sitter fångad i en bubbla.

                            När man sitter fångad i dessa inre dialoger så blir inga val särskilt bra. Så de fiskar jag köpte mot slutet som t.ex. kampfisken. Det blev verkligen helt fel. Men det är lätt att vara efterklok
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Det låter som att du haft det tufft men att du nu är ute ur bubblan och har förutsättningar att göra bra val igen. Och ibland blir det fel. För alla. Det lär man sig av åtminstone. Jag önskar dig allt gott!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Härligt att se dig här igen, Johnny!
                                Allt du skriver om låter toppen - bara njut av dina grejer!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...